banner anp

— zondag 8 februari 2015, 14:04 | 0 reacties, praat mee

Je eigen boek uitgeven: deel 4

Alleen al in Nederland zijn er zo'n 60.000 mensen die schrijver willen worden. Daar zit dus business in, zien ook de talloze selfpublish-diensten. Maar wat heb je aan die diensten? Villamedia bekeek er negen van hen brengt ze de komende drie weken in kaart. Vandaag in aflevering 4: Create My Books, MyBestseller en Pro-Book.

                                                                       
Create My Books
Opstartkosten* Geen, alleen kostprijs bij zelf aangeschafte boeken
Meerprijzen* Geen
Mogelijkheden* Boeken in A5 staand, A4 staand, lettersize staand, 6x9 inch en 21x21 cm
8 Paperback, hardcover of dust jacket
* Van 20 tot 550 pagina’s
* Zwart/wit voor leesboeken, kleur voor boeken met foto’s
* Werkt samen met wereldwijde partners
Verdiensten* Auteur kiest zelf een percentage bovenop de prijs of kiezen voor een verkoopprijs, inclusief royalty’s
Verkrijgbaarheid* Via webshop Shop My Books
* Mogelijkheid om alleen aan bekenden te verkopen
Opmaak* Zelf doen, al wordt hulp ‘vrijwel altijd kosteloos’ aangeboden
* Zelf PDF uploaden in een van de onder ‘Mogelijkheden’ genoemde formaten
* Handige online tool voor coveropmaak
* Mogelijkheid tot preview voor het drukken
* Voor cover opmaken geldt hetzelfde
Marketing* Eigen verantwoordelijkheid
Verschijning* 3 tot 5 werkdagen via printing-on-demand, drie weken bij grotere partijen via offset

Het in 2007 onder de naam Unibook gestarte Create My Books is wars van pretenties. Boeken maken en verkopen via de bijbehorende webshop Shop My Books, daar draait het om. Dat betekent dat aspirerend schrijvers geen zaken als marketing of hulp bij vormgeving hoeven te verwachten. En ook naar hulp bij het boeken in de fysieke winkel krijgen kunnen schrijvers fluiten. Daar staat wel tegenover dat Create My Books een van de meest transparante selfpublishing-platformen op het internet is. What you see is what you get. De kostprijs van een boek wordt snel duidelijk en bij verkoop bepaalt de auteur zelf het percentage wat hij bovenop de kostprijs gooit. Create My Books weet zich daarnaast vooral te onderscheiden door zijn ongelooflijk simpele online tool waarmee het in elkaar zetten van een boek (na het schrijfwerk) een kwestie van drie stappen is. Snel en simpel. De mogelijkheid een boek ook alleen aan te bieden aan bekenden zal voor sommige auteurs ook een welkome toevoeging zijn. Meer info: createmybooks.com

                                                                       
Mijnbestseller
Opstartkosten* Geen, alleen kostprijs bij zelf aangeschafte boeken
Meerprijzen* ISBN: €12,75
* Eventueel promotiemateriaal
* Mogelijkheid tot inhuren eindredactie, redigeren, layout, vertalen, e-book opmaken en coaching (allen prijs op aanvraag)
Mogelijkheden* Paperback, hardcover of e-book
* Verschillende papierformaten, van A5 en A4 tot tussenmaten, vierkante boeken en liggende boeken
* Keuze uit lichter en zwaarder papier (van 80 tot 115 gram)
* Checklist voor onderhandeling met boekhandel
* Privé uitgeven
Verdiensten* Auteurs bepalen zelf hun marge bovenop de verkoopprijs (kostprijs 200 pagina’s paperback zwart/wit op normaal papier: € 9,99)
Verkrijgbaarheid* Centraal Boekhuis (lagere marge)
* Mijnbestseller.nl (hogere marge)
Opmaak* Eigen verantwoordelijkheid
* Geven veel tips voor te gebruiken software
* Eventueel hulp tegen meerprijs
* Online tool voor opmaken omslag
Marketing* Opzetten van eigen website (gratis)
* Hulp bij social media
* Gratis widget
* Gratis (automatisch gegenereerd) persbericht
* Promotiemateriaal (tegen meerprijs, prijs op aanvraag)
Verschijning* Binnen een week
* Mogelijkheid tot zelf ophalen bij printpartners

Het bouwen van een goed werkend selfpublishing-platform gaat je niet in de koude kleren zitten. Mybestseller.com weet dat en helpt derden met het opzetten van hun eigen dienst. Dat deed het van oorsprong Nederlandse bedrijf onder andere voor Anoda en Brave New Books (beiden besproken in aflevering 1 van deze serie), maar ook voor tientallen andere partijen. Daarnaast heeft Mybestseller ook zijn eigen Nederlandse platform, dat de toepasselijke naam Mijnbestseller bedraagt. Die selfpublisher doet alles wat je mag verwachten van een verkoper van selfpublishing-platformen. Publiceren is in de regel gratis, auteurs bepalen zelf hun marge, de kostprijs is acceptabel (al zijn er diensten waar de kostprijs lager is) en er is mogelijkheid tot het inschakelen van hulp bij bijvoorbeeld eindredactie of opmaak. Hoewel de site qua vormgeving wat aan de ouderwetse kant is, zit het met de techniek erachter wel snor. Mijnbestseller onderscheidt zich daarnaast met uitgebreide informatie over het gehele proces, wat voor startend schrijvers meer dan prettig is. Meer info: Mijnbestseller.nl

                                                                       
pro-book
Opstartkosten* Geen, alleen kostprijs bij zelf aangeschafte boeken
* Geen, alleen kostprijs (bij softcover A5 van 200 pagina’s € 22,26)
* Prijs wordt lager bij afname van meer boeken
Meerprijzen* 25 procent toeslag bij spoedopdrachten
* Verzendkosten
* Persoonlijk advies: € 50,- per uur
Mogelijkheden* Jaarboeken, romans, dichtbundels, fotoboeken, reisverslagen, levensboeken en meer
* Ruime keuze uit formaten en papiersoorten
* Hardcover, softcover of magazine
* Dikte van papier is niet bepalend voor de prijs
* Gratis handleidingen voor opmaak
* Bij 25, xemplaren of meer keuze uit extra’s als leeslint, stofomslag, bestempeling, kunstleer of linnen
Verdiensten* Geen via pro-book, al bepaalt de auteur bij doorverkoop zijn eigen marge
Verkrijgbaarheid* In pro-book webshop
Opmaak* Aanleveren in Word of InDesign
* pro-book heeft ook eigen opmaaksoftware
* Mogelijkheid tot uitbesteden vormgeving (€ 1,00 per pagina tekst, € 3,50 per pagina met figuur of afbeelding, minimale totaalprijs: € 50,-)
Marketing* Eigen verantwoordelijkheid
Verschijning* Gemiddelde levertijd: 4 á 5 werkdagen

Van alle selfpublishers die in deze serie besproken worden mag pro-book pochen met de meest uitvoerige geschiedenis. De oorsprong van het bedrijf voert terug tot 1892, al was het bedrijf (toen nog bekend onder de naam ‘Firma Bergkamp’) in eerste instantie vooral een boekbinder. Ondanks pogingen om zich te mengen in de wereld van selfpublishers, blijft pro-book ook nu nog daar in steken. Pro-book doet alleen de basis: auteurs sturen hun opgemaakte manuscript in, waarna er een gedrukt boek van de drukpers rolt. Zaken als marketing, het aanvragen van een ISBN en het boek in de winkel krijgen komen allemaal op conto van de auteur. De enige uitzonderingen daarop zijn de mogelijkheid om opmaakhulp in te schakelen (tegen betaling) en de webshop van pro-book, waar klanten hun eigen pennenvruchten kunnen verkopen. Daardoor moet het in Zwolle gevestigde bedrijf vooral beschouwd worden als binderij. Een die ook nog eens in een hoger prijssegment zit dan veel andere selfpublishers, helemaal als het gaat om kleine oplagen. Meer info: pro-book.nl

Beeld: Flickr CC BY 2.0 / Kate Ter Haar

Lees hier deel 1 in deze serie
Lees hier deel 2 in deze serie
Lees hier deel 3 in deze serie

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.