Inkomsten radioreclame in 2016 vrijwel ongewijzigd
In 2016 zijn de inkomsten uit radioreclame min of meer gelijk gebleven, bericht het ANP op basis van informatie van het Radio Advies Bureau (RAB), de de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations.
Vorig jaar daalden de inkomsten nog met 3,5 procent. Nu kwamen de inkomsten uit op 224,8 miljoen euro, bericht het ANP op basis van de RAB-cijfers. Voor het eerst is in dat bedrag ook inkomsten uit digitale radiospotjes (internetradio en DAB+-zenders) opgenomen.
Het is met één procent aandeel nog bescheiden maar tegenover het ANP verwacht een woordvoerster dat het aandeel snel zal stijgen, met de groei van DAB+ en het mogelijke (maar voorlopig nog niet geplande) uitfaseren van FM-radio in Nederland. In Noorwegen is besloten om nog dit jaar de stekker uit FM-radio te trekken.
Volgens RAB worden er in Nederland jaarlijks zo’n 11.000 radiospotjes uitgezonden.
Praat mee