anner smart octo

— donderdag 3 mei 2012, 09:24 | 0 reacties, praat mee

Ingrepen in krant slechts tijdelijk effect

Veel ingrepen in de krant hebben geen effect op de oplage en als ze dat wel hebben (WK, tabloid, marketing) duurt het maar kort, aldus Piet Bakker, lector Massamedia en Digitalisering in Villamedia magazine (nr. 9, 05.05.2012). Hij onderzocht hoe het komt dat de Nederlandse dagbladen met een angstaanjagende precisie elk jaar 3 procent van hun oplage verliezen. Dat is het gemiddelde over tien jaar. Soms duikelt een titel echter plots met 10 procent of meer, soms is er winst. De vier grootste landelijke kranten hebben de afgelopen paar jaar met grote veranderingen te maken gehad: een andere uitgever voor drie van de vier, overgang naar tabloid voor de Volkskrant en NRC Handelsblad en de komst van een nieuwe hoofdredacteur voor alle titels. Zijn er Paradijs-, Ruesink-, Vandermeersch- of Remarque-effecten? En wat doet de overgang naar tabloid? Lees het hele artikel [.pdf]

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.