“Ik wil een grote speler worden”

Eigen baas Britt van Smeerdijk (25) is met haar bedrijf Booming Productions uitgeroepen tot Freelancer of the Year. De ‘YouTube Channel Manager’ heeft inmiddels opdrachten gedaan voor onder meer Makro, Cordaid, Jillz Heineken en Beachmasters.
Gefeliciteerd met je prijs! Had je het verwacht dat je de prijs zou winnen?
‘Dank je! Nee, echt totaal niet. Mijn vriend had me opgegeven. Je moet referenties verzamelen en daarmee een pitchvideo opnemen. Die werden beoordeeld door de jury. Er deden in totaal 10.000 mensen mee. Met zoveel deelnemers is de kans niet megagroot dat je wint. Allemaal zijn ze goed in wat ze doen. Ik dacht misschien wel kans te kunnen maken op de prijs ‘Beste Starter’. Maar ineens werd mijn naam geroepen voor de prijs Freelancer of the Year. Ik was echt in schock.’
Hoe is het allemaal begonnen?
‘Ik wilde altijd schrijfster worden. Ik heb HBO journalistiek gestudeerd in Zwolle. Daar kon je verschillende afstudeerrichtingen kiezen. Ik heb voor programma maken gekozen. Toen kwam mijn liefde voor video tevoorschijn. Dat vond ik veel leuker dan schrijven. Ik ben stage gaan lopen bij BNN op de afdeling Nieuwe Media. Daar heb ik veel geleerd over de online wereld.
Mijn eerste baan was bij een productiehuis in Amsterdam. Wij maakten programma’s op de zaterdagmiddag. Het was een goede leerschool maar ik kon mijn creativiteit daar totaal niet kwijt. Uiteindelijk heb ik daar een jaar gewerkt. Daarna ben ik voor Social1nfluencers gaan werken. Daar heb ik samen met collega’s het jongerenplatform S1tv opgericht. Helaas is dat na een tijdje gestopt. Vervolgens ben ik voor mijzelf begonnen. Ik wilde altijd al een eigen bedrijf. Ik dacht: gewoon doen. Ik handel veel op gevoel. Als het goed voelt, dan ga ik ervoor. En dan zie ik later wel of het wel of niet werkt.’
Hoe is het om freelancer te zijn?
‘Ik vind het heel erg chill. Je hebt alle vrijheid. Je kan gaan en staan waar je wilt. In de ochtend ga ik sporten en daarna begin ik met werken. Het enige nadeel is dat je je druk moet maken om geld en of je genoeg opdrachten krijgt. Je moet hard je best doen. Het werk komt namelijk niet vanzelf aanwaaien.’
Wat doe je allemaal binnen je bedrijf?
‘Na mijn laatste klus ben ik drie dagen per week gaan werken voor Libelle TV. De overige twee dagen besteedde ik aan mijn bedrijf. Dat was best lastig. Denk aan de opbouw van de site, het benaderen van verschillende klanten, etc. In het begin vond ik het moeilijk om mijn tijd te verdelen. Wanneer ga ik stoppen bij Libelle TV en ga ik bezig voor mijzelf? Uiteindelijk ben ik daar gestopt. Een week later kwam er een opdracht binnen van Jillz Heineken. Het ene moment stop je ergens mee en het andere moment krijg je een klus. Zo begon het. Inmiddels heb ik opdrachten gedaan voor onder meer Makro, Cordaid, Jillz Heineken en Beachmasters.’
Wat vind je het leukste aan je werk?
‘Ik vind de videostrategie bepalen het leukste. Ik ben geen productie type. Ik kan het wel, maar ik vind het leuker om creatief na te denken. Aan de andere kant moet je veel dingen uit handen geven. Bijvoorbeeld het filmen en editen. En daar heb ik moeite mee. Ik heb iemand gezocht waarmee ik samen kan werken maar nog niemand gevonden met dezelfde visie.’
Wat zijn je toekomstplannen?
‘Het lijkt me super vet om iets voor Nike te produceren. Voor mijn bedrijf zou ik 40/50 man willen. Ik wil graag een grote speler op het gebied van video worden. Als bedrijven een video nodig hebben dat ze dan naar mij komen en dat je alle facetten van het medium kunt aanpakken.’
Wat zou je aan freelancers willen meegeven?
‘Dat ze hun hart moeten volgen. Het klinkt cliché, maar ik meen het. Doe wat je leuk vindt. Denk niet na over bergen geld. Blijf in beweging. Als je voor een klant wilt werken, benader hem. Als ondernemer moet je dat constant doen. En stel een doel vast. Als je voor een groot bedrijf kunt werken waarom niet? Pak je kans.’
Praat mee