Afstudeerprijs Villamedia 2019

— vrijdag 23 september 2011, 10:00 | 0 reacties, praat mee

Hoe vind je nieuws in de digitale hooiberg?

Het nieuws ligt niet meer op straat. Het staat op sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en in Nederland ook op Hyves. Gratis ochtendkrant Sp!ts gaat het nieuws uit Hyves naar boven halen. NU.nl richt zich de komende maanden in het bijzonder op Twitter.

Als miljoenen Nederlanders op internet vertellen wat hen bezighoudt, dan is dat een potentiële goudmijn voor journalisten. Los van elkaar gaan de redacties van gratis ochtendkrant Sp!ts en nieuwssite NU.nl de komende maanden graven in de berg krabbels op Hyves en tweets op Twitter. De samenwerking tussen Hyves en Sp!ts ligt voor de hand, beiden behoren tot het concern van de Telegraaf Media Groep (TMG).

Vanaf deze week gaat de redactie van Sp!ts in de gaten houden waar de ruim 7 miljoen unieke bezoekers per maand op Hyves over praten. ‘Om daar vervolgens stellingen, polls en ook berichten aan toe te voegen’, zegt Willem Schouten, hoofdredacteur van Sp!ts. Het eerst doel is aan te sluiten bij de meest besproken onderwerpen.

Een top van meest besproken onderwerpen staat nu al op de homepage van Hyves. Het televisieaanbod van gisterenavond (GTST, Holland Next Top Model, voetbal) is een populair onderwerp en ook woorden als ‘leren’ en ‘sporten’ komen er bijvoorbeeld in voor. Ook onderwerpen als ‘bezuinigen’ en ‘FNV’ scoren hoog. Schouten: ‘Sp!ts is nieuws, entertainment en sport. Dus de onderwerpen op Hyves sluiten goed aan bij wat de redactie al doet.’

Schouten hoopt ook dat zijn redacteuren meer gevoel krijgen voor wat er leeft onder het publiek. En dat de redacteuren nieuws vinden op Hyves. Ze krijgen namelijk toegang tot meer dan alleen de top van meest besproken onderwerpen. Schouten: ‘Hoe dat gaat lopen, weet ik nog niet. We beginnen met het verrijken van de meest besproken onderwerpen.’

Voor Hyves past de samenwerking met Sp!ts in de plannen om het Nederlandse sociale netwerk uit te bouwen tot een site waar mensen ook voor informatie in de breedste zin van het woord komen. Hyves strijdt met Facebook om de populariteitsprijs. In Nederland wordt Facebook inmiddels vaker bezocht dan Hyves, op Hyves zijn mensen langer actief dan op Facebook (253 om 142 minuten per maand). Toch wil Hyves-topman Marc de Vries van een strijd niets weten: ‘Wij hebben al een paar jaar geleden gezegd dat Facebook in Nederland groter wordt dan Hyves.

Facebook is de internationale speler, wij willen de nationale speler zijn en blijven. Daar is ruimte voor. Het gaat om de tijd die mensen op de site doorbrengen. En die tijd willen we omhoog brengen. Door samen te werken met Sp!ts, maar ook met Nederlandse artiesten en de KNVB. Nu al voorspellen 150.000 mensen de voetbaluitslagen. Die informatie leveren we weer terug aan het netwerk. De sociale netwerken worden de plek waar je content maakt, maar ook vindt.’ Ook Facebook denkt er inmiddels zo over. De website gaat muziekdiensten als Spotify aanbieden.

Nieuwssite NU.nl heeft zijn oog ook laten vallen op de sociale mediasites. Twee redacteuren speuren sinds een jaar de netwerken af op zoek naar nieuws. Hoofdredacteur Laurens Verhagen: ‘De hele redactie, op één redacteur na, geloof ik, is actief op de sociale netwerken en iedereen komt dus wel wat tegen. Maar het gebeurt nog wel allemaal handmatig.

Verhagen ziet een groot potentieel. ‘Tien minuten is lang op een nieuwsredactie. Als wij door bijvoorbeeld Twitter net iets eerder weten dat er een groot ongeluk is gebeurd in het stadion van FC Twente dan is dan winst. Of dat we eerder details kunnen melden.’

Nu valt het niet mee een ongeluk als in Enschede te missen, met of zonder sociale netwerken. Nog mooier zou het zijn als nieuws opborrelt dat nog niet als groot nieuws gebracht is. Verhagen ziet daar ook een rol voor Twitter. Alleen handmatig het netwerk daarop afspeuren, is ondoenlijk.

Vandaar dat NU.nl samenwerkt met CCinq. Dat bedrijf heeft van het Stimuleringsfonds voor de Pers 200.000 euro ontvangen om een systeem te ontwikkelen waarbij automatisch de Twitter-berichten op nieuws worden gescand. Bert Kok van CCinq: ‘We hopen over een half jaar te gaan testen bij NU.nl. Het doel is uiteindelijk een product te ontwikkelen voor redacties waarmee ze Twitter kunnen monitoren. Het komt dus uiteindelijk voor iedereen beschikbaar.’

‘Het nog te ontwikkelen programma moet begrippen signaleren die op Twitter vaak voorbijkomen. Daarbij gaat het vooral om plotselinge versnellingen in het voorkomen van deze begrippen. ‘Of het echt nieuws is, dat moet de journalist uitmaken. Dat blijft mensenwerk.’ Het zal overigens nog niet meevallen een goed beeld te krijgen van wat er op Twitter allemaal rondwaart. Kok: ‘Het bedrijf stelt de totale datastroom alleen ter beschikking tegen een hoge vergoeding. Het kan zijn dat we het met 10 procent of zelfs 1 procent van de datastroom moeten doen. Onderdeel van het komende bouwproces is om te kijken hoeveel data je nodig hebt om een goed beeld te geven van de besproken onderwerpen.’

Dagelijks worden wereldwijd 230 miljoen tweets verstuurd. ‘Dan moet het wel gek lopen als er iets in de wereld gebeurt en het wordt niet op Twitter gemeld. Als je die bron kunt ontsluiten, heb je dus een geweldig middel in handen om het nieuws te volgen en vooral heel snel te signaleren’, aldus Kok.

Het volstaat overigens niet om de selectie die Twitter hanteert, de trending topics, te gebruiken. Kok: ‘Daar laat Twitter heel veel uit weg. Het geeft dus een onbetrouwbaar beeld.’ Om de software te schrijven voor de zoekmachine, werkt CCinq samen met de Vrije Universiteit. Twee hoogleraren en een postdoctoraal medewerker gaan zich buigen over de algoritmes die gebruikt gaan worden. Kok: ‘Belangrijk is het aantal tweets en de snelheid, maar je wilt er wel allerlei ruis uitfilteren. Er wordt veel getwitterd over Justin Bieber. Dat wil je niet zien, tenzij daar ineens een versnelling plaatsvindt. Dat kan op nieuws duiden.’

Kok erkent dat de zoekmachine pas aanslaat als veel mensen in korte tijd ergens over berichten. Die ene persoon die een moord meldt, blijft ongehoord. Kok: ‘Maar het kan ook zo zijn dat zijn netwerk dat overneemt, er een versnelling optreedt, en we die snel zien. De toekomst moet dat uitwijzen.’

Kok hoopt dat redacteuren van NU.nl over enkele maanden een website voor hun neus krijgen waar ze in verspringende blokken en kleuren kunnen zien welke onderwerpen veel besproken worden.

Verhagen: ‘Ons gaat het hopelijk vooral helpen in de uren dat de redactie minder bezet is, in de avond, nacht en weekeinden. Dan zou het ideaal zijn als een zoekmachine sociale netwerken kan scannen op nieuws.’


——-

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.