— dinsdag 14 september 2021, 15:17 | 1 reactie, praat mee

Het Parool wordt een ochtendkrant, ook NRC stapt geleidelijk af van de middag

© Rink Hof / ANP

UPDATE Het Parool staat voor een historische verandering, meldt hoofdredacteur Kamilla Leupen aan abonnees. In 2022 gaat Het Parool verder als ochtendkrant. Ook de NRC stopt - geleidelijk-, als middagkrant, blijkt uit een brief die abonnees hebben ontvangen.

Het Parool wordt vanaf 3 januari voortaan ‘s ochtends vroeg bezorgd in plaats van in de middag. Ook de digitale editie en de digitale krant verschijnen dan in de ochtend al online. De bezorging van de zaterdageditie verandert niet.

De beslissing om naar de ochtend te gaan heeft verschillende redenen; journalistieke en praktische. “Voorop staat dat we denken dat wij onze lezers in de ochtend nog beter kunnen bedienen.” De belangrijkste reden is een journalistieke. Veel lezers volgen het nieuws op de voet via hun smartphone en zijn aan het eind van de middag, als Het Parool wordt bezorgd, al goed op de hoogte, meldt de hoofdredacteur. “We zijn ervan overtuigd dat de ochtend door de aanwezigheid van online nieuws een beter en logischer moment van verschijnen is.”

Daarnaast is er ook een praktische reden: Het Parool is een van de weinige middagkranten in Nederland. De kosten voor distributie en bezorging in de middag worden inmiddels gedragen door een klein aantal kranten en zijn daardoor relatief hoog. Dit betekent dat de bezorging onder grote druk staat. “Door de overgang naar de ochtend kunnen wij de bezorging ook op langere termijn garanderen.”

DPG Media, de uitgever van Het Parool, de Volkskrant en andere dagbladen, werkt op het gebied van distributie samen met Mediahuis, dat onder andere NRC Handelsblad uitgeeft. Zodra Het Parool stopt, stijgen de bezorgkosten van NRC substantieel, schrijft de Volkskrant.

Ook bij NRC staan er veranderingen op stapel.

NRC stapt dus geleidelijk over van de middag naar de ochtend. Het “geldt voor Amsterdam en een flink aantal andere gebieden, vooral buiten de randstad,” aldus hoofdredacteur René Moerland.

Inhoudelijk maakt het weinig uit. De ochtendeditie heet sinds maart al niet langer nrc.next en is hetzelfde als de middagkrant. Angst voor opzeggers is er niet bij DPG Media. “Dat is een risico, maar we denken dat het wel zal meevallen. Bij regionale kranten van DPG Media heeft de verschuiving van de middag naar de ochtend niet geleid tot een daling van het aantal abonnees. Dat sterkt ons in de overtuiging dat de lezer flexibel is,” aldus Philippe Remarque, journalistiek directeur bij DPG Media.

Bekijk meer van

Het Parool

Praat mee

1 reactie

Bert van Hijfte, 14 september 2021, 16:34

Het past allemaal binnen de verdere rationalisering van de bedrijfsvoering met als belangrijkste reden: kostenbesparing. Wellicht dat België de hogere winstmarges vooral kan inzetten voor een betere beloning van medewerkers en freelancers en het initiëren van nieuwe (digitale) initiatieven (zie met name de NYT) waarmee ook de dialoog met de lezer wordt versterkt, en daarnaast meer onderzoeksjournalistiek en doorwrochte artikelen, zodat we daar (ook in de zomer) van mogen genieten. Enkele recente artikelen over Afghanistan waren een stap in de goede richting.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.