foj 2019

— zaterdag 7 april 2012, 11:48 | 0 reacties, praat mee

Het nieuwe bladenmaken met Fab

Bladenmaker Claudia Straatmans bedacht het magazine Fab, voor sprankelende 40-plus vrouwen. De nieuwe Sanoma-titel verschijnt op 24 april en wordt gemaakt volgens de nieuwe uitgeefwetten. ‘Een grote redactie optuigen is niet bladenmaken anno 2012.’

Het was een lange, droge periode. Maar vijf jaar na de laatste grote, glossy Sanoma-lancering (Grazia) staat er weer een potentieel grote, nieuwe titel klaar om met veel bombarie de tijdschriftenmarkt te bestormen: Fab. Ondertitel: Lust for life. Een miljoenenproject dat wordt opgestart middenin de onlangs aangekondigde reorganisatie binnen Sanoma Media Nederland. Het maakt niet uit; het Finse moederbedrijf wil tegelijkertijd groei en creativiteit zien. ‘Er wordt gereorganiseerd waar de boompjes gesnoeid moeten worden, maar aan de andere kant worden er ook zaadjes geplant om goede ideeën tot bloei te laten komen’, zegt Fab-bedenker en hoofdredacteur Claudia Straatmans (44) kordaat.

En een van die zaadjes is dus Fab – afkorting voor Fabulous – een glossy magazine voor 40-plus vrouwen. Een doelgroep die volgens Straatmans totaal over het hoofd wordt gezien op de bladenmarkt. ‘Ik zit in een boekenclub met leuke 40-plus vrouwen die allemaal zeggen: waarom is er niks voor ons?’ Wat dacht je van de Red, de Jan en de Linda., zou je kunnen tegenspreken. Maar in die bladen mist Straatmans een gidsende functie. ‘Ik word ontslagen, wat doe ik eraan? Mijn vriendin heeft na twintig jaar de vriendschap opgezegd, hoe nu verder? Fab wil de TomTom op love- en lifestyle gebied zijn.’ En dat moet sprankelend, positief, met humor en niet al te high end. ‘Waarom kaviaarshampoo als je John Frieda hebt?’, verduidelijkt Straatmans en ze wijst op haar blonde krullen.‘Gebruik ik zelf ook.’ Fab moet, kortom, een blad worden waarin vrouwen zichzelf kunnen herkennen. Om die reden zijn de modellen ook nooit onder de 30 en de geïnterviewden altijd boven de 35 jaar oud. ‘Denk aan onze eigen Daphne Deckers, Miryanna van Reeden en internationaal Halle Berry, Jennifer Aniston. Ze liggen voor het oprapen; allemaal vrouwen waar je iets van aanneemt omdat zij óók levenservaring, krassen op hun ziel hebben.’
Fab was een van de zeven projecten die aanspraak wilde maken op Sanoma’s lanceringsbudget voor 2012. Middels een langgerekte The Voice of Holland-achtige procedure kwam de formule van Straatmans als winnaar uit de bus. Het kleine team van Fab werkte maanden aan het concept, maakte twee dummy’s en doorliep meerdere presentaties om uiteindelijk met één tegenstander voor een zeskoppige Sanoma-jury te verschijnen voor een finale pitch. ‘Echt the battle of the bladenmakers, zegt Straatmans. ‘En we wonnen unaniem.’ Dat de directie het meest gecharmeerd was van Fab, heeft wellicht iets te maken met dat in het plan is opgenomen het magazine te maken op een manier die aansluit bij de realiteit van een dalende print- en advertentiemarkt. ‘Het nieuwe uitgeven’, noemt Straatmans dat.

Zo werkt Fab geheel volgens de huidige trend met een rompredactie bestaande uit slechts vier vaste medewerkers. Straatmans: ‘Voor de rest werken hier toegewijde freelancers voor een dagprijs. Dat voelt niet anders.’ Bij andere nieuwe bladen als Vogue en Park wordt ook op die manier gewerkt. Vogue-hoofdredacteur Karin Swerink zei onlangs in Adformatie met een redactie van minimale grootte te willen werken, omdat het haar de financiële ruimte geeft om grote talenten freelance in te huren. Park heeft zelfs helemaal geen journalisten in vaste dienst. Hoofdredacteur Leon Verdonschot in de Volkskrant: ‘Dan krijg je die mensen die willen staken als ze geen 2 procent loonsverhoging krijgen.’ Ook sommige al bestaande redacties bij Sanoma worden teruggebracht naar dat model; onlangs werden bij vrouwenblad Esta om die reden acht banen geschrapt en twee jaar geleden bij Nieuwe Revu vijf. Logischerwijs niet tot ieders genoegen. Toenmalig Nieuwe Revu-hoofdredacteur Frans Lomans – voorstander van aangeklede redacties – drukte zich destijds in niet mis te verstane termen uit; hij vond het ‘een kutmodel’.

Straatmans is het daar helemaal niet mee eens: ‘Een grote redactie optuigen is niet bladenmaken anno 2012. Op veel redacties in dit pand zie je mensen die al honderd jaar op een titel zitten en eigenlijk niet meer zoveel willen. Dat heb je niet met freelancers. Die zijn eager, lopen voorop in de markt omdat ze gewend zijn hun eigen business te runnen.’

Wat Fab ook anders wil insteken, is de omgang met adverteerders. ‘We leunen niet meer achterover met het idee: kom maar door met je platte pagina’s. Nee, wij bestempelen een aantal adverteerders die bij ons passen als onze founding friends en die gaan we voor hun loyali­teit belonen. Zo krijgen ze een aantal nummers een promotiepagina in het blad in de stijl van Fab. We hebben nu drie friends, waaronder Mercedes Benz, die ons bijvoorbeeld ook helpen met het lanceringsfeest en het vullen van de daarbij horende goodiebags.’

Fab heeft de in bladenland gebruikelijke drie jaar de tijd gekregen om zich te bewijzen in de markt. Tegen die tijd wil Straatmans er een ‘beweging’ van hebben gemaakt. ‘Fab is geen ouderwetse printtitel waar twintig man maar pagina’s uit de grond stampen. Fab is een movement. We kijken naar wat er mogelijk is op social media, op het gebied van events en televisie.’ Straatmans was van begin af aan verguld met Sanoma’s aankoop van SBS (SBS6, Net 5 en Veronica) vorig jaar. ‘We hebben allerlei plannen en Net 5 is natuurlijk onze eerste gesprekspartner. Onze uitgever Sanne Visser heeft goed contact met programmamanager Justine Huffmeijer dus wie weet wat daar uit gaat rollen. Het zou fantastisch zijn om die leuke 40-plus vrouwen op allerlei manieren in de spotlights te kunnen zetten. Dat is echt mijn missie.’

Aan die missie heeft Straatmans het afgelopen jaar gewerkt naast haar fulltime baan als hoofdredacteur van Cosmopolitan. Dat blad verlaat ze na bijna vijf jaar op 1 mei omdat haar privéleven begint te lijden onder de dubbele baan. Cosmo loslaten vindt ze niet moeilijk. Ze is de doelgroep inmiddels ontgroeid en neemt afscheid met een knal op een voor haar ‘iconisch moment’: het jubileumfeest ter ere van het 30-jarige bestaan. ‘Er zijn mensen die tegen mij zeggen: wat doe je? Je laat een zekere titel los voor een onzeker avontuur. Maar als je op je 44ste geen sprongen in het diepe durft te maken zeg ik: no guts no glory.’


Bladenmakersgeest
Claudia Straatmans (44) begon haar carrière bij Sanoma’s meidenblad Yes (‘de beste leerschool die er was’) om later op te klimmen tot redactiechef bij Beau Monde. Vervolgens vertrok ze met Karin Swerink naar G+J Uitgevers als adjunct voor Glamour. Ze keerde bijna vijf jaar geleden terug naar Sanoma (‘mijn extended-family’) om hoofdredacteur te worden van Cosmopolitan en werkte het afgelopen jaar aan haar eigen glossy Fab. Het werken voor licentietitels (Cosmo, Glamour) scherpte haar bladenmakersgeest. ‘Omdat je alles, maar dan ook alles moet beargumenteren. Je wordt gedwongen na te denken: klopt mijn keuze? Of ben ik een redacteur aan het pleasen of het paadje van de concurrent aan het bewandelen? Daarom kan ik het DNA van Fab nu zo goed uitleggen.’

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.