foj 2019

— vrijdag 7 oktober 2011, 15:20 | 0 reacties, praat mee

Het liveblog moet wel iets toevoegen

De Arabische lente werd door de media bijgehouden per liveblog. En niet alleen de revoluties in Egypte en Libië, maar ook al die andere grote nieuws-gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Het jaar, waarin het liveblog zich ontpopte tot de populaire verslagvorm van zowel schrijvende als audiovisuele media.

Het liveblog mag dan een enorme vlucht genomen hebben met al het nieuws van het afgelopen jaar, de vorm zelf is niet nieuw. Tonie van Ringelestijn gebruikte hem al toen Planet Internet nog een van de grootste websites was, zo rond 2000. ‘Ik had iets bedacht waardoor ik de Tour de France in korte tekstberichtjes kon verslaan. De pagina ververste automatisch. In feite zat ik live naar de televisie te kijken en schreef zo af en toe een berichtje.’ Een paar jaar later maakte pionier Van Ringelesteijn een liveblog bij de gebeurtenissen op 9/11. ‘Ik hing met iemand in New York aan de telefoon en tikte maar door. Al het nieuws zette ik op dezelfde pagina.’ Tegenwoordig gaat dat een stuk gemakkelijker. Met Scribblelive.com of Coveritlive.com gaat het in ieder geval een stuk sneller. Er is zelfs een app waarmee een verslaggever een foto kan uploaden, rechtstreeks naar het liveblog. ‘Vaak staan journalisten te twitteren bij een belangrijke rechtszaak of actualiteit. Maar Twitter biedt geen chronologisch overzicht. Dat is de service die je de bezoeker van je website kunt bieden’, zegt Van Ringelestijn.

De meeste landelijke media begonnen liveblogs bij de interventie in Libië, het drama in Noorwegen, de Statenverkiezing in maart en een aantal keer bij onrust op de Europese beurzen. Echt concurreren is niet aan de orde. ‘Je wil gewoon snel en semi live verslag doen’, aldus Wieland van Dijk, redactiechef bij NU.nl. ‘Dat anderen dat ook doen is geen afweging om het niet te doen.’ Wel is het soms moeilijk in te schatten of een actualiteit zich leent voor een liveblog. Van Dijk: ‘Het komt voor dat er minder ontwikkelingen zijn dan je verwachtte. We volgden bijvoorbeeld de beurzen op dagen die heel spannend zouden worden maar achteraf heel rustig bleken. Andere keren heb je juist spijt dat je geen liveblog bent begonnen. Bij de Algemene Beschouwingen bijvoorbeeld.’ Dat het liveblog iets moet toevoegen aan de gebruikelijke nieuwsconsumptie is evident. Haakman: ‘Wij hebben er bewust voor gekozen om Prinsjesdag niet te doen. Dat is een echt beeldevenement waarvan het programma bij voorbaat vast stond. Andere media hielden wel liveblogs bij. Dan kreeg je teksten als: “de balkonscene is in volle gang”. En: “er wordt druk gezwaaid”.’ Nrc.next zette naast een aantal eigen artikelen onder andere een livestream van de NOS op de website. Ergens is er dus wel sprake van concurrentie tussen de nieuwssites. Nrc.nl liet bij de Algemene Beschouwingen twee politiek redacteuren vanuit de Tweede Kamer snel duiden. Ze gaven per telefoon of per sms hun commentaar door. 

Vk.nl werkt op een vergelijkbare manier. De Algemene Beschouwingen werden gevolgd door een internetredacteur die gespecialiseerd is in de Haagse politiek. Michiel van der Geest maakte het liveblog vanuit de Tweede Kamer, met de politieke verslaggevers van de krant om zich heen. ‘De kunst is om zo snel mogelijk te reageren op de laatste ontwikkelingen en ze met diezelfde snelheid te duiden.’ Dat de Algemene Beschouwingen ook live door de NOS werden uitgezonden doet volgens Van der Geest niet af aan het belang van het liveblog. Niet alleen kijkt niet iedereen televisie op z’n werk, het liveblog is ook een completer overzicht dan het televisieverslag: ‘We voegen tweets van politici toe, verwijzen naar andere artikelen op de website, en voegen duiding toe. En natuurlijk vissen we de krenten uit de pap, want niet alles is interessant.’ NU.nl richt zich met haar liveblogs vooral op de nieuwsjunks die van minuut tot minuut op de hoogte willen blijven.

De NOS heeft bij grote nieuwsgebeurtenissen vaak al een live uitzending lopen. Toch zette nos.nl al ruim honderd keer een liveblog op. Eindredacteur René van der Heijden denkt dat het liveblog wel degelijk iets toevoegt: ‘Je kunt terugbladeren. Als ik ’s middags de Algemene Beschouwingen ga volgen op televisie kan ik het liveblog erbij pakken om te zien wat er tot nu toe allemaal is gebeurd.’
Het liveblog is dus vaak completer en spannender dan het live-verslag op televisie. Die spanning wordt nog eens vergroot door de snelheid waarmee wordt gepubliceerd. Die snelheid is een voordeel waar je voorzichtig mee moet zijn. Van Dijk van NU.nl: ‘In een bericht voor de website zetten we alleen de hoofdlijnen, maar op het liveblog kun je losser opereren. Je kunt er opzetten dat Al Jazeera meldt dat die en die stad in Libië veroverd is. Dan moet je er wel bijzetten dat dat nog niet bevestigd is. Maar het geeft aan dat we erbovenop zitten. De snelheid van het liveblog mag nooit een excuus zijn om allerlei geruchten, rijp en groen door elkaar, online te knallen. Daar moet je heel transparant in zijn.’

Hoewel de meeste media geen concrete bezoekerscijfers willen of kunnen geven, liggen die bij grote gebeurtenissen tussen de 100.000 tot 200.000. Van der Heijden (NOS): ‘Het live blog Turkije Kiest trok enkele tienduizenden bezoekers, maar op het hoogtepunt van de revoluties in Egypte en Libië vertienvoudigden de bezoekersaantallen.’ Nrc.nl laat weten dat acht van de tien meest gelezen artikelen van 2011 liveblogs waren. De liveblogs over het drama in Alphen aan den Rijn en de tsunami in Japan trokken bijna 300.000 pageviews. Van der Heijden denkt dat het liveblog een blijvertje is. ‘Vaak wordt gezegd dat journalistiek de eerste fase van de geschiedenis is. Dit is nog een fase ervóór. Je zit nóg dichter op het nieuws.’

Het liveblog biedt meer kansen dan het integreren van tekst, video, audio en tweets vindt Ringelestijn: ‘In principe kun je het blog ook inzetten voor andere dingen. Bijvoorbeeld een live-interview opnemen en daarvan alvast verslag doen op de website zodat bezoekers kunnen reageren en vragen kunnen stellen.’ Het ideale liveblog biedt een overzicht van de dag, met elke vijf tot tien minuten nieuwe updates. Ringelestijn verwacht dat het liveblog een vast onderdeel wordt van het journalistieke firmament – voor zover dat het nog niet is. Een belangrijk argument is daarbij ook het zakelijke, verklaart Ringelestijn: ‘Een verslaggever die twittert levert de uitgever niets op. Ja, het is fijn dat het publiek ziet dat de verslaggever er bovenop zit. Maar door het liveblog komen mensen naar de website, en dat ziet de uitgever graag.’



Live blog In de regio

Het liveblog blijkt uitermate handig voor voetbalwedstrijden uit de eredivisie. Naast sites als De Telegraaf en VI.nl, die dat permanent doen, houden de regionale omroepen de bezoekers geregeld via een liveblog op de hoogte van de stand. ‘We verslaan iedere wedstrijd die NAC speelt. Bij Vitesse-NAC keken zo’n 2000 man in onze livebox’, aldus André Tromper, redacteur Nieuwe Media bij BN/De Stem. ‘Het is arbeidsintensief, maar het hoort erbij.’ RTV Oost versloeg de wedstrijd Ajax-FC Twente op 15 mei per liveblog. De pagina trok bijna 18.000 bezoekers. Ondanks de uitgebreide concurrentie was dat geen uitzonderlijk hoge score want de huldiging een dag erna en de wedstrijd Rubin Lazan – FC Twente haalden vergelijkbare cijfers. Als het gaat om het verslaan van breaking news doen regionale omroepen niet onder voor de landelijke omroepen. De ramp in Moerdijk leverde BN/De Stem de hoogste bezoekerscijfers op van het afgelopen jaar, en bij RTV Oost lazen ruim 15.000 mensen het liveblog over de explosie in Zwolle.

Bekijk meer van

vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.