website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Harm Taselaar: ‘Hoofdredacteuren zijn Bokito-baasjes’

Jolan Douwes — Geplaatst op donderdag 9 mei 2019, 10:15

© Truus van Gog

Interview Twintig jaar is hij nu hoofdredacteur van RTL Nieuws, maar over zijn vertrek denkt Harm Taselaar niet na. Hij wil zijn redactie (en zichzelf) eerst nog meer online laten denken. Loopbaaninterview met een jeugdfoto op tafel. ‘Die beschouwende blik heb ik nog steeds. Vaak met de gedachte: wie denk je wel dat je bent. Doe normaal.’

Harm Taselaar (63) praat niet graag over zichzelf, zegt hij aan de telefoon. Hij geeft ook niet vaak interviews, maar hij belooft een jeugdfoto mee te nemen en een voorwerp dat symboliseert hoe hij in zijn werk staat. Op zijn werkkamer die uitkijkt op wapperende RTL-vlaggen en het spoor, liggen ze klaar: een verkreukelde foto van een 8-jarig jongetje en het stukgelezen jeugdboek ‘Inspecteur Arglistig en het verdwenen geldtransport’ van Wim van Helden.

Wat voor jongen zie jij op de foto?
‘Een verlegen ventje, met humor en argwaan. Hij vindt het bespottelijk dat hij moet poseren. De fotograaf zal gevraagd hebben: kun je niet wat vriendelijker kijken? Dat hoor ik mijn hele leven al. Maar what the fuck, waarom moet ik vriendelijker kijken?’

‘Ik herken nog veel van mezelf in dat jongetje. De verwondering is er nog steeds, ik lijk wel een soort Kuifje. Al jong wilde ik journalist worden. De milde ironie heb ik ook nog. Mijn vak neem ik heel serieus - met de journalistiek kun je niet marchanderen. Maar de rest is niet zo belangrijk. Er is altijd weer een nieuwe dag.’

Taselaar groeide op in Rotterdam. Zijn moeder werkte als lerares bij de administratieve opleiding Schoevers. Zijn vader was aardrijkskundeleraar op een middelbare school. Harm kreeg een jaar les van hem.

‘Dat ging prima. In de verhalen die hij vertelde, was ik oprecht geïnteresseerd. Ik had veel respect voor zijn educatieve gaven. Maar als vader kende ik hem ook van een andere kant. Hij was een gemankeerde man.’

Hoe kwam dat?
‘Mijn vader had drie zussen boven hem en een vader die vroeg overleed. Zijn familie zat in de oorlog heftig in het verzet. Er waren onderduikers in huis, terwijl het hoofdkwartier van de Sichterheitsdienst twee huizen verder stond. Mijn vader werd opgepakt en naar Duitsland gestuurd. In Dresden moest hij de lijken opruimen na de bombardementen. Als hij later met mijn moeder onder een viaduct liep en een trein hoorde, ging hij plat op de grond liggen. Die periode heeft veel met hem gedaan. Hij was razend intelligent en nieuwsgierig. Dol op mijn moeder die in de oorlog in Nederlands-lndië in een jappenkamp had gezeten. Maar hij kon feestelijke gebeurtenissen verzieken. Uit woede kon hij een vork naar ons gooien die in de muur bleef staan. Later liet ik de gaatjes aan mijn vriendjes zien. We vonden dat wel mooi.’

Was dat je manier om ermee om te gaan?
(wijzend op de foto:) Dit jongetje zat vaak verwonderd te kijken: waarom word je nou zo boos? Als er spanningen waren, kon ik me er vaak doorheen jokeren door de pias uit te hangen. Verder was ik veel buiten en op mijn kamer.’

Taselaar ziet iemand in de deuropening staan en zegt kort en bondig: ‘Nee’.

Waarom kies je een boek als symbolisch voorwerp?
‘Als jongetje zat ik eindeloos te lezen, vooral dit soort flauwekul boekjes uit de Kluitman-jeugdserie. Nog steeds is mijn definitie van geluk: een boek lezen. Nu lees ik ’s avonds kranten en tijdschriften om kennis te vergaren en grip te krijgen op het nieuws. Als je niet genoeg weet, kun je dit vak niet goed uitvoeren. Ik zie jonge journalisten de hele tijd naar hun telefoon staren. Daar word ik gek van. Het is uniek dat de smartphone de wereld binnenhaalt, maar je moet ook om je heen kijken, luisteren, praten, nadenken.’

Een redacteur liet weten je moeilijk te kunnen peilen.
‘Dat snap ik wel. Het ene moment zit ik te jokeren, het andere moment kan ik met mijn vuist op tafel slaan. Ik geef veel vrijheid, maar ik kan er niet tegen als we slechte dingen doen of fouten maken die voorkomen hadden kunnen worden.

In mijn bevlogenheid kan ik tekeer gaan over maatschappelijke thema’s die mij raken. Laatst nog over Shell die het presteert om één cent aan de pomp te vragen voor het planten van bomen. Activistisch ben ik totaal niet, ik wil mensen informeren. Maar ik vind het belangrijk om sommige onderwerpen vaker op de agenda te zetten. Over de groeiende verschillen tussen vermogenden en niet-vermogenden maak ik me ook zorgen.’

Een RTL-medewerker zei: Harm staat pal voor zijn redactie.
‘Hoofdredacteuren zijn Bokito-baasjes, maar de redactie moet erop kunnen vertrouwen dat ik opkom voor haar belangen. Dat is een kerntaak van hoofdredacteuren. Toen ik bij de opbouw van RTL Nieuws een paar ton moest bezuinigen, ben ik naar de toenmalige directeur gegaan. Wil je een nieuwsorganisatie die elke dag paar weetjes en feitjes op een rij zet? Dat kan, maar zonder mij.’

Hoe heb je je ontwikkeld in twintig jaar?
‘Ik houd mijn doen en laten voortdurend tegen het licht, door er met mijn vrouw en sommige collega’s over te praten. In het begin had ik een coach, die leerde me meer te luisteren. Ik denk dat ik nu geduldiger ben. Ik heb meer innerlijke rust.’

De komende tijd wil Taselaar zich meer verdiepen in Instagram en andere sociale media. ‘Ik draag uit dat we er meer mee aan de slag moeten, maar ik heb nog geen controle over de materie.’ Verder zoekt hij met Videoland en RTL-collega’s naar een verdienmodel voor journalistieke bijdragen. Uit onderzoek blijkt dat abonnees geen interesse hebben voor het gewone nieuws, de videodienst moet iets exclusiefs bieden. ‘We broeden daar nog op.’

Vind je loopbaanontwikkeling belangrijk voor je ­redactie?
‘Zeker, daar investeren we veel in. Onze medewerkers formuleren zelf hun loopbaandoelen voor de komende tijd. We zijn een egalitaire organisatie, carrière maken zit er niet echt in. Maar sinds de komst van online kunnen mensen wel meer switchen. We bieden veel cursussen aan, van webteksten schrijven tot videotechniek. Zeker nu we meer story-centric werken. Vroeger bewaarden we verhalen tot het hoofdbulletins, nu staan ze al op de site. Dat vergt van televisiemensen dat ze ook online moeten denken. Dat gaat met horten en stoten, maar ik heb er vertrouwen in dat ze meegroeien met onze nieuwsorganisatie.’

Lukt het om een diverse samenstelling van de redactie te krijgen?
‘Om grip te krijgen op een veranderende samenleving moeten we daar ook een afspiegeling van zijn. We spannen ons in om journalisten met een niet-westerse achtergrond te vinden. Op het gebied van diversiteit in afkomst falen we nog, de mix tussen jonge en ervaren medewerkers gaat beter.’

Onvermijdelijke slotvraag: Hoe lang gaat Harm Taselaar nog door?
Lopend door zijn kamer zegt hij: ‘Dit is een onzekere baan. Als de directie morgen liever iemand anders wil, ben ik weg. Dan ga ik liedjes componeren, de schrijvende journalistiek in. Ik ben niet bezig met mijn vertrek, maar over mijn opvolging denk ik wel na. Punt.’

Wat bedoel je precies?
‘Ik zei toch: punt.’

CV Harm Taselaar
Geboren in 1956 in Rotterdam
1999-heden: hoofdredacteur RTL Nieuwsgroep
1989-1999: chef politieke redactie/
adjunct-hoofdredacteur RTL Nieuwsgroep
1977-1989: politiek verslaggever , onderzoeks­journalist en regioverslaggever bij Haagsche Courant

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.