mgm nvj maart

— donderdag 16 oktober 2008, 11:50 | 6 reacties, praat mee

‘Actualiteitenprogramma’s te selectief’

‘Actualiteitenprogramma’s te selectief’

Opnieuw levert de topman van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) Henk Hagoort kritiek op de actualiteitenrubrieken. Was het eerst dat de verschillende programma's te veel op elkaar zouden lijken ('drie keer de Volkskrant') - nu vindt Hagoort dat Nova, Netwerk en EenVandaag berichten voor een selectieve groep. De actualiteitenrubrieken zouden zich meer moeten inspannen om ook Telegraaf-lezers en mensen die op Wilders of Verdonk stemmen te bedienen. Hagoort constateert dat de bijna 30 procent 'buitenstaanders' kijken naar programma's als Hart van Nederland (SBS6) en De Wereld Draait Door, maar niet naar actualiteitenprogramma's op Nederland 1, 2 en 3. Op redacties werken weinig mensen uit die groep en "De Telegraaf is er niet de meest gelezen krant". De hoofdredacteuren van Nova, Netwerk en EenVandaag zeggen zich nauwelijks te herkennen in Hagoorts kritiek. Meer bij Trouw Laatste wijziging: 17 oktober 2008, 11:02

Bekijk meer van

NPO

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

6 reacties

Pauline, 16 oktober 2008, 17:07

Ik vind het heel jammer dat Hagoort opnieuw deze borrelpraat verkondigt, zonder enige onderbouwing.

W. Diersl, 17 oktober 2008, 07:44

Bovendien, de Telegraaf liegt bijvoorbeeld nogal vaak. Moet de publieke omroep dat nu ook gaan doen? De heer Hagoort begrijpt het wezen van de journalistiek niet goed lijkt het.

Pauline, 17 oktober 2008, 09:05

Overigens: zie mijn weblog bij EenVandaag als reactie op Hagoort (klik op m’n naam voor de link)

S., 17 oktober 2008, 11:14

Het is te schansdalig voor woorden dat een topstuk van de publieke omroep wederom zijn eigen mensen loopt af te vallen, zonder dat er ook enige nuance in zijn uitspraken over diversiteit van onderwerpen in de programmering te bespeuren is.

George Simpson, 20 oktober 2008, 21:24

Hagoort trapt op zere teentjes blijkbaar. Het entameren van louter een discussie is waarschijnlijk niet het doel geweest van de kritiek van Hagoort. Hij meent het echt! En het is natuurlijk de vraag of hij feitelijk gelijk heeft. Zijn de actualiteitenrubrieken 3 x de Volkskrant? Bedoeld hij hiermee trouwens 3 x links of 3 x dezelfde inhoud? Natuurlijk moeten de actualiteitenrubrieken er voor iedereen zijn. Het mag niet zo zijn dat louter mensen ter linker zijde van Balkenende zich in de inhoud herkennen. 

Hoe dan ook.. Het zou in het licht van deze discussie zin hebben de actualiteitenrubrieken de komende tijd eens expliciet te volgen. Aan welke thema’s besteden ze aandacht? Welke keuzes worden er gemaakt? Wordt in de reportages een mening gebezigd? Zijn ze journalistiek genoeg? Om vervolgens daarna de vraag te kunnen beantwoorden: Maken ze de hoge geldbedragen waar die belastingbetalers (veelal indirect) in de actualiteitenrubrieken steken?

Nieuwsconsumente, 24 oktober 2008, 19:37

Selectieve groep: hoe komt hij erbij? Werd het maar eens echt selecter. Nu heb ik vaak een teleurgesteld gevoel als ik naar alle drie de programma’s heb gekeken, omdat er veel te weinig op achtergronden van het nieuws wordt ingegaan. Zelden wordt er scherp geïnterviewd. Deze programma’s zijn allemaal bezig om zichzelf in hoog tempo voor de echte nieuwsconsument overbodig te maken door het lage niveau aan écht nieuws. Er wordt meestal uitsluitend aan beeldvorming gedaan, zoals Van Jole vorige week terecht in zijn column betoogde.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.