Gratis fragmenten NOS ‘marktverstorend’
Het initiatief van de NOS om nieuwswebsites te voorzien van gratis videofragmenten werkt ‘marktverstorend’, vindt directeur Bram Bloemberg van de videodienst Zoom.in. Websites van grotere dagbladen en algemene nieuwswebsites kunnen sinds kort hun content aanvullen met gratis videomateriaal van de omroep. Daarmee gaat de NOS volgens Bloemberg in het vaarwater zitten van commerciële leveranciers die dezelfde diensten aanbieden. ‘Ik zou niet weten hoe we dat anders moeten zien. De markt van videofragmenten wordt uitermate goed ingevuld. Daar hebben we de NOS niet voor nodig.’
De NOS zelf schrijft op haar website dat juist wordt voorkomen dat de markt voor online videocontent in onnodig grote mate wordt verstoord. ‘De onderlinge concurrentieverhoudingen worden niet verstoord omdat iedereen over hetzelfde materiaal kan beschikken.’ Daarnaast stelt de NOS als voorwaarde dat nieuwsmedia slechts een deel van hun online videoaanbod uit NOS-materiaal laten bestaan.
Volgens Lara Ankersmit van de NOS doen op dit moment Nu.nl, Wegener en NRC mee en is een aantal andere aanvragen in behandelingen. Het is mogelijk dat in de videofragmenten Ster-reclame zit.
De opbrengst daarvan is voor de Ster, legt Sjoerd Westendorp, chef-redacteur van ZIE.nl (onderdeel van Nu.nl) uit. De inkomsten uit de banners op de pagina zijn weer voor Nu.nl. ‘Nu.nl doet mee omdat we zo compleet mogelijk willen zijn voor de gebruiker. Door toegang te hebben tot de beelden van NOS kunnen wij onze gebruikers van meer informatie voorzien’, aldus Westendorp. De NOS-video wordt geplaatst bij relevante verhalen, bijvoorbeeld bij een stuk over Steve Jobs.
Westendorp ziet de video’s van de NOS nadrukkelijk als een aanvulling. ‘We geven de voorkeur aan onze eigen content omdat natuurlijk in de inkomsten scheelt.’ In dat geval kan ZIE.nl ook reclame in de video (preroll) plaatsen.
Denkt Westendorp dat de activiteiten van de NOS ‘marktverstorend’ zijn? ‘Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Voor ons is dit geen slechte zaak. Het verhoogt de druk op Zoom.in om zich te onderscheiden (betere kwaliteit / hogere snelheid). Ik zie het niet als marktverstoring maar als contentsharing. Het is niet ondenkbaar dat ZIE.nl / NU.nl ook (video)content met onder meer de NOS zal gaan delen in de toekomst.’
‘Ik verwacht trouwens niet dat we minder zullen afnemen van Zoom. in. In ieder geval niet door NOS-content. Video’s die wij in eigen beheer hebben, bieden ons veel meer mogelijkheden; zowel commercieel als redactioneel.’
Praat mee