foj 2019

— maandag 10 september 2012, 16:28 | 0 reacties, praat mee

Gooische Mannen

© Truus van Gog

Peter Contant en Rob van Vuure presenteerden afgelopen week de nieuwe glossy Gooisch...als lifestyle. Daarvoor dompelden ze zich onder in de Gooische mentaliteit. ‘Het is niet zo dat je vanaf de zijlijn zomaar kan beginnen.’

De twee heren achter het nieuwe glossy magazine Gooisch…als lifestyle ontmoet je natuurlijk in stijl. Daarom draai ik mijn oude wagen een week voordat het blad voor het eerst zal verschijnen tussen een zwartglimmende Porsche en een Audi Cabriolet het parkeerterrein van Rust Wat in Blaricum op, dé eetgelegenheid in het Gooi. Hier ontmoeten we op een zonnig terras uitgever Peter Contant en bladendokter Rob van Vuure, die een jaar hebben gewerkt aan het nieuwe blad. Vandaag gaat het naar de drukker. Contant werpt een snelle blik op de menukaart voor hij sashimi en een chardonnay bestelt. Van Vuure houdt het bij een cappuccino en een vissoepje.

Hoe Gooisch zijn jullie zelf eigenlijk?
Contant, terwijl hij achterover leunt en een slok van zijn chardonnay neemt: ‘Ja, wat is Gooisch?’
Van Vuure (tegen Contant): ‘Ik vind jou wel eehh redelijk…mwah.’

Rijden jullie dikke auto’s?
Van Vuure: ‘Ik rijd een heel simpel autootje.’
Contant: ‘Ik heb wel een grotere auto, dat kan ik niet ontkennen. Een Audi A5.’
Van Vuure: ‘Ik heb een Peugeot Partner; daar kun je net de post in rondbrengen.’

Ik vraag het, omdat je toch een beetje feeling moet hebben met het blad dat je maakt.
Van Vuure: ‘Ja, maar aan de andere kant ben ik van een stuk of veertien bladen hoofdredacteur geweest, maar nog nooit van een blad dat ik zelf zou kopen. Ik was tien jaar hoofdredacteur van Libelle, maar als normale man ga je die niet kopen, laten we eerlijk zijn. Zelfs de Playboy, waar ik ook hoofdredacteur van was, zou ik niet kopen, hooguit stiekem eens inkijken. Wat ik wel doe, is me verplaatsen in de doelgroep: volgens mij zit de Panorama-man, het Yes-meisje, de Nouveau-vrouw, de Gooische vrouw, zó in elkaar. Dat is het vak van hoofdredacteur.’
Contant: ‘Maar het is niet zo dat je vanaf de zijlijn zomaar kan beginnen. We hebben veel tijd gestoken in het opbouwen van een netwerk.’

Hoe bouw je dat op?
Van Vuure: ‘Door te praten met mensen van wie je denkt: dat is nou daadwerkelijk een Gooische vrouw, qua uiterlijk, qua manier van doen. Zoals de vrouw die aan het tafeltje naast ons zit; haast een karikatuur.’ Van Vuure geeft een subtiel knikje naar rechts, waar een wat oudere hoog geblondeerde vrouw met parelketting en dure zonnebril zit te lunchen. ‘Ik heb natuurlijk wel een beeld van ze, maar het kost tijd om ze echt te doorgronden. Inmiddels hebben we een vast klankbord, Gooischer dan Gooisch, dat ons daarbij helpt. Je denkt bijvoorbeeld dat ze allemaal naar Ibiza op vakantie gaan. Maar tegenwoordig gaan ze vooral naar ehhh.. Saint Barth hè.’ Hij kijkt vragend naar Contant. ‘Daar ga jij toch altijd heen?’

Het is een verrassende tandem, Van Vuure en Contant. De twee kenden elkaar wel uit ‘het wereldje’, maar verder niet. Van Vuure was jarenlang creatief directeur bij Sanoma en trok als bladendokter heel wat tijdschriften uit het slop. Sinds twee jaar is hij officieel met pen­sioen, maar stilzitten is er niet bij. Hij heeft een wekelijkse column in de Volkskrant en onlangs maakte hij met ‘zijn partij’, de PvdA, het verkiezingstijdschrift 12. Contant is mediaondernemer en kennen we vooral als baas van de Veronica Uitgeverij, waar hij begin 2011 vertrok. Sindsdien stort hij zich op nieuwe projecten. Zo werd afgelopen week bekend dat hij vorig jaar heeft geprobeerd om Panorama en Nieuwe Revu te kopen van Sanoma, maar na ‘prettige gesprekken’ ketste de koop toch af. Contant: ‘Je kunt niet meegaan in prijzen waarvan je denkt: daar is de exploitatie veel te moeilijk voor.’

Rond diezelfde tijd nodigde Contant Van Vuure uit om eens een broodje te komen eten op zijn kantoor in Villa Heideheuvel. Er ontstond een geanimeerd gesprek waarin een aantal mogelijke titels de revue passeerden. Gooisch…als lifestyle was er één van. Contant: ‘We hadden nog geen businessplan, helemaal niks. Maar ik zei: als jij hoofdredacteur wilt worden, dan hebben we vandaag een deal, dan gaan we het maken. We hebben er een handdruk op gegeven, en dat was de aftrap.’ De overige ideeën blijven nog even op de plank. Van Vuure: ‘Daar zitten twee héle geheime bij. Die komen nog, maar alles op z’n tijd.’

Het format van Gooisch…als lifestyle is gebaseerd op het tv-programma ‘De Gooische Omheining’ dat eenmaal werd uitgezonden op Talpa. Contant kocht de rechten waardoor het blad meteen een fundament had. Het is bedoeld voor alle vrouwen die zich aangetrokken voelen tot de Gooische mentaliteit. Contant: ‘En die mentaliteit vind je niet alleen hier. Elke plaats heeft inmiddels zijn eigen Gooi.’
Van Vuure: ‘In Harlingen kan ik het je zo aanwijzen. In Hoorn, waar ik woon, heb je ook zo’n buurtje. Dat houden we steeds voor ogen.’

Bij Sanoma heeft ook ooit een dummy gelegen voor een soortgelijk blad. Het kwam er nooit.

Van Vuure: ‘Sanoma heeft er even mee gespeeld maar dat leek hier niet op en uiteindelijk wilden ze het niet. Er was toen niet zo’n investeringssfeertje.’

Waarom vinden jullie het wel een goed idee?

Van Vuure: ‘Het is op gang gekomen toen iedereen zo enthousiast was over de serie ‘Gooische Vrouwen’. Toen dachten wij: waarom zou je dat niet in tijdschriftvorm kunnen gieten? Alle thematiek die in ‘Gooische Vrouwen’ aan bod komt, vind je terug in Gooisch…als lifestyle: kopen kopen, lullen over mannen, au pairs, tienduizend rozen op je bruiloft.’
Contant: ‘Het is toch een mysterieuze, spannende wereld waar mensen iets van willen weten. Wat doe je als je zo welgesteld bent? Doe je dan hele gekke dingen?’
Van Vuure: ‘Laatst vertelde iemand uit Laren me over een kinderpartijtje bij hem in de straat. Daar kwam Jan Smit optreden voor veertien kinderen. Ik heb een zoontje van 13, en wij gaan gewoon bowlen. Jan Smit laten optreden, dat zouden jij en ik nooit, nooit doen. Maar ik wil er wel alles van weten.’

‘Gooische Vrouwen’ was zo leuk omdat alle vier die vrouwen zich eigenlijk heel miserabel voelden. Zit dat ook in Gooisch?
Van Vuure: ‘Het wordt niet uitgesproken, maar loopt er wel in een heel dun lijntje doorheen.’
Contant: ‘In het eerste nummer staat bijvoorbeeld een interview met de ex van Magnussen, een investeerder uit Zweden die onder meer het Magna Plaza in Amsterdam heeft neergezet. Vroeger woonde ze in het duurste huis van het Gooi en nu woont ze in een huurhuis. Dat is natuurlijk een val. Maar dat hebben we op een nette manier, journalistiek verantwoord, opgetikt.’

Er wordt vanuit het vak vast heel kritisch naar Gooisch gekeken, nu de bladendokter zelf de formule heeft gemaakt.
‘Nou, ze doen maar. Maakt mij niet uit. In essentie klopt dit blad, dat weet ik zeker. De toon is goed, de uitstraling is goed. Als het niets doet, dan is dat doodzonde.’

Peter Contant wordt hiernaast ook hoofd­redacteur/uitgever van de nieuwe televisiegids van omroep MAX. Dat is even wat anders dan het decadente Gooisch of hoofdredacteur zijn van het jonge en wilde Veronica Magazine.
Contant: ‘Dat laatste is een beetje een vergissing. De markt van de omroepbladen is een vrij oude markt. De gemiddelde Veronicalezer is ook over de 45, al zou je dat misschien niet zeggen. Mogelijk is er terwijl ik het zeg weer een jaar bijgekomen. Met Jan Slagter ben ik al ongeveer een jaar in gesprek over een televisiegids voor MAX. Het Commissariaat van de Media moet er nog een uitspraak over doen, maar het zou mooi zijn als we in januari kunnen starten.

Omroepgidsen hebben het erg moeilijk. Waarom zou je dat avontuur nog aan gaan?
‘Die vraag wordt natuurlijk heel veel gesteld maar het ledenaantal van Max gaat niet naar beneden; dat stijgt. Uit onderzoek blijkt dat het belangrijkste motief om een gids op te zeggen is dat er geen affiniteit meer is met de club. Maar Max is een club die groeit en waar de saamhorigheid groot is. En wij gaan natuurlijk enorm ons best doen om die leden ook abonnee te maken van het blad. Er is een slagvaardige campagne in voorbereiding.
Bovendien zullen we ons niet positioneren als televisiegids. Het wordt een totaalblad voor een 50-plus doelgroep, waar toevallig ook tv-informatie bijzit. We kijken daarom ook naar onze positie in het schap. Moeten we wel tussen alle omroepbladen willen liggen?’

Wat denkt de bladendokter ervan?
Van Vuure: ‘Voor de klassieke televisiegids houdt het natuurlijk op. Er zijn al veel gidsen die daar op inspelen; wat Veronica eigenlijk altijd al deed. De mogelijkheden voor MAX zie ik wel. Het wordt meer dan een gids en ze hebben een heldere, afgeronde doelgroep. Als er een omroepgids bij moest komen, dan van MAX.’
Contant: ‘Het gaat wel wat betekenen voor andere omroepen. Een collega van de EO zei dat het ze 10 procent van hun abonnees zou gaan kosten. En ja, als wat ik in mijn hoofd heb zich uit vertaalt, dan is er wel wat aan de hand in Hilversum. Maar het is heel makkelijk om van tevoren te roepen dat we een enorme knal gaan uitdelen. Je moet met een nieuw blad eerst maar eens vaste grond onder je voeten vinden. Het is wel 2012. Dat geldt ook voor Gooisch…als lifestyle.’

Gooisch…op de ‘2012-manier’
Gooisch…als lifestyle is deze week voor het eerst verschenen in Nederland, België, Spanje, de Canarische Eilanden en de Nederlandse Antillen. Het is een glossy over de Gooische mentaliteit, die je volgens de makers in elke stad en elk dorp kunt vinden. Peter Contant geeft het blad uit, en Rob van Vuure vormt samen met zijn vrouw – Beau Monde oprichter Margot Veerman – de hoofdredactie. Er is geen vaste redactie: de glossy wordt helemaal gemaakt door freelancers. De ‘2012-manier’, zeggen Contant en Van Vuure. Naast het blad wordt er gewerkt aan een event, een facebookpagina en gaat deze week een peperdure marketingcampagne van start om rumour around the brand te creëren. ‘Mensen rennen niet meer speciaal voor jou naar het schap; je moet zelf aan de bel trekken.’ Gooisch…als lifestyle verschijnt dit jaar twee keer, en begin volgend jaar nog eens. Voor € 4,95. Daarna wordt de balans opgemaakt.

Bekijk meer van

vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.