persmonitor_press_unlimited

— vrijdag 8 juli 2011, 09:31 | 1 reactie, praat mee

‘Geofferde’ werknemers tabloid woedend

Werknemers van tabloid News of the World, die op straat staan nu hun 168-jaar oude krant als gevolg van een omvangrijk hackschandaal wordt gesloten, zijn woedend over de wijze waarop ze zijn geofferd. Het is vooral een cynisch bedrijfseconomisch besluit, stellen ze in het Britse actualiteitenprogramma BBC Newsnight. Nu het merk 'News of the World' onherstelbaar beschadigd is, worden mogelijk zo'n 200 mensen ontslagen. De belangrijkste hoofdrolspelers blijven echter buiten schot, klaagt politiek redacteur Dave Wooding. "Er werken nog slechts drie managers uit de tijd dat dit allemaal speelde", stelt Wooding. Rebekah Brooks, toenmalig hoofdredacteur en nu uitgeefster bij moederbedrijf News International, hoeft niet te vertrekken.

De sluiting zou ook uitgelegd kunnen worden als poging om mededingingsautoriteiten te paaien, omdat mediatycoon Rupert Murdoch aast op complete overname van zender BSkyB. Die overname dreigde door het hackschandaal te mislukken.

Rebekah Brooks vindt overigens topman James Murdoch achter zich, die gisteren de sluiting aankondigde. Hij sprak in Newsnight onvoorwaardelijke steun uit aan Brooks. “Ik ben ervan overtuigd dat haar leiderschap de juiste is. Haar leiderschap is op dit moment zelfs cruciaal”, aldus Murdoch.

Hoofdredacteur Alan Rusbridger van The Guardian, de krant die het telefoonhackschandaal al jaren volgt, noemt het onvoorstelbaar dat Murdoch de totale krant heeft geofferd. “Niemand vroeg om sluiting van de krant. Het is pervers.” Er is meer verbazing over het opblazen van een 168-jaar oud instituut voor incidenten die al enkele jaren geleden speelden.

Rusbridger kan zich niet voorstellen dat toenmalig hoofdredacteur Brooks of haar voorganger Andy Coulson niet van de hackpartijen op de hoogte waren - of deze zelfs actief stimuleerden. Uit gelekte e-mails blijkt dat bij elk verhaal de vraag werd gesteld “waar de berichten zijn”, aldus Rusbridger. Coulson - die korte tijd woordvoerder van premier Cameron was - wordt naar verwachting vandaag gearresteerd voor zijn aandeel in de hacks.

Rusbridger zegt dat zijn krant Cameron en andere politieke figuren heeft gewaarschuwd zich niet in te laten met Coulson en Brooks. Die adviezen zijn genegeerd. Oppositieleider Ed Miliband zegt dat Rebekah Brooks de dans niet mag ontspringen. Ze zou zelf moeten opstappen, aldus Miliband.

Toevallig lanceert zusterkrant The Sun binnenkort een zondagseditie, waarvan de benodigde domeinnamen pas woensdag zijn vastgelegd. De Britse politie onderzoekt momenteel berichten dat managers bij de tabloid grote hoeveelheden e-mails, die terug zouden gaan tot 2005, hebben gewist.

Bekijk meer van

Praat mee

1 reactie

Robert Bleeker, 8 juli 2011, 16:22

1. Het inmiddels, om voor mij volstrekt onduidelijke redenen verwijderde, vier-lettergrepige “Omerta.nl” commentaar, dat ik hier eerder vandaag plaatste, was een logisch vervolg op twee eerdere bijdragen van mijn hand over voorliggend onderwerp :  Het overtreden van welke (juridische c.q. moreel-ethische) grenzen en door wie en op instigatie van wie en wat, bij de vrije garing van het Nieuws.

In mijn eerste lezersbijdrage (eerder dit jaar) verzocht ik NL journalisten namelijk, om eventuele medewetenschap van vergelijkbare wanstaltige werkpraktijken binnen het NL perswezen met ons te delen.

In de tweede lezersbijdrage - eerder deze week - verzocht ik de NL pers, om (bij gebrek aan reactie) dan maar expliciet te ontkennen, dat binnen het NL rechtsgebied dezelfde illegale inbraak-praktijken zouden plaatsvinden.

De derde bijdrage van hedenmorgen kon derhalve uit het simpele “Omerta.nl” bestaan, omdat weer geen enkele reactie werd gegeven, niettegenstaande het feit, dat de moreel-ethische implicaties van dit onderwerp, ook van grote relevantie zijn voor de NL media.

2. Over de stand van zaken bij het nog lopende politie-onderzoek in de UK kunnen wij inmiddels (bijvoorbeeld uit de sinds jaar en dag over dit onderwerp, klokken-luidende Guardian) vernemen, dat de afgelopen maanden mogelijk een grootscheepse cover-up gaande zou zijn geweest binnen het hoogste echelon van de NOTW, waarbij pogingen zouden zijn ondernomen, om letterlijk Terrabytes aan geroofd materiaal te deleten :

“Police are investigating evidence that a News International executive may have deleted millions of emails from an internal archive, in an apparent attempt to obstruct Scotland Yard’s inquiry into the phone-hacking scandal.

The archive is believed to have reached back to January 2005 revealing daily contact between News of the World editors, reporters and outsiders, including private investigators. The messages are potentially highly valuable both for the police and for the numerous public figures who are suing News International.

According to legal sources close to the police inquiry, a senior executive is believed to have deleted ‘massive quantities’ of the archive on two separate occasions, leaving only a small fraction to be disclosed. One of the alleged deletions is said to have been made at the end of January this year, just as Scotland Yard was launching Operation Weeting, its new inquiry into the affair.”

3. Hebt u (Nl pers) soms al evenmin een (uit te spreken!) mening over de rol van de toenmalige hoofdredacteur van NOTW, Rebekah Brooks (nu in de directie van News Int. en klaarblijkelijk immuun voor ontslag of demotie of rechtsvervolging) en/of over de geclaimde onwetendheid van dit alles, door het illustere duo Murdoch &Zn;.

Het slachtoffer spelende duo, dat - na de onverwachte euthanasie op de financieel-economisch in zware coma geraakte NOTW - het bijbehorende, lucratieve lezerspubliek nu kennelijk naar The Sun on Sunday wil laten migreren, want business is business tenslotte…

nvj e-learning  artikel

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Marjolein Slats, waarnemend hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Karin Bais

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.