— vrijdag 31 juli 2015, 15:38 | 1 reactie, praat mee

FNV magazine in een klap een van de grootste

Eldert Kuiken (midden) en Peter Beekman (achter rechts).

De FNV toont haar nieuwe gezicht ook met een nieuw magazine. In een printoplage van 750.000 stuks en met 100.000 digitale abonnees meteen een van de grootste magazines van Nederland. Eldert Kuiken (hoofdredacteur) en Peter Beekman (eindredacteur) hebben FNV Magazine opgezet.

Inmiddels zijn de eerste twee nummers verspreid van het blad, dat vier keer per jaar verschijnt. Kuiken en Beekman namen ruim anderhalf jaar geleden het initiatief tot het magazine. Zij wilden het een van de eerste tastbare resultaten laten zijn van de nieuwe, grote FNV. Kuiken: ‘De gezamenlijke FNV was nog niet helemaal zeker, maar wij wilden vast beginnen om iets klaar te hebben tegen de tijd dat de besluitvorming rond zou zijn. Om de tijd te hebben iets echt goeds te maken dat inspireert mee te doen aan de vernieuwing. En een goede eerste indruk van de vernieuwde FNV is.’

Het resultaat is een magazine dat de uitgaven van Bondgenoten, FNV Bouw, AbvaKabo en Senior vervangt. De bladformule van het magazine is stapsgewijs met alle afdelingen marketing en communicatie van de bonden uitgewerkt. Kuiken: ‘We schoven niet oude magazines in elkaar, maar ontwikkelden een nieuw magazine vanuit de visie van de nieuwe FNV. Daardoor viel de neiging vast te houden aan het vertrouwde mee. En bij de oude uitgaven zaten geen complete redacties die hun werk zagen verdwijnen.’

Toch houdt elke (sub)sector (zoals bijvoorbeeld Spoor, Metaal, Bouw, Senioren, Zorg & Welzijn) de mogelijkheid zijn eigen geluid te laten horen. Beekman: ‘We hebben een editiestelsel bedacht. Op een groot aantal pagina’s in het tijdschrift kunnen de verhalen worden gewisseld of delen van het verhaal. Dat kunnen de sectoren zelf doen. Als ze van die mogelijkheid geen gebruik maken, of een verhaal komt niet rond, verschijnt het algemene verhaal in hun editie.’

Het eitiestelsel maakt het ook mogelijk om om te gaan met verschillende meningen binnen de grote FNV. Kuiken: ‘Kuiken: ‘Wisselt een sector (delen van) verhalen, dan gaat de verantwoordelijkheid ook echt over naar de (sub)sectorbestuurders. Wel binnen de gezamenlijke afspraken over huisstijl, sectoroverstijgende zaken en doelstellingen. Het is belangrijk dat sectoren hun eigen geluid kunnen laten horen. Want niemand weet beter wat er leeft dan de betreffende bestuurder. Zij zitten dicht op de leden en spreken hun taal. Zo willen we er echt voor de leden zijn en tegelijk de macht van het getal gebruiken op landelijk niveau.’

‘De technische ondergrens van een editie is 5000 exemplaren. Dus de sectoren kunnen zelf bepalen hoe gedetailleerd zij hun leden willen informeren.’ Inmiddels kent FNV Magazine zestien edities en komt de zeventiende er aan. De druk is ondergebracht bij Senefelder Misset in Doetichem. ‘Ze dachten goed mee, net als trouwens Michiel de Klein van GEA, en ze kunnen zulke hoge oplages flexibel drukken’, aldus Kuiken.

Want naast edities is het ook mogelijk te werken met inserts en meehechters voor een nog verdere verfijning van het bereik. Beekman: ‘Zo kun je bijvoorbeeld iets meehechten over het thema pensioenen bijvoorbeeld of een insert voor FNV Wereldburgers.’

De eerste twee nummers zijn zeer goed ontvangen. Meer sectoren zien nu wat mogelijk is en melden zich voor een eigen editie. Kuiken: ‘Er blijft natuurlijk wel discussie. Bijvoorbeeld over het coverbeleid. Doen we daar een lid op of toch een bekende Nederlander? En vervolgens werd het in nummer 1 een niet al te bekende Belg. Dat hielp die discussie even niet. Met de sectorbestuurders en hun redacteuren geven we in intervisie bijeenkomsten dat beleid verder vorm.‘ Ook daar kan gewisseld worden en kunnen de edities dus hun eigen keuze maken.


Het magazine heeft nog geen duidelijk verband met een website van de FNV. Kuiken: ‘ FNV Magazine heeft ook een digitale drager, maar we hebben voor de nieuwe FNV niet meteen een crossmediaal platform gebouwd waar het magazine onderdeel van is. Ik ben wel een groot voorstander van zo’n aanpak, maar dat project is veel complexer en dat lukte niet in de beperkte tijd die we hadden.’

De redactie van het FNV Magazine wordt gevoerd in samenwerking met Mediapartners in Amstelveen. Kuiken: ‘Dat is best een bijzondere samenwerking. Zij zijn gewend om een blad helemaal zelf te maken. Voor ons is het cruciaal dat de rollen van hoofd- en eindredactie stevig gepositioneerd zijn binnen de FNV, net als de rol van redactie-assistente Emmy Bitter. Je moet echt goed ingevoerd zijn binnen de complexe organisatie van de FNV. Anders krijg je verhalen niet rond.’

Nu het magazine staat, gaat Kuiken andere projecten opzetten buiten de FNV. Beekman blijft als eindredacteur verbonden aan het magazine.

Bekijk meer van

FNV

Praat mee

1 reactie

Lucy Prijs, 1 augustus 2015, 18:50

L’histoire se répète.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.