word studentlid

— dinsdag 26 januari 2010, 17:57 | 9 reacties, praat mee

FHM wordt mogelijk online magazine

Het mannenblad FHM (For Him Magazine) verdwijnt mogelijk binnen drie tot vijf jaar in zijn gedrukte vorm en gaat dan verder als website. Dat zei uitgever Arno Kantelberg maandag tijdens de forumdiscussie Bladen in de Balie in Amsterdam. Kantelberg, ook eigenaar van Esquire, kocht FHM in mei vorig jaar van de Telegraaf Tijdschriften Groep (TTG). Per maand verspreidt Kantelberg grofweg 80.000 exemplaren van FHM waarvan er 30.000 terugkeren. ‘Daar wil ik niet mee doorgaan. Het kost me elke keer moeite zoveel bladen weg te gooien. Een waardeloos businessmodel.’ Laatste wijziging: 15 augustus 2013, 13:08

Daar komt bij dat de mannenbladen sowieso een moeilijke tijd doormaken. Kantelberg. ‘Er moeten bladen omvallen. Nederland kent te veel mannenbladen en er is geen advertentiemarkt meer.’

In een aanvulling op zijn uitspraken tijdens Bladen in de Balie zegt Kantelberg dat het verdwijnen van de gedrukte versie FHM een ‘hypothetisch voorbeeld’ was. ‘Ik heb willen aangeven dat er veel te veel sentiment heerst rond papier in onze branche. Je moet bereid zijn andere scenario’s onder ogen te zien. In het geval van FHM zal ik de papieren editie niet snel opheffen, want dan ben ik mijn betalende abonnees kwijt. Wat de losse verkoop betreft ligt dat mogelijk anders. In zo’n scenario gaat FHM naar een combinatie van online en abonnementen.’

Karin van Gilst van de Weekbladpers onderschreef tijdens Bladen in de Balie het verhaal van Kantelberg slechts ten dele. De advertentiemarkt voor mannenbladen was in 2009 slecht, maar dit jaar draait het tijdschrift Men’s Health van de Weekbladpers boven verwachting. Van Gilst ziet licht aan het einde van de tunnel. Met de oplagen van mannenbladen gaat het over de volle breedte niet goed.

Van Gilst merkte op dat alle bladen van de Weekbladpers (ook de niet-mannenbladen) die met oplagedaling kampten het in elk geval beter deden dan hun concurrenten. ‘Ons marktaandeel steeg.’ Negatieve uitzondering is Opzij, die zo’n 10.000 exemplaren kwijtraakte. Van Gilst weet niet waar dat aan ligt. ‘We doen er nu onderzoek naar.’

Ook de oplagen van FHM en Esquire daalden het afgelopen jaar, respectievelijk met 16,7 procent en 10,2 procent. FHM eindigde het derde kwartaal van 2009 met een verspreide oplage van 48.325 exemplaren (in 2008 waren dat nog 57.989 exemplaren). Esquire moest genoegen nemen met 26.402 stuks (in 2008 waren dat nog 29.383 exemplaren).

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

9 reacties

Erik van Heeswijk, 26 januari 2010, 22:36

Interessant gegeven, moedig, een blad dat de overstap maakt. Maar mag ik uit het gebrek aan ophef hierover afleiden dat de journalisten op Vilamedia dat logisch vinden?

Peter Bos, 27 januari 2010, 11:41

Ik was er bij in de Balie en heb die draai van Kantelberg niet zo meegekregen. Wat ik goed vind is dat hij er wel over nadenkt en het gewoon maar zegt. Nou de rest van die conservatievelingen nog.

Mischa, 27 januari 2010, 13:11

Hoofdredacteur Robert van der Ham om kwart over 12 op Radio 1:

- Het blad gaat niet tussen 3 en 5 jaar alleen maar online verschijnen.

- De advertentiemarkt gaat lastig, maar FHM maakte het afgelopen jaar winst en het goed met het blad, met een vast bestand aan abbonnees.

- De 30 duizend ongelezen exemplaren worden gebruikt voor promotiedoeleinden op feesten, leesmappen en heruitgaves met andere oude exemplaren.

Dat is dus precies het tegenovergestelde als wat Villamedia hier meldt.

Dolf Rogmans, 27 januari 2010, 14:12

Wij melden slechts wat Arno bij Bladen in de Balie heeft verteld. Hij belde later dat dat vooral een ‘hypothetisch voorbeeld’ was. Dat hebben we erbij gezet. Dan gaat het alleen over ‘van print naar online’ en niet over de adv-markt en de 30.000 stuks.

Mischa, 27 januari 2010, 14:21

Kantelberg: `In het geval van FHM zal ik de papieren editie niet snel opheffen, want dan ben ik mijn betalende abonnees kwijt. Wat de losse verkoop betreft ligt dat mogelijk anders. In zo’n scenario gaat FHM naar een combinatie van online en abonnementen.’

Dan kunnen we geloof ik wel stellen dat de kop `FHM wordt mogelijk online magazine` misleidend is.

Alexander, 27 januari 2010, 20:42

Nihil fine causa. Niets is zonder reden. Arno kennende zegt hij dit niet zomaar er speelt wat.

@Jolmer: ga aub uit van de betaalde oplage, verspreiden kan iedereen, betaald krijgen niet. Betaalde oplage is maatgevend in de (advertentie)branche. En hierin zit tevens het fenijn van het verhaal: in de betaalde oplage is Esquire gehalveerd in Q3 2008-2009 van 22.000 naar 10.000! En FHM van 56.000 naar 44.000! En aangezien Arno het gezicht is van Esquire en niet van FHM bedoelt hij eigenlijk dat Esquire eind dit jaar online gaat…
Overigens is IEX eigenaar en heeft Arno slechts een minderheidsbelang dus niet heel veel te vertellen. Gelukkig voor Robert die dit weinig kon waarderen ongetwijfeld.

Peter, 28 januari 2010, 16:58

Het verhaal van de klepel & de klok. Ik begereep dat FHM er een online magazine bij gaat doen, maar dat ze ook hun papieren werk blijven doen.

Johan K, 30 januari 2010, 16:45

Er klopt niks van wat hier staat en ik kan het weten omdat ik zijn uitgeverij ooit benaderd heb dit te gaan doen en hij antwoordde dat hij daar nooit maar dan ook nooit in zal geloven. De eigenzinnige Kantelberg verandert niet van gedachten is algemeen bekend.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.