eLinea maakt doorstart
Het artikelenplatform eLinea stopt er voorlopig mee. Er waren te weinig betalende abonnees. Op 1 januari gaat de site op zwart. eLinea 2.0 komt er echter aan. eLinea moest een platform worden waar de lezer zelf kon bepalen op welke artikelen hij een abonnement nam. In plaats van zich te abonneren op krant of tijdschrift, kon men voor specifieke informatiekanalen, bijvoorbeeld economie. De uitgever kreeg 70 procent van de inkomsten. “Met eLinea wilden we uitgevers een gezond businessmodel bieden zonder dat ze daar zelf geld in hoefden te investeren”, schrijf oprichter Wiebe de Jager. Het initiatief werd enthousiast ontvangen en zelfs tot tweemaal toe een subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Nog deze zomer werd 128.000 euro toegekend. In februari 2011 ging eLinea live, met toen ruim dertig deelnemende uitgevers, waaronder NRC, Elsevier en columnisten als Lydia Rood, Dolf Jansen en later Bert Brussen. Het vervolg op eLinea zit in de pijplijn, aldus De Jager. Abonnees krijgen straks voor een vast maandbedrag direct toegang tot de artikelen van àlle deelnemende uitgevers.