Eerste twijfels over Google AMP-techniek
AMP, de versnellingstechniek voor mobiele pagina's van Google, zorgt voor hogere mobiele bezoekcijfers bij uitgevers. Maar ze zijn niet allemaal even tevreden, blijkt uit een rondgang van The New York Times langs Amerikaanse uitgevers.
Een groot voordeel is dat Accelerated mobile pages (AMP) op de mobiele telefoon van de bezoeker een stuk sneller laden dan gewone nieuwspagina’s. Google toont pagina’s die met AMP zijn geoptimaliseerd ook hoger in de zoekresultaten.
Titels als Slate, Gizmodo, The Huffington Post en The Washington Post zijn over het algemeen tevreden: AMP heeft het mobiele bezoek verhoogd.
Maar er is ook kritiek.Uitgevers geven controle over aan Google want nieuwsartikelen verschijnen in een Google-achtige omgeving. Zo begint de URL van een accelerated mobile page met google.com in plaats van de URL van het medium. Ook maakt de omleiding via Google het lastiger om het mobiele bezoek te meten. Voor Macstories een reden om weer te stoppen met de techniek. En ook The Washington Post haakt af. De krant gaat een eigen alternatief voor AMP ontwikkelen. Het mobiele bezoek mag dankzij de techniek gestegen zijn, de krant wil ‘controle over de eigen content’ houden. Meer bij SvdJ
Praat mee