word studentlid

— dinsdag 3 januari 2017, 09:24 | 0 reacties, praat mee

Eerste twijfels over Google AMP-techniek

Eerste twijfels over Google AMP-techniek

AMP, de versnellingstechniek voor mobiele pagina's van Google, zorgt voor hogere mobiele bezoekcijfers bij uitgevers. Maar ze zijn niet allemaal even tevreden, blijkt uit een rondgang van The New York Times langs Amerikaanse uitgevers. Laatste wijziging: 3 januari 2017, 09:29

Een groot voordeel is dat Accelerated mobile pages (AMP) op de mobiele telefoon van de bezoeker een stuk sneller laden dan gewone nieuwspagina’s. Google toont pagina’s die met AMP zijn geoptimaliseerd ook hoger in de zoekresultaten.

Titels als Slate, Gizmodo, The Huffington Post en The Washington Post zijn over het algemeen tevreden: AMP heeft het mobiele bezoek verhoogd.

Maar er is ook kritiek.Uitgevers geven controle over aan Google want nieuwsartikelen verschijnen in een Google-achtige omgeving. Zo begint de URL van een accelerated mobile page met google.com in plaats van de URL van het medium. Ook maakt de omleiding via Google het lastiger om het mobiele bezoek te meten. Voor Macstories een reden om weer te stoppen met de techniek. En ook The Washington Post haakt af. De krant gaat een eigen alternatief voor AMP ontwikkelen. Het mobiele bezoek mag dankzij de techniek gestegen zijn, de krant wil ‘controle over de eigen content’ houden. Meer bij SvdJ

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.