— vrijdag 3 december 2010, 09:00 | 0 reacties, praat mee

Digitale kassa voor kranten wint terrein

Nederlandse kranten gaan op internet betaalmuren opzetten. Anderen kijken liever de kat uit de boom. Nieuws is niet langer vanzelfsprekend gratis. Laatste wijziging: 18 maart 2014, 12:42

Hoofdredacteur Roel Leferink wacht het juiste moment af voor het lanceren van het Agrarisch Dagblad nieuwe stijl. ‘Het probleem is dat de krant door TNT aan huis wordt bezorgd. We kunnen het ons niet permitteren om de vernieuwing te lanceren op het moment dat de postbodes gaan staken.’ Zoals vorige week gebeurde. De 9500 abonnees kregen hun krant twee dagen op rij niet bezorgd. Zéér binnenkort gaat het allemaal wel gebeuren. Het Agrarisch Dagblad gaat drie keer per week verschijnen, in plaats van vijf keer.

Daarnaast kunnen de boeren en tuinders voor

€ 17,95 per maand een digitaal abonnement erbij nemen. Voor dat bedrag krijgen ze toegang tot vers nieuws, plus een extraatje in de vorm van een dagelijks videojournaal, dat door vier journalisten zal worden gemaakt. ‘De website gaat volledig op de kop. Ook alle artikelen uit de krant komen online te staan, inclusief achtergronden, opinies en marktcijfers.’

De papieren krant blijft, benadrukt Leferink. Het lijkt aanlokkelijk, geen kosten maken wat betreft papier, drukken en bezorgen. Zo stevig zit de digitale revolutie echter nog niet tussen de oren van het agrarisch leespubliek. ‘Er zijn duidelijk twee doelgroepen. Een groep lezers die gericht is op internet en de tweede groep die hecht aan print.’

Het Agrarisch Dagblad is de eerste krant in Nederland met een betaalmuur. Vreemd vindt Leferink het niet dat ‘zijn’ krant voorop loopt. De agrariërs zijn vertrouwd met computers. En wat minstens net zo belangrijk is, het dagblad biedt unieke content. ‘Wij bedienen een heel specifieke markt met informatie die je verder niet op internet zult vinden. Niet voor niets gaan ook het Financieele Dagblad (FD) en het Nederlands Dagblad geld vragen voor informatie op internet. Voor algemene kranten in Nederland lijkt me dat veel lastiger.’

Het FD volgt in het eerste kwartaal van 2011, kondigt Joris van Lierop aan, de directeur digitale uitgeverij en productontwikkeling. Een werkbezoek aan de Financial Times in Londen sterkte de zakenkrant in de gedachte om een paywall op te gaan trekken. ‘De voorpagina blijft gratis toegankelijk. Geregistreerde bezoekers krijgen beperkt toegang tot de vernieuwde website. Voor abonnees is alle content beschikbaar.’

Het FD hoopt een deel van de internetbezoekers – bijna één miljoen unieke bezoekers per maand – aan zich te binden met een van de (nieuwe) abonnementsvormen. Speeltjes als de iPhone en de iPad moeten voor een extra toeloop zorgen. Dat door de betaalmuur het bereik fors zal afnemen, zoals de praktijk elders ter wereld uitwijst, neemt de krant op de koop toe. ‘Het publiek dat overblijft, is pas echt waardevol voor onze adverteerders’, stelt Van Lierop.

Ook het Nederlands Dagblad – 39.500 abonnees – komt met een tolpoort. De introductie had tegelijk moeten plaatsvinden met de lancering van de krant op het Berliner formaat, eind oktober. Technische problemen, daarover zo meteen meer, zorgen voor enig uitstel. Half december wordt nu half januari, deelt hoofdredacteur Rinder Sekeris mee. Dan zal ook duidelijk zijn hoeveel van de 6700 proefabonnees zullen blijven. Nieuwkomers krijgen de keuze uit een reeks van abonnementsvormen.

De ANP-feed op de website blijft gratis. Voor het lezen van eigen berichtgeving moet de niet-abonnee zijn portemonnee gaan trekken, variërend van een dubbeltje tot 95 cent, afhankelijk van de grootte van het artikel. Skeris: ‘Onze kracht is dat wij heel sterk zijn in de berichtgeving over het geloof. Voor het nieuws over de Christen Unie moet je niet bij De Telegraaf zijn, maar bij ons. We vormen een niche markt. Daarom denk ik dat een tolpoort voor een krant als de onze een kans van slagen heeft.’

De innovatie is mogelijk voor de kleine krant, dankzij een financiële injectie van 375.000 euro van het Stimuleringsfonds van de Pers. Sekeris krijgt twee jaar de tijd om er iets van te maken. Een probleem is de inrichting van de digitale kassa. Hoe moet de bezoeker afrekenen? Moet hij voor ieder dubbeltje gaan internet bankieren? Komt er een soort van strippenkaart of wordt het automatische afschrijving? ‘Dat laatste is te fraudegevoelig, dat doen we dus niet. We zijn er nog niet uit. Micropayment staat nog in de kinderschoenen.’

Mogelijk gaat Google uitkomst bieden. Regelmatig duiken berichten op dat de internetreus werkt aan een betaalmuur oplossing. Een servicedienst – Newspass gedoopt – moet het mogelijk maken dat online lezers met één keer inloggen tegen betaling zoveel kranten en tijdschriften kunnen lezen als ze willen.

Sekeris: ‘We beginnen met een plat systeem, met een prijs gekoppeld aan de lengte van artikelen. In de toekomst zouden we kunnen differentiëren. Oud nieuws bijvoorbeeld is minder waard dan een primeur. En juist een ouder interview kan extra waarde hebben. Wat dat betreft moeten we het wiel nog uitvinden.’

Nu nog zijn de Washington Post en de New York Times gratis te lezen op de iPad, maar dat zal begin volgend jaar verleden tijd zijn. Ook de Amerikaanse kranten werpen een betaalmuur op. Voor de New York Times zal het de tweede poging zijn. De eerste, vijf jaar geleden, mislukte. Tweehonderdduizend digitale abonnees achtte de uitgever toen niet voldoende. Het slotje verdween weer van de website.

Gratis alles weggeven is voorbij bij The Times/Sunday Times in Londen. Eerste cijfers kort na de introductie van de paywall lieten een duikeling van het aantal online bezoekers zien met bijna 40 procent. Van de blijvers wil een deel betalen. In vier maanden tijd, meldde AP onlangs, begroette de krant 105.000 digitale abonnees. Het meest in trek zijn de weekabonnementen (€ 2,50) en de versies voor de iPad en Kindle (€ 12,- per maand). Nog eens 100.000 nieuwe abonnees kozen voor de combinatie van papier en digitaal.

Niet bekend is hoeveel lezers in die periode hun abonnement hebben beëindigd. Het totaalplaatje is in ieder geval positief, verklaarde uitgever James Murdoch, de zoon van krantenmagnaat Rupert Murdoch. Hoofdredacteur James Harding, tegenover AP: ‘Dit stimuleert enorm.’

Hoofdredacteuren volgen de ontwikkelingen op de voet. Zoals Pieter Sijpersma van het Dagblad van het Noorden en buurman Hans Snijders van de Leeuwarder Courant. Een rigoureuze koerswijziging blijft voorlopig uit bij hun kranten.

Sijpersma signaleert een stijgende toeloop naar de website, ‘en dat wil ik even zo laten. We gaan vooralsnog niet afrekenen per artikel op internet’. Snijders: ‘We hebben wel plannen in die richting, maar wachten eerst de resultaten af van onze collega’s. Tot die tijd nemen we de kern van nieuwsberichten mee op onze website. Voor de diepgang en de context van het nieuws moet de lezer de krant tot zich nemen’.

Digitaal en papier gaan hand in hand, aldus Snijders, die een kerstcadeautje aankondigt, een App voor de iPad. De vernieuwde krant – nieuwe vormgeving, rubrieken en columnisten – leverde tweeduizend nieuwe abonnees op. ‘De campagne is net afgelopen. De oplagecijfers zijn niet meer zo goed geweest sinds maart 2002. Vorig jaar scoorden we -5,4, nu zitten we op -1,5. In de loop van volgend jaar moeten we boven de nul uitkomen. Je mag weer gezien worden met een krant.’


——-

Bekijk meer van

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.