foj 2019

— vrijdag 17 april 2009, 15:18 | 2 reacties, praat mee

De tafeldames voorbij

De representatie van vrouwen in de media is schromelijk onder de maat signaleert Jannet Vaessen, managing director WOMEN Inc.. Op televisie bevinden zich in populaire talkshows tussen alle ‘talking heads’ percentueel nauwelijks vrouwen. En als er vrouwen in beeld komen, is dat minder vaak om hun professionaliteit, kennis en expertise. U, journalist, heeft de professionele opdracht de
gehele (!) samenleving kritisch te volgen en met uw onafhankelijke (!) opinie en analyse, uw vinger op zere plekken te leggen en verwijzingen naar de toekomst te maken.

Natuurlijk wil het oog ook wat, maar niet in plaats van inhoud en invloed alstublieft. WOMEN Inc. vindt het van groot belang dat alle vrouwen zichzelf in al hun facetten terugzien in alle media. Waarom? Uiteraard omdat vrouwen 50% van het publiek vertegenwoordigen. In tijden van crisis een niet te onderschatte doelgroep, die bovendien steeds vaker de geldbuidel blijkt te beheersen. Vakinhoudelijk: je wilt jezelf en welingelichte kringen toch geen interessante opinies, oorspronkelijke ideeën en eigenzinnige visies ontnemen bij het vormen van een onafhankelijk opinie? En moreel: ééndimensionale beeldvorming heeft effect op de manier waarop vrouwen gezien worden en zichzelf zien.

Check de feiten
* Driekwart van de ‘talking heads’ op televisie is man. In de top 100 van ‘talking
heads’ op televisie daalt het aandeel vrouwen zelfs tot zestien procent. Vrouwelijke
bewindslieden en Kamerleden zijn significant minder in beeld dan mannelijke met
uitzondering van Rita Verdonk en Femke Halsema. (NRC 2008)
* Slechts 1 op de 5 quotes in de kranten komen van vrouwen. Bijna 80 procent van
de binnenlandse berichtgeving gaat over mannen. Dat blijkt uit een onderzoek van
DAG onder de Nederlandse dagbladen. DAG telde het aantal namen van vrouwen
en mannen in de binnenlandse nieuwsberichten. Na vier dagen turven bleek dat
vrouwen slechts voor 22 procent deel uitmaken van het nieuws. (DAG 2008)
* Beeldvervorming begint al op jonge leeftijd. 70% van de karakters in
kinderprogramma’s zijn van het mannelijke geslacht. De Publieke Omroep scoort
slechter met vrouwelijke karakters in kinderprogramma’s dan de commerciële
zenders, Jetix heeft 65% vrouwelijke karakters (Onderzoek IZI 2009).

Deze beweging begint bij u
Wie kan deze getallen keren? En waarom gebeurt dat tot nu toe nog niet? WOMEN
Inc. roept alle mediaprofessionals, beeld-, beleidsmakers en journalisten op hun
verantwoordelijkheid te nemen. U, journalist, heeft de professionele opdracht de
gehele (!) samenleving kritisch te volgen en met uw onafhankelijke (!) opinie en
analyse, uw vinger op zere plekken te leggen en verwijzingen naar de toekomst te
maken. Erken uw blinde vlekken, vul uw eigen blikveld aan met contacten en kanalen
die u leiden naar een volledig beeld. En overtuig ook de collega’s naast en boven u
bewust te beslissen wie van u het woord krijgt. Deze verandering begint bij u. Wij zijn
overtuigd van uw goede bedoelingen. Uw open mind en overtuigingskracht gaan dit
omslagpunt creeëren, samen met gecontroleerd beleid en een evenwichtige
vervulling van beslissende posities. Bij voorbaat dank. (Mede namens uw afdeling
marketing, die zich in deze tijd een boycot van de grootst mogelijke doelgroep niet
kan permitteren! Geldt overigens ook voor u.)

Actualiteit en actiebereidheid
De strijd tussen de omroepen om een plekje in het publieke bestel is in volle gang.
Maar nu de omroepen zo’n beroep doen op de samenleving voor steun, zijn zij dan
niet verplicht te streven naar een evenwichtige afspiegeling van de maatschappij in
beeld? Dat staat immers in de mediawet, maar wie controleert en sanctioneert
dit?

WOMEN Inc. organiseert maandag 20 april een talkshow over dit thema. Van
20.00 tot 22.00 uur gaan onder leiding van Anousha Nzume onder anderen
projectleider crossmediale kinderconcepten bij de publieke omroep Cathy
Spierenburg, Marjan Hammersma, directeur Media, Letteren en Bibliotheken van
het Ministerie OCW, Liesbet van Zoonen, hoogleraar Media en Populaire Cultuur,
Garjan Sterk, mediaonderzoeker Mira Media, tv-recensent voor NRC Handelsblad
Hans Beerekamp en Marga Miltenburg van ZijSpreekt.nl met elkaar in gesprek.
Locatie: Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. Toegang: gratis.

Bekijk meer van

platform makers

Praat mee

2 reacties

Maria, 21 april 2009, 11:34

Ik ben het helemaal met Jannet eens. Neem de populaire talkshows De Wereld Draait Door en Pauw & Witteman: vaak alleen heren rond de stamtafel. De redactie reageerde niet eens op mijn klacht dat het gezelschap zo vaak door mannen gedomineerd wordt.

José Vorstenbosch, 26 april 2009, 19:56

Laat De Journalist eens de hand in eigen boezem steken. De laatste maanden staat er steeds een man op de cover, één uitzondering daargelaten. Mij gaat het echt irriteren. Kom op zeg, er zijn toch wel interessante vrouwen in de media!
De redactie heeft trouwens ook niet op mijn klacht gereageerd…

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.