website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

De online lessen van Wilma Haan (Het Parool)

Nick Kivits — Geplaatst op vrijdag 24 november 2017, 11:00

Foto: Duco de Vries

Foto: Duco de Vries

Nieuws

Nu steeds meer redacties online first gaan steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Wilma Haan, managing editor online en news van Het Parool.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: bij Het Parool doen ze niet aan alles online first. Die vorm waarbij alle artikelen eerst op het web geplaatst worden en later pas in de papieren krant schiet zijn doel voorbij, vindt Wilma Haan. Sinds twee jaar zwaait ze met de scepter op alles wat met digitaal te maken heeft bij de Amsterdamse stadskrant. “Als je zomaar alles online zet, kun je geen krant meer verkopen. Veel belangrijker is dat je het juiste kanaal bij je verhaal vindt. Het slimme midden zoeken, dus.”

Bij Het Parool bestaat dat slimme midden grofweg uit een splitsing tussen nieuws over Amsterdam – dat direct en gratis op het web geplaatst wordt – en achtergrondverhalen, die eerst achter de betaalmuur of in de papieren krant verschijnen. Maar zo zwart/wit als dat op het eerste gezicht lijkt, is het niet. “Als we een verdiepend groot verhaal hebben dat met de actualiteit te maken hebben en dat we snel naar buiten willen brengen, dan zetten we het achter de betaalmuur. Abonnees zijn de enigen die het daar gratis kunnen lezen. De betaalmuur op onze website doet dienst als gulden middenweg.”

Helemaal goed gaat dat nog niet altijd, geeft Haan toe. Redacteuren die nieuws in een achtergrondverhaal verwerken vergeten dat soms al door te geven aan de nieuwsredactie. En soms is een verhaal toch pas vlak voor de papieren deadline af. Die verandering in denkwijze gaat met vallen en opstaan. “Maar het gaat de goede kant op”, vindt Haan. “Toen ik hier twee jaar geleden begon had Het Parool nog twee hele gescheiden redacties: één voor de krant en één voor de website. Inmiddels werken we allemaal voor online én de krant. Maar zoiets heeft tijd nodig. Die gunnen we onszelf ook.”

Het eerder plaatsen van lange stukken ziet Haan als een dienst naar de abonnee van Het Parool, dat sinds anderhalf jaar online vrijwel alleen nog maar bericht over Amsterdamse zaken. “We hebben toen besloten dat we online niet álles meer willen doen. We zijn daarbij echt volle bak op Amsterdam gaan zitten en laten zaken als binnenlands en buitenlands nieuws vaker zitten. We moeten niet denken dat mensen online naar ons toekomen om te lezen over de veroordeling van Mladic. Dat doen veel andere media al heel goed. In de papieren krant brengen we dat nieuws wél. Die groep lezers verwacht een volledige krant.”

Focus aanbrengen, dus. Dat is de belangrijkste online learning voor Het Parool. En dat heeft de Amsterdamse krant geen windeieren gelegd. “We zijn in een jaar tijd gegroeid van grofweg 100.000 naar 150.000 unieke bezoekers per dag”, stelt Haan. “Focus aanbrengen werkt heel erg goed voor ons. Daarmee onderscheiden we onszelf van de rest.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.