De Nieuwe Pers krijgt twee jaar
De Nieuwe Pers krijgt twee jaar om een succes te worden. "Als er na die tijd nog geen geld binnenkomt," zegt medeoprichter van de krant Jan-Jaap Heij, "gaan we ons achter de oren krabben." De Nieuwe pers is de digitale opvolger van gratis krant De Pers, die eind maart voor het laatst verscheen. Heij, oud-hoofdredacteur van De Pers, verwacht in het eerste jaar tussen de duizend en vierduizend betalende abonnees. Om die doelstelling te behalen wordt er gebruik gemaakt van een nieuw crowdfundingplatform oneplanetcrowd.nl. Daarnaast komt een flink deel van de financiering van het project uit Heijs eigen zak. Ook mede-eigenaar Ben Rogmans investeert zijn eigen geld.
Lezers kunnen een abonnement nemen van zo’n vijftien euro per jaar op hun favoriete verslaggever. ”De grondslag van dat idee is dat sommige journalisten in Nederland meer Twitter-volgers hebben dan de kranten waarvoor ze werken. Wij hebben niet zelf bedacht dat journalisten ook merknamen zijn. Dat zal komende jaren alleen maar meer worden.” Om te beginnen doen aan het experiment tien journalisten mee. Dat moeten er in 2014 rond de vijftig zijn. De stukken die de abonnees van hun journalisten krijgen, kunnen in eerste instantie wel in andere media verschijnen. De lancering staat geplandd voor 31 januari. Meer bij Novum via Nederlands Dagblad
Praat mee