mgm nvj maart

— donderdag 20 mei 2010, 11:48 | 0 reacties, praat mee

De hoop op een opstand

Is het eigenlijk een beroep, journalist zijn? Op het eerste gezicht een vreemde vraag. Er is een beroepsorganisatie, een vakblad, een opleiding, er zijn zelfs CAO’s. Velen van ons aarzelen wel als ze op een feestje naar hun werk worden gevraagd. Maar dat komt omdat je niet weer dat hele verhaal over de hijgerige media over je af wil roepen, en dat het niet klopt wat er in de krant staat en dat er trouwens best 2 zenders af kunnen daar in Hilversum. Je loonstrookje weet het best: journalist.

Laatste wijziging: 28 juni 2010, 17:48

En toch. De laatste tijd hoor ik opvallend vaak oudere journalisten klagen dat de jongeren er een baan van maken. Ze halen een diploma, en aan de slag. Gewoon om 9 uur binnen, om 5 uur weer naar huis en dan gaat het journalistieke brein uit. Het is geen roeping meer, het is werk. Je weet wel, die activiteit tussen je hobby’s.

Natuurlijk, ook zij zien dat de tijden veranderd zijn, dat je simpelweg meer stukjes moet tikken en daardoor de straat niet meer op komt. Dat de romantiek van het vak er langzaam uitgezogen is, door efficiencyslagen en professionaliseringsprocessen, overigens vaak door hun eigen generatie ingezet. Maar ze hadden gedroomd van wat meer weerbaarheid van de jongeren, dat de passie voor het verhaal nog steeds onstuitbaar door het kantoorbeton zou sijpelen. De hoop op een opstand, misschien.

Er is van alles tegenin te brengen. Dat ze het zelf veroorzaakt hebben, dat twee keer scheiden niks is om trots op te zijn, dat ze jongeren niet begrijpen, dat ze hun eigen gevoel voor drama op een andere decennium plakken. Maar hoewel ik niks heb met het gedweep met andere tijden, sympathiseer ik toch een beetje met deze melancholie.

Niemand claimt dat de krant of zender slechter is dan 30 jaar geleden, integendeel. Het gemiddelde niveau ligt ongetwijfeld hoger. Maar er is weinig heroïek.

Ik zie nog te weinig jonge journalisten de strijd aanbinden met de macht, of zo in de greep zijn van een verhaal dat het hen wakker houdt. Zelfs op het braakliggend terrein van de nieuwe media, zijn de meesten weinig experimenteel of zelfs maar nieuwsgierig. Ik denk dat het een oorzaak is voor de problemen waarin de journalistiek momenteel verkeert; de grote verandering moet worden ingezet door de oudere gevestigde orde in plaats van dat zij juist door bezielde aanstormende jeugd verjaagd wordt. Dat is simpelweg tegennatuurlijk.

Zo hier en daar lopen ze wel, de jonge onaangepasten met de schittering in de ogen. Ik zag ze ook toen ik ze nog opleidde, achteraan op een stoel wippen met een glimlach om de mond. Maar ze zijn zo verdomd spaarzaam. Het mag allemaal wel wat compromislozer en gepassioneerder, dan maar wat minder Arbo, CAO of opleiding. Misschien is het allemaal wel te professioneel geworden en moeten we wat meer aanklooien. Maar misschien word ik ook wel een ouwe lul, dat kan ook.

Erik van Heeswijk (36)

http://www.twitter.com/erikvh

http://nl.linkedin.com/in/erikvanheeswijk

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.