— vrijdag 27 februari 2009, 09:01 | 16 reacties, praat mee

‘Dagbladsector moet met ideeën komen’

De bal ligt bij de dagbladsector om met een goed idee te komen om de nood in de sector te bestrijden. Dat zegt Minister Plasterk (Media) in een vraaggesprek met de Volkskrant. Een plan als een gratis abonnement voor 18-jarigen kan steun van hem krijgen, mits de sector het voortouw neemt. 'Als men een idee heeft voor een eenmalige actie waarvan men breed gedragen in de dagbladwereld zegt: dat helpt, daar hebben we vertrouwen in, dan zal ik heel erg mijn best doen om dat financieel mogelijk te maken.' In het interview bijkt ook dat de minister terughoudend wil zijn als het gaat om het verstrekken van subsidie aan dagbladen. 'De signalen in mijn richting zijn steeds geweest: wij stellen er geen prijs op een gesubsidieerde sector te worden. Dan zeg ik: nou, prima, ik ben blij om dat te horen. Meer bij de Volkskrant

Bekijk meer van

Praat mee

16 reacties

Micha Kat, 27 februari 2009, 09:30

Het lijkt me niet erg slim van Plasterk een concern waarbij wanbeleid is vastgesteld om plannen te vragen! Het uitgangspunt is al te dom voor woorden: de ‘betaalde kranten’ worden ‘gratis’ maar worden ook weer geen ‘gratis kranten’. Wie volgt dat nog? Denkt Plasterk nou echt dat de ‘zogenaamde’ gratis kranten kunnen concurreren bij de jeugd met de ‘echte’ gratis kranten? Zo wordt het allemaal alleen maar erger! En hoe moet dat dan met de acht miljoen van Brinkman? Zijn die alleen bestemd voor de ‘zogenaamde’ gratis kranten (van PCM) maar niet voor de ‘echte’ zoals Metro en Spits?
Volgens mij is de enige oplossing met als met Fortis en Abn Amro: nationaliseren die hap en er echte Pravda’s van maken met Postbus 51 als centrale redactie!

Daniel Miguel, 27 februari 2009, 10:32

Heb nog wel een idee voor Plasterk waar de dagbladsector zelf nooit mee zal komen: het verplicht opstellen van het distributiesysteem voor derden tegen kostprijs.
Komt er eindelijk eens toetredingsmogelijkheid op deze dichtgetimmerde oligarchie.

Mo'tje, 27 februari 2009, 11:43

ik zeg het eens opnieuw: vanuit economisch oogpunt is er geen enkele reden om krantenconcerns te steunen. Het mediagedrag van de nieuwe generaties vraagt om innovatie van uitgevers en journalisten. Bij innovatie door bestaande bedrijven is altijd sprake van een zeker marktfalen, dus om risico’s tot een zeker niveau te dekken, kan er steun worden verleend. Maar het succes van nieuwe media geeft ook aan dat er dus gewoon markt is. De vrijheid van meningsuiting is een grondrecht en geen publiek goed; dus ook geen reden om steun te verlenen want ze kan worden gerealiseerd door marktmechanismen.

Tom, 27 februari 2009, 13:14

Kranten zijn gewone bedrijven. Niks steunen. Als ze omvallen dan is dit hun eigen schuld. Voor banken is het een ander verhaal want de financiele sector is van levensbelang. Maar als een krant kapot gaat dan is het zuur maar niet desastreus. Misschien kunnen omvallende kranten zich inlikken bij een publieke omroep en zo indirect staatssteun ontvangen. Bijvoorbeeld dat kranten content gaan leveren voor actualiteitenrubrieken.

Als er staatssteun komt voor kranten dan stop ik met belastingbetalen.

chris, 28 februari 2009, 09:51

@tom: kranten zijn natuurlijk niet te vergelijken met gewone bedrijven. Informatie-voorziening is niet te vergelijken met de productie van plastic bekertjes. Kranten spelen een belangrijke rol in de democatie, in het vormen van een mening en verspreiden van kennis. Het argument ‘laat de markt het maar bepalen’ begrijp ik ook niet. Er is geen volledige marktwerking in de journalistiek. De publieke omroepen worden met belastinggeld in de benen gehouden.

Wat het succes van de nieuwe media betreft. De inhoud van veel nieuwe media wordt nog steeds gemaakt door traditionele media.

rabbit, 28 februari 2009, 10:10

@chris
kranten spelen een rol in de democratie? vergeet het, INTERNET speelt een belangrijke rol in de democratie, informatie wordt niet door een stelletje hbo’ers en zelfbeoemde intellectuelen bepaald, maar iedereen die het web op kan zoekt wat hij wil weten en publiceert wat hij wil zeggen.
kranten, die zijn passé.
Gisteren stond in NRC handelsblad een foto van de Rocky Mountain News, die opgedoekt wordt omdat hij verlieslijdend is en geen ander concern er geld in wil steken.
Dit is de toekomst voor de dagbladen. De lijdensweg wordt met steungeld alleen maar langer, moeilijker, en pijnlijker.

Daniel Miguel, 28 februari 2009, 11:16

@Tom
Het misschien nieuws voor jou, maar dagbladen kunnen al een jaar of 40 beroep doen op staatssteun. En die steun hebben ze ook al meedere malen ontvangen. Kijk maar eens op de website van het Stimuleringsfonds voor de Pers (voorheen Bedrijfsfonds voor de Pers).

Ik neem aan dat je je grote woorden kracht bijzet en begint met het terugvorderen van je belastinggeld. Succes daarmee…

chris, 28 februari 2009, 21:36

@rabbit: internet is een belangrijke bron van informatie, maar informatie is nog geen nieuws, laat staan duiding. Dat iedereen kan publiceren wat hij wil, vind ik geen argument voor je stelling. Integendeel zou ik zeggen. Ik stel een bijzonder (maar niet uitvoerbaar) experiment voor. Alle journalisten leggen een maand het werk neer. Kijken wat er overblijft van de (nieuwe) informatie op het internet…

Bert, 1 maart 2009, 11:15

Meer dialoog met de lezer via internet lijkt me zeker ook geen gek idee. Het genereert een veel grotere mate van betrokkenheid bij een krant, en de waardevolle input die sommige kritische lezers – er zijn inmiddels al zeer vele first adopters en cultural creatives actief – nu al via de diverse fora weten te geven is niet zelden van een aanzienlijk hogere kwaliteit dan de traditionele output. En het ìs tegenwoordig ook mogelijk om terug te praten, hoor!

Bert, 1 maart 2009, 11:23

En in Godsnaam geen “sanering” van de Nederlandse pers onder leiding van waardeloze figuren als Elco Brinkman, natuurlijk. Structurele *losers* van zìjn kaliber hebben in dit mooie land van ons al meer dan genoeg kapot kunnen maken. Een intelligent persoon als minister Plasterk zou dat zelfs zonder al die overbetaalde en zwaar overschatte topambtenaren van ‘m toch moeten kunnen inzien, lijkt me zo.

Mo'tje, 1 maart 2009, 17:58

@ Chris: beetje veel eer voor kranten, hoor: een rol in de democratie, meningsvorming en kennisverspreiding. Die rol wordt langzaam overgenomen door weblogs en fora. Nieuws wordt getwitterd. Je kunt er kennelijk niet aan wennen dat er nieuwe media ontstaan. Kranten hebben de opkomst van de onderbuik van Nederland grandioos gemist. Dus zo goed werkt de bewaker van de democratie ook niet, wel? Ben overigens erg voor je experiment. Kijken of het publiek het als gemis gaat ervaren .... Liever een door de markt dan een door de overheid gedragen informatie-economie. Ik lees liever geen Pravda.
@ Miguel: het BvdP geeft op projectbasis steun, geen structurele. Het overgrote deel van de uitkeringen is gedaan in het kader van reorganisaties en herlanceringen.

chris, 1 maart 2009, 19:59

@mo’tje: de markt wil Telegraaf en SBS6, vrees ik.

Ik vind nieuwe media prima, maar volgens mij drijft nieuwe media veel meer op traditionele media dan velen denken. Noem bijvoorbeeld in Nederland eens weblogs die eigen nieuws maken? Ze zijn er, maar het is (nog) marginaal. Als je kijkt naar de bron van het nieuws, dan zie je nog heel vaak dat die bron komt uit de traditionele media.

Twitter? ze waren rap bij de vliegramp, maar waar ging het over? Nergens. Roddels en geruchten.

En dat de kranten de onderbuik hebben gemist…Volgens mij was dat een bewuste keuze. Om eerlijk te zijn lijkt mij het geven van een podium aan de onderbuik nu niet iets om trots op te zijn…

Erik, 1 maart 2009, 22:51

De onderbuik is er altijd geweest. Die nieuwe media maken hem alleen wat zichtbaarder. Een volksgericht gaat nu via fora en reacties onder nieuwsberichten. Toch iets beschaafder dan de stenigingen van vroeger en elders. Wat niet wegneemt dat veel journalisten er te hard van schrikken. Een afgeschermd wereldje, die journalistiek.

Aagje, 2 maart 2009, 16:26

De Rocky Mountain News is volgens Juan Gonzalez, co-host van Democracy Now!, die nauw betrokken was bij deze krant, niet gevallen omdat de krant géén winst maakte. Het zijn de aandeelhouders die bepaalde kranten nu laten vallen of dreigen te laten vallen omdat ze geen genoegen willen nemen met tijdelijk geringere winstmarges. De aandeelhouders gunnen kranten te weinig tijd in het integreren van internet en krant.

rabbit, 2 maart 2009, 17:42

@aagje
dat verhaal ken ik niet maar als het waar is, dan zou je zeggen dat de werknemers een en ander zelf kunnen overnemen als ze zich organiseren, ze maken immers winst.

rabbit, 2 maart 2009, 19:40

@aagje-2

Reportonbusiness.com meldt dat Rocky Mountains News een verlies leed van $16 miljoen over afgelopen jaar. dat is dus geen winst. jammer!!!!

(zie hieronder het artikel)

The Rocky Mountain News will publish its last edition Friday.

Owner E.W. Scripps Co. announced on the newspaper’s Web site Thursday that its search for a buyer for the paper was unsuccessful.

“Today the Rocky Mountain News, long the leading voice in Denver, becomes a victim of changing times in our industry and huge economic challenges,” Scripps chief executive officer Rich Boehne said.

Videos
00:01:29
Rocky Mountain News closes doors

Colorado’s oldest newspaper and a Denver fixture since 1859, will publish its last edition Friday. The newspaper lost $16-million last year and the company couldn’t find a buyer.

It’s all fun and games
CanWest looks to raise cash with sale of The Score
Torstar unveils key changes, slashes dividend
Government bailout unlikely for CBC
Printer to get compensation if San Francisco paper folds
Washington Post profit falls 77 per cent
Scripps said the paper lost $16-million (U.S.) last year.

Mr. Boehne said the paper’s 230 editorial employees will be paid through April 28.

Scripps announced on Dec. 4 it would try to sell the paper. Only one potential buyer came forward, “and that party was unable to present a viable plan,” the company said.

Scripps has owned the News since 1926. The paper will close just two months short of its 150th anniversary.

Since 2001, the News has shared business operations with The Denver Post in a joint operating agreement. William Dean Singleton, publisher of The Post and chief executive officer of its parent, MediaNews Group Inc., did not immediately return a call.

Mr. Singleton is also chairman of the board of The Associated Press.

Scripps said it has been working with MediaNews on “a plan to unwind the partnership” since mid-January, the deadline for offers.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.