— vrijdag 1 februari 2013, 11:02 | 0 reacties, praat mee

Dag blad

Ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van de Newsosaur. Gemaakt door een voormalig journalist én kenner van de krantenbranche in Amerika: Alan Mutter. Ik heb eigenlijk geen idee op welke dag ik zijn nieuwsbrief in m’n mailbox krijg en hoe vaak. Dat geeft ook niet, want het gaat erom dat ik ‘m goed vind. Ik ben altijd blij als ik zijn bericht krijg. Want er staan nieuwe dingen in.

Met kranten zou dat eigenlijk ook zo moeten zijn. Stel je voor dat je van de krant die je nu thuis krijgt, pas een exemplaar zou ontvangen op het moment dat er iets origineels of moois te melden is. Dus achtergrondartikelen, followups van nieuwsverhalen, opinie of columns. Dat de krant geen nieuws meer brengt weten we allang. Daar is de voorpagina vaak een schrijnend voorbeeld van. Ik voel soms een golf van medelijden als ik mijn krant zie die mij iets vertelt wat ik al uren, zo niet een dag weet. Ach ja, dat papier en die drukpersen, die kosten tijd. Kranten hebben het niet makkelijk. Kan dat nou niet anders? Moeten kranten nog wel dagelijks verschijnen? Nee.

De komende, essentiële stap in krantenland is dat de krant geen dagblad meer zal zijn. Het is een manier om te overleven. Want het schrappen van een paar dagen van de krant scheelt verliezen. Zeker als je het doet op de dagen die niet meer winstgevend zijn en dat soms al nooit waren. Verlos het dagblad uit z’n lijden. Zet het nieuws online en maak van je krant weer een noodzakelijk blad.

Bob Cauthorn, een andere krantengoeroe, schetste zeven jaar geleden al de dramatiek van de papieren krant als business case: ‘De krant is een product dat iedereen kent, iedereen heeft het wel eens in handen gehad, je ziet het iedere dag, je struikelt erover. Er wordt iedere dag over gediscussieerd, in het parlement en op de hoek van de straat. Iedereen kan het zich veroorloven en iedereen weet hoe het werkt. Een betere positie kan een product niet hebben. En toch wordt de krant steeds minder verkocht’. De krant is geen massamedium meer. Dus hoeft ie ook niet massaal, of dagelijks te verschijnen.

De New Orleans Times-Picayune in Amerika is een van de eerste, maar niet enige, kranten die nog maar een paar dagen per week verschijnen. Opgericht in 1837 verscheen het dagblad oktober jongstleden, na 176 jaar, voor het laatst dagelijks. Het idee is even wennen, maar er moet iets gebeuren in krantenland. En dan bedoel ik niet dat besparingen direct in de zakken van aandeelhouders moeten verdwijnen. Zorg juist dat je met hetzelfde aantal middelen betere verhalen maakt. En misschien is dat meteen een mooie overgang naar een volledig digitale toekomst. We hebben nieuwsmakers in plaats van nieuwsbrengers nodig. Makers van goede verhalen die verkopen. Het is zaak om afscheid te nemen van de dagelijkse krant. Vergeet het dagblad. Maak een periodiek. Niet dagelijks, wel goed. Onmisbaar, onontkoombaar.

platform makers

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.