word studentlid

— maandag 14 augustus 2017, 11:58 | 0 reacties, praat mee

Cécile Narinx breekt lans voor diversiteit

Cécile Narinx breekt lans voor diversiteit
© Sander Koning | ANP

Het septembernummer van Harper’s Bazaar, het belangrijkste nummer van het jaar, staat geheel in het teken van diversiteit. De nieuwe najaarsmode wordt getoond door modellen in alle soorten, leeftijden, huidkleuren en maten, onder de noemer ‘het nieuwe normaal’. En dat is bijzonder in de mode- en bladenwereld, waarin de modellen doorgaans jong, dun en wit zijn, en waar het idee dat donkere modellen op de cover niet verkopen sinds jaar en dag hardnekkig gemeengoed is. Laatste wijziging: 14 augustus 2017, 12:21

‘We laten onmiskenbaar zien dat ze er zijn, modellen in alle soorten en maten, en dat ze niet misstaan in het belangrijkste nummer van het jaar,’ schrijft hoofdredacteur Cécile Narinx. ‘Als beleidsbepalend hoofdredacteur, schrijvend journalist en talkshowgast heb ik ook de taak om waar mogelijk institutioneel racisme en discriminatie te helpen bestrijden en te pleiten voor bewustwording, te beginnen in Bazaar zelf.’

In een begeleidend essay verhaalt Narinx openhartig over de rol die diversiteit in haar 20-jarige carrière in de mode-magazines heeft gespeeld, of juist niet. Eerst bij Elle-girl, later bij Elle, en sinds drie jaar bij Harper’s Bazaar. Met het stuk wil ze ‘nagaan waarom modellen in bladen en op catwalks jarenlang te wit, te dun en te jong zijn geweest, omzien naar waar het mis ging, vertellen wat er wel goed gaat en waarom. Hoe het nog beter kan. En vooral: beloven dat Bazaar zo divers mogelijk wordt en blijft, ook als diversiteit geen trend meer is.’

Het thema komt in de nieuwe Bazaar, die morgen in de winkel ligt, niet alleen terug in de modellen, maar ook in de inhoud. Sylvana Simons schreef een verhaal (preview) waarin ze reflecteert op de afgelopen turbulente periode in haar leven. Valentijn de Hingh, Diana Matroos en Annemarie Oster beschrijven vanuit hun eigen perspectief wat er mis is met de huidige schoonheidsnormen.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.