Cécile Narinx breekt lans voor diversiteit
Het septembernummer van Harper’s Bazaar, het belangrijkste nummer van het jaar, staat geheel in het teken van diversiteit. De nieuwe najaarsmode wordt getoond door modellen in alle soorten, leeftijden, huidkleuren en maten, onder de noemer ‘het nieuwe normaal’. En dat is bijzonder in de mode- en bladenwereld, waarin de modellen doorgaans jong, dun en wit zijn, en waar het idee dat donkere modellen op de cover niet verkopen sinds jaar en dag hardnekkig gemeengoed is.
‘We laten onmiskenbaar zien dat ze er zijn, modellen in alle soorten en maten, en dat ze niet misstaan in het belangrijkste nummer van het jaar,’ schrijft hoofdredacteur Cécile Narinx. ‘Als beleidsbepalend hoofdredacteur, schrijvend journalist en talkshowgast heb ik ook de taak om waar mogelijk institutioneel racisme en discriminatie te helpen bestrijden en te pleiten voor bewustwording, te beginnen in Bazaar zelf.’
In een begeleidend essay verhaalt Narinx openhartig over de rol die diversiteit in haar 20-jarige carrière in de mode-magazines heeft gespeeld, of juist niet. Eerst bij Elle-girl, later bij Elle, en sinds drie jaar bij Harper’s Bazaar. Met het stuk wil ze ‘nagaan waarom modellen in bladen en op catwalks jarenlang te wit, te dun en te jong zijn geweest, omzien naar waar het mis ging, vertellen wat er wel goed gaat en waarom. Hoe het nog beter kan. En vooral: beloven dat Bazaar zo divers mogelijk wordt en blijft, ook als diversiteit geen trend meer is.’
Het thema komt in de nieuwe Bazaar, die morgen in de winkel ligt, niet alleen terug in de modellen, maar ook in de inhoud. Sylvana Simons schreef een verhaal (preview) waarin ze reflecteert op de afgelopen turbulente periode in haar leven. Valentijn de Hingh, Diana Matroos en Annemarie Oster beschrijven vanuit hun eigen perspectief wat er mis is met de huidige schoonheidsnormen.
Praat mee