BuzzFeed splitst in entertainment- en nieuwsdivisie
BuzzFeed, een succesvolle online publicatie met een stevige nadruk op vermaak, gaat de eigen journalistieke producties losweken van de entertainment-stukken. Daarvoor moet de bedrijfsstructuur op de schop, aldus oprichter Jonah Peretti.
Vaksite Poynter citeert uit een memo die Peretti aan werknemers heeft rondgestuurd. Het plan moet de ‘serieuze’ nieuwsproductie op afstand zetten van kattenplaatjes en lollige lijstjes met weetjes.
Het bedrijf brengt die laatste groep onder in de nieuwe divisie BuzzFeed Entertainment Group. BuzzFeed News zal zich richten op het serieuze nieuws, al blijft humor een onderdeel van de tone-of-voice van het bedrijf, aldus Peretti. BuzzFeed News zal onder toezicht staan van hoofdredacteur Ben Smith.
Peretti schrijft in de memo: “We zijn in een positie om het belangrijkste wereldwijde nieuwsmerk te worden voor een nieuwe generatie die nieuws op een andere manier consumeren dan hun ouders, maar die nog gepassioneerd betrokken zijn bij wat er in een snel-veranderende wereld gebeurt.”
Praat mee