— zaterdag 2 juni 2012, 13:44 | 1 reactie, praat mee

Burgerfotografie rukt op

Lezers sturen foto’s naar kranten. En krijgen er voor betaald. Zie hier het Finse concept Scoopshot. Steeds meer kranten kiezen ervoor. ‘De binding met de lezer wordt erdoor vergroot.’

Voetbalfan Peter krijgt de melding op zijn mobieltje dat Metro foto’s wil hebben van de gekte op de Oranjecamping nabij Kharkiv, waar Nederland speelt tegen Denemarken. Kratten bier opgestapeld, oranje slingers boven rokende barbecues en feestelijk uitgedoste landgenoten, blazend op toeters en piesend tegen tentjes. Peter vangt de gekte in één kloeke plaat en mailt die door naar de redactie in Amsterdam. Op de dag van de wedstrijd prijkt zijn foto op de voorpagina van de gratis tabloid. Hij ontvangt keurig € 40,- en is de held van de dag op de Oranjecamping.

Zie hier Scoopshot in de praktijk, een internetdienst, waarmee een paar Finse whizzkids de mediawereld op zijn kop aan het zetten zijn. Amateurfotografen downloaden de gratis applicatie van Scoopshot (letterlijk: primeurfoto) op hun smartphone. In beeld verschijnen foto-opdrachten van kranten, die vragen om fraaie kiekjes van actuele gebeurtenissen.
Adverteerders kunnen de dienst inschakelen voor prijsvragen. Zoals een drankjesproducent onlangs in Metro, die op zoek was naar beelden ‘van het ware zomergevoel’. De beste inzenders krijgen gratis kaartjes van zomerfestivals.

Foto’s aanbieden tegen betaling kunnen ‘scoopshooters’ ook. Van een uitslaande brand in de straat, een drugsrunner op de vlucht of een geheide Story-plaat, van actrice Angelina Jolie, gespot op de PC Hooftstraat in Amsterdam.

Celebrity
Hoe unieker de foto, des te meer de krant zal betalen. ‘Foto’s in opdracht leveren tussen de € 20,- en € 40,- op. De krant krijgt niet alleen unieke content, ook de binding met de lezer wordt erdoor versterkt’, vertelt directeur Eric Siereveld van Scoopshot in Nederland.

‘Een bijzondere nieuwsfoto kan wel € 150,- doen. Exclusief kopen kan ook, met alle rechten. Dan betaal je als krant tien keer zoveel. Het recordbedrag, van € 600,-, is betaald in Finland voor een foto van een celebrity.’

Hoofdredacteur Robert van Brandwijk van Metro. ‘Wij betalen minimaal € 10,- per foto. Bijvoorbeeld met Koninginnedag, als we weten dat we veel foto’s gaan gebruiken. Het wordt wel heel erg duur als je dan € 50,- per beeld betaalt.

Binnenkort zetten we een foto uit voor € 100,-. Dat zal iets met het EK zijn. Dan verwachten we echt een boost aan inzendingen. De wedstrijden zelf laten we over aan de fotografen van de persbureaus.’

Creatief
Metro was de eerste Nederlandse krant die met Scoopshot in zee ging. Vorige maand volgde de Belgische krant Het Laatste Nieuws. En Dagblad de Limburger en het Limburgs Dagblad stapten in tijdens het Pinksterweekend met Pinkpop in Landgraaf. Verder doet Scoopshot, gelanceerd in februari 2011, zaken met mediabedrijven in Finland, Zweden en Denemarken.

Van Brandwijk over zijn keuze voor Scoopshot: ‘We waren op zoek naar een manier om interactie met de lezer te krijgen zonder dat het hele grote druk legt op je organisatie. Scoopshot neemt ons alle administratieve rompslomp uit handen. We krijgen bovendien een beter beeld van wat onze lezers bezighoudt. Ze sturen ongevraagd foto’s over vandalisme in het openbaar vervoer en dat soort dingen.’

Hij vervolgt: ‘Wij zetten veel taken uit op speciale dagen. Met Koninginnedag, Pasen, Pinksteren en Moederdag. Daar reageren heel veel mensen op. Met Koninginnedag kregen we negenhonderd foto’s binnen, een record. We proberen ook creatief te zijn met opdrachten. Zo vroegen we mensen foto’s te maken van de verkeersbordenjungle in Nederland. Dat leverde unieke content op. Zes dagen lang hebben we daarvan kunnen profiteren.’

Inzendingen
Wereldwijd telt Scoopshot 80.000 fotografen in 160 landen en dat aantal groeit iedere dag. Zweden leidt met meer dan 21.000 ‘leden’, gevolgd door Nederland met ruim 18.000 scoopshooters. Met het Limburgs Dagblad erbij gaat Nederland door de 20.000 grens en behoort dan tot de grootste ter wereld. De leden zijn in principe beschikbaar voor alle aangesloten kranten.

Inmiddels zijn wereldwijd 150.000 foto’s ingezonden. 81.000 keer is uitbetaald. Het laatste cijfer geeft een vertekend beeld, geeft Siereveld toe. ‘Het gros van de betaalde foto’s is bestemd voor de Gouden Gids in Finland. Het gaat om opdrachten van een paar euro voor het fotograferen van gevels van winkels.’

De inzendingen bij opdrachten daarentegen zijn exclusief voor de krant die de oproep plaatst. Van Brandwijk: ‘Van alle scoopshooters in Nederland vormen er dertienhonderd een aparte Metro-community. Met die mensen kunnen we eigen dingen doen.’

Smartphones
Foto’s aangeleverd via Scoopshot verschijnen nu nog mondjesmaat in kranten. Van Brandwijk wil de aanvoer in de toekomst opkrikken naar de helft van het beeld in Metro. ‘Eerst moet de kwaliteit van de camera’s van de smartphones verder verbeteren’, zegt hij.

‘We kiezen nu voor gemiddeld één Scoopshotfoto per dag maar we hebben er ook wel eens zeven of acht gehad, en soms geen enkele. Geen ruimte of de aangeleverde foto’s zijn niet goed genoeg. Dan slaan we een dagje over. Om de zoveel tijd doen we een soort round-up in de krant van de beste lezersfoto’s en af en toe interviewen we een lezersfotograaf. Mensen vinden het leuk dat ze zichzelf terug zien en dat stimuleert ook weer dat ze er mee door blijven gaan.’

De kwaliteit van de foto’s is erg wisselend. ‘We zien alles binnenkomen wat er wereldwijd wordt gemaakt. Sommigen maken echt professionele foto’s, al blijft het natuurlijk een foto van een mobieltje. Maar het gaat om de participatie. Mensen vinden het leuk om mee te doen.’

Broodroof
Metro heeft één fotograaf in vaste dienst, beschikt over vier vaste freelancers en onderhoudt contacten met fotografen in de provincies. De nieuwsfoto’s komen vooral van de fotopersbureaus Novum en AP.

‘De kritiek van fotografen dat het broodroof is, dat is onzin. Wij gebruiken vaak foto’s van plekken waar freelancers niet komen. Wij vragen mensen ook niet om een foto te maken van bijvoorbeeld het Koningshuis, dat laten we aan de professionals over. We hebben de tarieven niet verlaagd. Het is ook helemaal niet bedoeld als concurrentie. Wij willen meer eigen content in tekst én in beeld, daar hoort dit bij. Ik heb liever een lezersfoto dan een foto van een fotopersbureau die iedere krant heeft.’

De opmars van Scoopshooters zal eerder ten koste gaan van de fotopersbureaus dan van de ZZP’er. ‘Professionals als Robin van Utrecht en Pim Ras blijf je nodig hebben als eyecatchers in de krant. Daarom ben ik ook niet bang voor een amateuristische uitstraling van Metro. Ik beschouw Scoopshot als een aanvulling op wat er al is. De techniek maakt dit mogelijk.’

Moderators
De redactie in Amsterdam houdt in de gaten of de aangeleverde foto’s daadwerkelijk echt zijn. Je zou als krant maar eens per ongeluk een fake kiekje op de voorpagina plaatsen van een geheim bliksembezoek van koningin Beatrix aan het pittoreske Stavoren.

Directeur Siereveld: ‘Foto’s gemaakt met de app hebben een unieke code en die ziet de maker zelf niet terug op zijn toestel. Een geïmporteerde foto op de smartphone halen we er meteen uit. In geval van twijfel wordt contact opgenomen met de fotograaf.’

Van Brandwijk: ‘Bij iedere ingezonden foto staan de contactgegevens, we kunnen dus alles checken. Een archieffoto plukken we er zo uit. Of die keer dat iemand een foto uit een tijdschrift fotografeerde.’

www.metronieuws.nl/extra/scoopshot/

Bekijk meer van

platform makers

Praat mee

1 reactie

wim hendriks, 18 juni 2012, 21:07

Van Brandwijk heeft makkelijk praten,“wij gebruiken foto’s waar freelancers niet komen”.hij heeft nog nooit een foto bij freelancers besteld, die komen overal.
Neen, als hij nu zegt dat het veelste duur is om iemand daar heen te sturen, dan is hij eerlijke.
Maar als zoveel managers,praten ze zoals het hun uitkomt en de “dikke deuren” gaan voor voor, staan eind van de maand hun hand optehouden.
Het is dus wel degelijk BROODROOF wat Metro doet.
Fotoburo’s zijn ingekrompen, dat de eigenaar alleen is overgebleven.
Wat weet deze mijnheer nu van het vak,
Ja hij hoopt dat de telefooncamera’s beter worden,
Wat een digibeet,
Jaren geleden plaatste een landelijke krant al foto’s die van een telefoon afkomstig waren, daar ligt het dus niet aan.
Laten we het nog eens hebben overbetalingen per foto, betaald hij Utrecht en Ras ook €40,00 ik denk het niet.
Hij komt niet eens tot die gedachte, hij wacht tot hij ze krijgt van ANP.
Dus mijnheer van Brandwijk,wake-up,laat de fotojournalist de fotojournalist en de bakker de bakker.

ps. bent u wel eens in Zweden geweest? leeg land he,haast geen mens te bekennen, blij dat er dan een paar mensen rondlopen die een camera(telefoon) vast kunnen houden,als er iets gebeurd, tja dan is het makkelijk praten.
Geen Nederland met 16miljoen mensen op de vierkante cm.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.