Bright lanceert Ideas-magazine
Technologieplatform Bright heeft dinsdag Bright Ideas gelanceerd. Deze tweewekelijkse uitgave verschijnt alleen online en richt zich op technologische vernieuwing in alle vormen en maten. Zo komt in het eerste nummer zowel de Google Glass aan bod als een plastic zak waarmee verloskundigen veilig een kind ter wereld kunnen brengen. Bright-hoofdredacteur Erwin van der Zande is tevreden met wat er nu staat, maar "natuurlijk is dit een allereerste versie en moeten er nog functionaliteiten worden toegevoegd."
In december verscheen de laatste editie van Bright Magazine, nadat Veen Media het uitgeven van het blad niet meer zag zitten. Het idee van Bright Ideas, dat al rond de zomer van vorig jaar werd bedacht, werd toen neergezet als een ‘digital-only’-opvolger. Een editie zou bestaan uit 5 of 6 artikelen, gericht op achtergrond en opinie. Aan die opzet is sindsdien niet veel veranderd; aan de manier van distributie des te meer. Aanvankelijk bestond het idee om apps te ontwikkelen voor Android- en Apple-apparaten en een aparte webversie. Uiteindelijk werd besloten Ideas alleen te ontwikkelen als ‘webapp’, dus voor in de browser. “Apps voor specifieke apparaten zijn een nachtmerrie voor een uitgever”, zegt Van der Zande. “Met een app voor één platform bereik je maar een deel van je publiek, dus moet je een app maken voor de iPhone, voor Android-tablets, en ga zo maar door. Met de ‘webapp’ zijn we nu te lezen op elk apparaat.”
Inhoudelijk zijn de grotere verhalen die al in Bright Magazine stonden een voorbeeld. De kortere productietijd biedt de kans om actueler te zijn. “We hebben nu een heel ander ritme. Bright kan nu veel meer verdieping bieden op de actualiteit, wat lastiger was met een blad dat eens in de twee maanden verscheen.” Achter die verhalen zitten hoofdredacteur Erwin van der Zande, Bright.nl-eindredacteur Tonie van Ringelestijn en Floris Poort, eindredacteur voor Bright Ideas. Ook freelancers zullen gaan produceren voor Ideas, net als bij het papieren blad.
Ideas onderscheidt zich van het blad door niet simpel een online PDF-bestand te zijn. Daarbij leent het concept veel ideeën van andere journalistieke initiatieven. Wat opvalt als je Ideas leest (het eerste artikel uit elke editie is gratis), zijn de gelijkenissen met het Amerikaanse publicatieplatform Medium en Rob Wijnbergs De Correspondent. “In principe lijkt het allemaal op elkaar ja. Daar is een reden voor: het werkt.” Zo staat bovenaan elk artikel een foto of afbeelding over de gehele breedte en vind je onder de menubalk een lijntje om bij te houden hoe lang je nog moet als lezer, net als bij De Correspondent. “Al had Instapaper (een app om webpagina’s op te slaan, red.) die functie ook”, zegt Van der Zande. Bovendien is een ander populair fenomeen aanwezig: wanneer je een artikel deelt via Twitter of Facebook, kunnen je vrienden het artikel gratis lezen.
Helemaal af is Ideas nog niet, maar dat is typisch voor het web, zegt Van der Zande. “Zo zijn we er nog niet uit of we reacties gaan toestaan. In het blad kon dat natuurlijk niet; nu is het wel mogelijk. We willen wel een bepaald niveau in de reacties, dus moeten we eerst bepalen hoe we daarvoor gaan zorgen.”