— vrijdag 24 september 2010, 10:00 | 0 reacties, praat mee

Breda op TILT

Onder de noemer TILT beleeft het internationaal georiënteerde tweejaarlijkse Breda Photo Festival 2010 tot eind oktober zijn vierde editie. De organisatie weet steeds grotere namen aan het festival te binden. ‘Fotojournalistiek laat zich op alle terreinen van zijn beste kant zien.’

‘Duitsland heeft aan Rusland de oorlog verklaard –’s middags zwemles.’ Het is een notitie uit het dagboek van Frans Kafka, die op het oog niets met onze tijd en zeker niet met de stad Breda te maken lijkt te hebben. Toch citeert directeur Rob de Brouwer van het Breda Photo-festival de woorden bewust in de catalogus van het tweejaarlijkse evenement, waar fotojournalistiek voor een paar weken publiek bezit wordt. De wereld hangt letterlijk te kijk in de buitenlucht.

In vergelijking met andere Nederlandse festivals, Naarden en Noorderlicht, mag het misschien iets kleiner en onbekender zijn, de kwaliteit kan zich intussen meten met de andere manifestaties. De organisatie weet steeds grotere namen aan Breda Photo te binden, zoals de Belg Carl de Keyzer en de Amerikaan Robert Polidori.

Hun werk en dat van bijna vijftig andere fotografen is samengebracht onder de noemer TILT. Met het woord TILT verwijst de organisatie naar de staat van de wereld aan het begin van deze eeuw. Chaos en verwarring heersen, in maatschappij, politiek en het klimaat. Maar de samenstellers hechten eraan toe te voegen, dat niet alleen grimmigheid en somberheid de klok slaan. De mens heeft van nature de neiging zich van crises weinig aan te trekken en het leven doodgemoedereerd voort te zetten. Oorlog en zwemles gaan goed samen.

Die ogenschijnlijke tegenstelling is mooi zichtbaar gemaakt in de fotoseries buiten de musea en galeries. In de weidse ruimte achter het Breda’s Museum wandelen bezoekers langs de onthutsende nasleep van orkaan Katrina, een geruchtmakend fotoproject van Robert Polidori, om even later stil te staan bij oude duivenmelkers in België. Dat is een ontroerende serie van Joren de Weerdt over de verdwijnende hobby van het postduiven houden. Even verderop in het gras staan levensgrote, adembenemende fotobeelden uit het door opwarming bedreigde Noordpoolgebied (Olaf Otto Becker), ergens anders hangen weer foto’s van Jimmy Kets over verdwijnende volkscafés in Vlaanderen. De Nederlander Martin Roemers toont de restanten van de Koude Oorlog, naargeestige tunnels en andere schaars verlichte ruimten, terwijl letterlijk aan de andere kant van zijn foto’s jonge skaters in Oeganda zich uitleven op zelfgemaakte halfpipes (Yan Gross, Zwitserland).

Een aantal fotografen heeft onderdak gekregen in het Breda’s Museum. Ook daar indringend werk, zoals een 24-delige serie van Antoine D’Agata over het dagelijkse leven in Palestina en een multomap met de opengesneden overblijfselen van albatrossen. Door de lens van de Amerikaan Chris Jordan zien we ingeslikte aanstekers, draadjes, kurken en doppen. Zijn foto’s laten zich voegen bij een caleidoscopisch fotofestival met nieuwe drama’s, opgerakeld nieuws en innemende niemendalletjes. De samenhang toont een dun vernis, maar er zijn weinig echt zwakke onderdelen. Fotojournalistiek laat zich op alle terreinen van zijn beste kant zien.

Dat is niet in het minst te danken aan Magnum-fotograaf Carl de Keyzer, die van alle fotografen de meeste ruimte kreeg. Zijn grote project Trinity, dat de fenomenen macht en oorlog probeert te ontleden, is monumentaal gepresenteerd in het Graphic Design Museum. De beelden zijn imposant, overweldigend zelfs, maar ze geven hun boodschap niet zomaar prijs. Gemakkelijker te ‘lezen’ zijn De Keyzers actuele foto’s van Europese kustoevers, te zien langs een pad in het park. Ze horen bij het nog lopende project ‘Moments before the flood’, een apocalyptische naam voor de onheilstijding van de waterspiegelstijging. De fotograaf werkt er zes jaar aan en hoopt het project over twee jaar af te ronden. Bij wijze van gunst mag Breda nu al van de nieuwe crisis kennis nemen.


——-

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.