Boekenkopers lezen kwaliteitskranten
Consumenten die veel boeken kopen en lezen, lezen ook meer kranten en tijdschriften dan gemiddeld. Hun voorkeur gaat uit naar kwaliteitskranten als NRC Handelsblad, de Volkskrant en naar lifestylebladen. Dat blijkt uit de zesde meting die Intomart GfK in opdracht van de Stichting Marktonderzoek Boekenvak (SMB) in juli 2008 uitvoerde naar het lees- en aankoopgedrag van de Nederlandse consumenten. Ook bleek dat net als vorig jaar de populariteit van het spannende boek in de zomer fors toeneemt. Boekenkopers die van spanning houden, lezen relatief vaak Spits en De Telegraaf en roddel- en vrouwenbladen. Op televisie gaat hun voorkeur uit naar SBS6, RTL4 en Nederland 1. Ook deze groep is iets ouder dan gemiddeld. Voor de overige genres geldt dat er een duidelijke samenhang is tussen genres en interesses. Liefhebbers van populair-wetenschappelijke boeken prefereren NRC Handelsblad, kopers van managementliteratuur lezen vooral Het Financieele Dagblad.
Praat mee