Blendle passeert grens 20.000 gebruikers
Op de dag van lancering heeft Blendle, het systeem waarmee online losse stukken uit Nederlandse kranten en tijdschriften gekocht kunnen worden, de grens van 20.000 geregistreerde klanten gepasseerd. In de afgelopen maanden waren al zo'n 15.000 test-lezers toegelaten. De eerste dag kwamen daar dus duizenden gebruikers bij. Bedenker en mede-oprichter Marten Blankesteijn liet weten dat abonnees van de dagbladen hun krant gratis in Blendle kunnen lezen. Alleen De Telegraaf en NRC doen niet mee aan die mogelijkheid.
Op de feestelijke start van Blendle in Amsterdam-Noord waren een paar honderd gasten afgekomen. Blankesteijn en mede-oprichter Alexander Klöpping hielden op het podium een praatje en haalde een van de eerste testers op het podium. Kevin (19) uit een plaatsje in de buurt van Groningen staat voor hen model voor de nieuwe gebruiker: jong, maatschappelijk geïnteresseerd, geen krantenlezer en bereid tot het betalen voor online content.
Kevin had via Marktplaats voor een test-abonnement op Blendle met 96 euro het hoogste bedrag geboden. ‘Mijn bek viel helemaal open’, aldus Klöpping. ‘Mensen zijn dus bereid alleen al te betalen om te mogen betalen.’
Volgens Klöpping is 71 procent van de huidige Blandle-gebruikers jonger dan 40 jaar en gaat dat Blendle tot een succes maken. Bestaande media boren een hele nieuwe doelgroep aan.
Alle grote uitgevers van Nederland doen inmiddels mee met Blendle. Het Financieele Dagblad nog niet, maar daar wordt nog wel mee gesproken.
Christiaan Ruesink, hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad, zegt dat hij vooral benieuwd is of mensen die vaak het AD lezen via Blendle ook een abonnement nemen. De financiele stap van losse artikelen naar een abonnement is nog wel groot, maar daar zou wellicht wat aan gedaan kunnen worden met bijvoorbeeld deelabonnementen. Maar zover is het nog niet.
Een opvallende functie in Blendle is de ‘niet goed, geld terug-knop’. Volgens Klöpping wordt daar in 3 procent van de gevallen gebruik van gemaakt en is de psychologische winst groot. Het maakt de drempel om artikelen te gaan lezen veel kleiner.
Internationaal is er veel interesse voor Blendle en de kans is groot dat het product de grens over gaat. Klöpping: ‘We weten niet wat we meemaken.’
Ook Villamedia is te lezen in Blendle.
Vincent Everts bij de start van Blendle:
Praat mee