— woensdag 14 januari 2009, 14:53 | 16 reacties, praat mee

Ben Rogmans: alles kan in De Pers

‘Het lezerspubliek stoort zich niet aan de vermenging van commercie en journalistiek’. Dat zei Ben Rogmans, uitgever van De Pers, woensdag tijdens een congres over de arbeidsmarkt en de toekomst van het journalistiekonderwijs in Utrecht. Rogmans noemde een aantal voorbeelden hoe De Pers samenwerkt met adverteerders. 'We verkopen wijn en boeken en steeds meer in onze webwinkel. Onze beurspagina heet IDX. Onze reispagina werd gesponsord door reisorganisatie Columbus. We hebben een deal met uitgever De Geus. We kiezen een aantal boeken uit en die worden opnieuw uitgegeven. Daar schrijven wij dan positieve recensies over.'

‘Advertorials doen we ook. Bijvoorbeeld boekenpagina van de Geus. Je kunt redactieruimte bij ons kopen.’ Bijvoorbeeld Van Dale, 9292 en De Hypotheker doen dat al bij De Pers.

Rogmans: ‘Laatste vorm van samenwerking is om de redactie te vragen of ze aan een bepaald onderwerp veel aandacht willen besteden. Een voorbeeld hiervan is Station Beijing. Familieleden van sporters werden aangedragen als reporter vanuit deze stad.’

‘Ook hebben we op vrijdag 10 oktober 2008 in overleg met minister Plasterk de Nationale-Kom-Uit-De-Kast-Dag special gemaakt. Twaalf pagina’s over buitengewone homo’s.’

‘Bij deze vorm van uitgeven gelden een paar regels. In principe beslist de hoofdredacteur wat wel en niet kan. We gaan er vanuit dat hij niet bij voorbaat al nee zegt. Een andere regel is: alles kan.’

Tijdens een forumdiscussie later op de dag voegde Rogmans daar nog aan toe, dat dit De Pers winstgevend gaat maken. ‘Het verdienmodel is wankel, maar het gaat lukken.’ Ook zei hij dat dat dit soort commerciële content hooguit 1 pagina van de krant gaat vullen.

Lees ook:
De adverteerder als journalist

Bekijk meer van

Praat mee

16 reacties

Jan, 14 januari 2009, 15:09

Alles kan? Onduidelijk verhaal, ligt dit aan Rogmans of aan de auteur van dit stuk. Het label ‘kwaliteitskrant’ kunnen ze op deze manier natuurlijk niet waarmaken.

Jeroen Schwartz, 14 januari 2009, 15:49

Het schrijnendst vind ik de ingezonden mededelingen van lezers: ‘Bijna net zo goed als de Engelse kwaliteitskranten’ of ‘Voor mij de beste krant van het land.’ Schaamteloze zelfverheerlijking. Dus serieus nemen, die Pers? Mwah…

Frank Verhoef, 14 januari 2009, 16:00

De commercie is doorgeslagen daar: als ze al ‘recenties’ schrijven…

Paul Vereijken, 14 januari 2009, 16:09

@Frank Verhoef:

‘Recenties’ is, zoals je begrijpt, een tikfout. Blijkbaar zijn niet alleen de citaten van De Nieuwe Reporter overgenomen, maar ook de tikfouten.
Ik ben overigens één van de live bloggers voor De Nieuwe Reporter. En, ja, wij schamen ons diep voor mogelijke tikfouten.

Denhaag24@gmail.com, 14 januari 2009, 17:14

Heel goed, journalisten denken nog steeds in al dan niet onafhankelijk, lezers denken echter in al dan niet interessant. Lezers bepalen of de Pers een kwaliteitskrant is en niet een onafhankelijke redacteur.

Tom, 14 januari 2009, 19:41

De Pers is gewoon een goede krant. Ik lees elke dag met plezier de opvallend goede verhalen. Veel beter dan die Metro-troep in de Spits. Dat De Pers nu wat meer commercie toelaat is begrijpelijk. Er moet toch brood op de plank. Het zure linkse journaille begrijpt dat niet.

Esther, 14 januari 2009, 22:53

Ik las De Pers altijd met redelijk veel plezier. Maar nu ik dit zo lees weet ik het niet meer zo.
Vooral dit is erg op het randje:
” We hebben een deal met uitgever De Geus. We kiezen een aantal boeken uit en die worden opnieuw uitgegeven. Daar schrijven wij dan positieve recensies over”.

Volgens mij hadden ze daar een redelijk goeie boekenjongen. En die moet nu maar lukraak POSITIEVE RECENSIES schrijven, alleen maar omdat ze een deal hebben?
Wat is er gebeurd met “gratis maar niet goedkoop”.

Micha Kat, 14 januari 2009, 23:04

Over de journalisstieke ethiek van Ben Rogmans:
http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=6311
Hij is wegens journalistiek falen weggehaald als inhoudelijk verantwoordelijk voor de krant.
Onder zijn journalistieke leiding werd geen enkele primeur van betekenis gescoord, wel jaagde hij zijn beste journalist weg bij de krant wegens lafheid en machtsgeilheid en ‘scoorde’ hij een ontluisterende rectificatie (hij stond zo zwak dat hij de zaak niet eens kon laten voorkomen) in de zaak-0xxio.
Go, Ben Go!

Tanja Deins, 15 januari 2009, 10:57

Beste Micha,
Jij bent wel erg van de klokken en de klepels geloof ik. Ben is niet weggehaald wegens journalistiek falen, in tegendeel, dan was hij nu niet baas van alles.  En de beste journalist weggejaagd? Proest. De journalist met de grootste bek misschien. Maar heb je die stukken van hem weleens echt gelezen? Niet om door te komen. Oxxio deugde inderdaad van geen kant, klopt. Flutverhaal, slechte bron, zeer verwijtbaar. Maar waar gehakt wordt…

GJ, 15 januari 2009, 11:37

Et tu, Micha Kat, bent van de vervelende hetzes!

ben rogmans, 15 januari 2009, 12:55

Dames en heren, even voor de zekerheid: het verslag is het resultaat van een live-blog, dat razendsnel is gemaakt tijdens mijn toespraakje. De nuances zijn daardoor een beetje verloren gegaan. Het idee was dat ik door middel van een provocatief verhaal de in de zaal aanwezige docenten van de School voor de Journalistiek zou prikkelen, zou dwingen, om commercieel te denken. Het is waar dat er bij ons allerlei mogelijkheden zijn voor redactie-commercie samenwerkingen. Maar zelfs als dit een hoge vlucht zou nemen, gaat het om max. één pagina per dag. En dan moet je inderdaad denken aan de rubriek Van Dale geeft antwoord, over het woord van de dag of een gesponsorede puzzel of recept van de dag. Voor wat betreft de boeken van De Geus geldt het volgende: uit het zeer omvangrijke fonds van De Geus kunnen wij pakweg 26 titels kiezen die we so wie so al prachtig vinden. De Geus gaat die speciaal voor onze lezers heruitgeven en elke twee weken een titel aanbieden met korting. Omdat we alleen boeken kiezen die we heel mooi vinden, komen er dus positieve recensies. Het is dus niet andersom, bv dat De Geus de boeken kiest of eens kijkt wat ze in het magazijn nog hebben liggen, en hier op de redactie iemand wordt gedwongen om positieve recensies te gaan schrijven. Verder denk ik niet dat deze acties De Pers winstgevend zullen maken. Het leeuwendeel van de inkomsten komt nog steeds uit gewone advertenties. En: de beurspagina heet IEX, niet IDX. Columbus is geen reisorganisatie maar een prachtig en journalistiek onafhankelijk reismagazine. En: De regel is: alles kan, tenzij het de kwaliteit van de krant aantast.
En: Micha Kat, die ik veertien jaar geleden leerde kennen bij Intermediair als een redelijk goede journalist, begint nu wel heel erg in de war te raken.
Met groet,
Ben

Nick, 15 januari 2009, 12:56

Ik blijf De Pers een fijne krant vinden om te lezen, al slaan ze de plank soms wel finaal mis. Ik doel als voorbeeldje even op een opiniestuk van afgelopen zomer, waarin gesteld werd dat vrouwen maar buitengesloten moeten worden van de Olympische Spelen (niet in zoveel woorden). Er zouden alleen wedstrijden moeten komen waar iedereen aan mee moet doen: mannen en vrouwen. Bizar. Nog meer bizar vond ik de plek in de krant: opening voorpagina, met geen enkele manier om te zien dat het hier om een opiniestuk ging.
Over dit nieuwsbericht: vind zelf die laatste zin ook erg storend. Het laat zien dat De Pers te koop is voor grote bedrijven met veel euro’s. Denk dat je zo je naam ‘kwaliteitskrant’ wel te grabbel gooit. Zo blijkt maar weer eens dat kwaliteitskranten niet gratis kunnen zijn.

Jan-Jaap Heij, 15 januari 2009, 13:29

“Zo blijkt maar weer eens dat kwaliteitskranten niet gratis kunnen zijn.”

Jawel hoor. Maar niet goedkoop, ook niet voor adverteerders :-)

Micha Kat, 15 januari 2009, 22:41

Dat Ben Rogman tot het uitsterste strijdt om De Pers drijvende te houden is op zichzelf begrijpelijk en wellicht zelfs te respecteren, maar met journalistiek heeft het allemaal niets te maken. Alles wat hij zegt hangt van interne tegenspraak en tegenstrijdigheid aan elkaar. Je kunt aan alles merken dat De Pers op zijn aller-achterste benen loopt. Hoe ver gaat Rogmans in het ‘commercialiseren’ van zijn krant? Ik vindt het verbijsterend dat niemand zegt dat onafhankelijke journalistiek de beste garantie is voor commercieel succes. Rogmans heeft die onafhankelijke journalistiek niet kunnen en/of niet willen bedrijven. Dat is gewoon een feit. In die zin krijgt hij nu zijn verdiende loon net als zijn collega’s. Want dat De Pers ten onder gaat is 100% zeker.

RL, 15 januari 2009, 22:57

Zou meneer Rogmans voortaan in zijn krant duidelijk aan willen geven welke artikelen de pennenvruchten zijn van journalisten en welke van commerciële tekstschrijvers?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.