word studentlid

— donderdag 20 februari 2014, 08:32 | 0 reacties, praat mee

Beetpakken, uitscheuren en ophangen

Het fotografenkoppel Bart Jansen (25) en Maxime Cardol (23) houdt van oude technieken. Ze fotograferen het liefst zwart-wit portretten met een analoge Hasselblad camera. Eerder maakten ze vijf digitale edities van hun magazine URBNTR (Urban Nature) met portretten, nu is er een printversie. ‘Fotografie leeft bij de gratie van print’, vinden ze. Laatste wijziging: 1 april 2014, 12:47

Na de digitale edities van URBNTR op www.urbntr.nl, vonden ze het tijd om hun analoge fotografie tastbaar te maken. Jansen: ‘Het mooie van print is dat je het beet kan pakken, uit kan scheuren en op kan hangen. Het is minder vluchtig dan internet.’

Dezelfde reden waarom ze graag analoog fotograferen. Jansen: ‘Je gaat terug naar de oorsprong van fotografie. Met één rolletje kun je twaalf foto’s schieten en daar moet je het mee doen. Je denkt veel meer na als je een beeld maakt, je neemt meer tijd voor je werk. En het gevoel wat in de film zit, kun je digitaal niet krijgen. Het is sfeer, nostalgie en uitstraling.’

Via een crowdfunding project bij Voor de Kunst hebben ze ruim voor de deadline 2000 euro opgehaald. Jansen: ‘Bizar hoe snel het is gegaan, het nam op het einde een vlucht. Het is fijn dat mensen je een warm hart toedragen en achter je project staan. Dat geeft ons veel motivatie.’

URBNTR is geen glossy magazine maar een krant op tabloidformaat. Het telt 32 pagina’s in zwart-wit op ruw krantenpapier en is gratis verkrijgbaar in de zes BBROOD bakkerijen in Amsterdam. Qua inhoud ligt de focus op portretten, zoals bij de online versies maar nu ook mét tekst.

‘Naast de tien portretten, een modeserie en een tweetal interviews, zijn er ook bijdragen van drie andere jonge creatieven.’ 
Van hun fotografiewerk vinden ze portretten schieten het leukst. Jansen: ‘De kunst is om het verhaal van iemand in één beeld te vatten.’

Los van hun eigen analoge werk, fotograferen ze digitaal voor opdrachtgevers. Jansen richt zich meer op journalistieke reportages, Cardol op modefotografie. Jansen: ‘Maar hopelijk komt de focus in de toekomst meer op portretten te liggen.’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.