BBC ontwerpt eigen lettertype
De Britse publieke omroep BBC heeft uit kostenoverwegingen zelf een nieuw lettertype laten ontwerpen, dat op de website en digitale diensten zal worden ingezet. De overstap op het eigen 'Reith'-lettertype betekent dat commerciële lettertypen die het bedrijf gebruikt kunnen worden uitgefaseerd.
De BBC gebruikt momenteel onder meer Gill Sans, Arial en Neue Helvetica waar het licenties over moet betalen.
Gill Sans zit onder meer in het BBC-logo. Dat zal niet veranderd worden, meldt het Britse iNews.
Hoofd Vormgeving Colin Burns zegt dat de oudere lettertypen uit een printtijdperk stammen en niet altijd geschikt zijn voor digitale en soms zeer kleine schermen. De overstap naar Reith (vernoemd naar de oprichter en eerste directeur van de BBC) moet het bedrijf daarnaast een flinke smak geld besparen, stelt Burns.
Hoeveel precies kon of wilde Burns aan iNews niet kwijt. Het lettertype is op de website van BBC Sport al in gebruik genomen. De reacties over leesbaarheid van Reith zijn niet louter positief. Meer bij BBC Blogs
Praat mee