Apploids
NRC Handelsblad had al een app uitgebracht, eentje die zowel op de iPad als de iPhone werkt. Fijne app. Je haalt elke dag wanneer jou dat uitkomt de nieuwe krant op, swypet door de pagina’s én je kunt na eenmalig 79 cent voor de app als bestaande abonnee de digitale krant kosteloos binnenhalen. Niks dubbel betalen wat sommige uitgevers flikken, nee, gewoon eens krijgen wat je als abonnee van een uitgave verwacht: service.
Ik wachtte echter op de app van nrc.next waar ik op ben geabonneerd. Die is er nu en werkt op dezelfde manier als de app van zijn grote broer. Ik heb ’m een week in gebruik en er zijn een paar dingen die me opvallen. De eerste is dat ik na drie dagen de papieren kranten maar eens uit de postbus heb gehaald. Die gingen ongelezen de oud papierbak in.
Mijn leesgedrag is ook anders: ik lees selectiever. Korter dus. Koppen snellen gaat nog sneller door het swypen. Daarnaast heeft de app meer concurrentie op de iPad; van games, Twitter, mail en m’n newsreader bijvoorbeeld.
Er is nog iets wat op het eerste oog een detail lijkt. Er zit in de app de optie om een artikel te strippen van zijn krantenopmaak, zodat je makkelijker door kunt lezen. Klinkt handig maar ik heb de optie nauwelijks gebruikt. Hij stript de inhoud namelijk ook van zijn gewicht, van zijn status als je wilt. Dan lijkt een stuk net een website artikel.
Een 1-op-1 ‘pdf versie’ van de krant is weliswaar weinig vernieuwend, maar ergens wil je de papieren opmaak blijkbaar ook niet kwijt. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken met de speciaal voor de iPad gemaakte ‘krant’ van Richard Branson en The Daily van Rupert Murdoch, die tegen de tijd dat je dit leest in de App Store verkrijgbaar zijn.
Na mijn eerste week met de nrc.next app kan ik wel concluderen dat de app het wint van de papieren krant. Het is fijn dat ik nu beide heb, maar als ik zou moeten kiezen, dan kies ik voor de digitale versie. Ik moet er wel meteen bij zeggen dat dat is omdat ik (al) een iPad heb. Als je die niet hebt, zou zo’n app van nrc.next bijvoorbeeld een aanleiding zijn om een iPad aan te schaffen? Hmm, nee, eigenlijk niet. Daarvoor is het praktisch voordeel toch te mager. Althans, een iPad heeft zijn voordelen, maar dat heeft papier ook.
Dat is echter het sluwe aan de iPad. Het apparaat werkt op je lustgevoelens. Je wilt er sowieso een hebben en elke relevante app geeft je het excuus dat je zocht om er een te kunnen scoren.
Dat had NRC Media goed door en lanceerde een slimme actie: neem een abonnement en krijg er een iPad gratis bij. Nou ja, gratis, het abonnement is omgerekend vrij duur en je zit er twee jaar aan vast. Pas daarna is die iPad echt van jou. Tegen de tijd dus dat het derde model uitkomt waarnaast jouw eerste generatie NRC iPad weer hopeloos verouderd is.
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Erwin van der Zande is hoofdredacteur van Bright
Praat mee