website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Anne Marije de Vries Lentsch wil een ‘high end powerhouse’

Dolf Rogmans — Geplaatst op woensdag 1 augustus 2018, 14:21

Carrière Anne Marije de Vries Lentsch leidt sinds kort Hearst Agency, de nieuwe afdeling voor alle brandend content solutions binnen de uitgeverij. Naar een opvolger voor haar bij Cosmopo­litan wordt nog gezocht.

Waarom stop je als hoofdredacteur van Cosmopolitan?
Eind vorig jaar kocht Hearst G+J Media. Sinds die tijd hebben we 16 mooie merken in huis en zijn we marktleider in de segmenten ­millennials, luxury en mannen. Hearst had behoeften aan een centrale branded content unit. Marscha Krouwel (Publishing Group Director ­Women) en ik hebben een plan gemaakt hoe we een high end powerhouse kunnen worden. Daar kwam een Go op van het MT.’

High end power…?
Wij zijn heel erg goed in branded content. Onze merken kennen de doelgroep perfect en weten wat die willen, wanneer en hoe. Het plan is om de kennis te gaan delen zodat we nog beter worden en onze adverteerders oplossingen kunnen bieden die bij meerdere merken een plek krijgen. Dit doen we voor alle klantaanvragen maar zullen ook pro actief naar klanten gaan met nieuwe concepten. Maar de merken blijven het uitgangspunt. We maken ­content through the lens of the brand.’


Waarom is dat leuker dan hoofd­redacteur van Cosmopolitian?

‘Ik was marketingmanager bij Sanoma en ben zeven jaar geleden hoofdredacteur van Cosmopolitan geworden en heb samen met een fantastisch team dit merk uitgebouwd tot wat het nu is. Nu zie ik een enorme kans in het delen en toepassen van kennis en het bouwen aan een werkwijze die dat mogelijk maakt. Ik denk dat ik mijn kennis en ervaring op die manier het beste kan inzetten binnen Hearst.’

Hoeveel van de content op Cosmo is nu al branded?
‘Het gemiddelde aandeel van ­branded content bij Hearst is ongeveer 35% (dit kan per merk hoger of lager zijn). Branded content groeit, zo ook bij Cosmo. Wij zijn de experts in storytelling. Onze bezoekers vertrouwen ons. Dus daarom werkt branded content als wij de afzender zijn. Tegelijk is het belangrijk dat wij onze bezoekers serieus blijven nemen.’

Hoe gaat het bij Cosmo?
‘Heel goed. We hebben 2,2 miljoen bezoekers per maand op de site met laatst een uitschieter naar 2,8 miljoen. We zijn inmiddels niet meer afhankelijk van Facebook voor verkeer naar de site. We hebben flink geïnvesteerd in search engine ­optimalisatie. We hebben het jaar opgedeeld in seizoenen en werken in de manier waarop we schrijven en publiceren toe naar bepaalde momenten. Tegen de tijd dat ons publiek bijvoorbeeld in de zomer een vraag heeft over zonnen, weten ze ons te vinden.’

Wie wordt je opvolger?
‘Dat weet ik niet. De uitgever is op zoek. Er is veel interesse. Cosmo publiceert inmiddels via negen kanalen. We zoeken iemand die al die kanalen begrijpt en verder kan brengen. Tot we die gevonden hebben, combineer ik beide functies.’

En langzaam maar zeker wordt dat blijvend.
‘Nee zeker niet. Dat is echt teveel. En het doet ook geen recht aan beide functies. Hoofdredacteur zijn is echt een drukke baan en wat ik ga doen bij Hearst Acengy ook.’

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.