Advertenties kranten verder onder druk
De Telegraaf Media Groep (TMG) moet dit jaar rekenen op een verdere daling van de inkomsten uit advertenties voor print. Dat blijkt uit een inventarisatie die de Dow Jones Nieuwsdienst heeft gehouden onder media-inkopers. Advertentie-inkomsten leveren een belangrijke bijdrage aan de inkomsten van TMG. Van de 592 miljoen jaaromzet van TMG over 2010 was 265,3 miljoen afkomstig uit advertenties. Media-inkopers zien een opleving bij televisie en online-bestedingen en een daling bij radio en print. Remon Buter van GroupM: "Bij televisie neemt de vraag toe, maar print heeft het zwaar, zowel bij tijdschriften en kranten". De media-uitingen die eigenlijk niet profiteren van de aantrekkende economie zijn radio en print. "Print is relatief duur en dus zul je als krantenuitgever er rekening mee moeten houden dat de oude tijden van weleer niet terugkeren. Online en vooral sociale media hebben een enorme sprong gemaakt en nemen een flink deel van de mix voor hun rekening", aldus Ozlen Oncu, inkoopdirecteur bij Aegis Media.
Praat mee
1 reactie
peter van zwam, 13 mei 2011, 13:21
Uitgevers moeten maar eens schoon schip maken
Nederland kan best met minder roddel , weekbladen
en tijdschriften ,ook radiostations ,lokale en regionale omroepen willen allemaal reclame uitzenden ,maar overdaad schaadt, voorspel ook dat de grootste klap nog gaat vallen en honderde radiostations, vooral de lokale, het bijltje er bj neer gaan gooien.In Nederland hebben we van alles te veel,en zijn de explotatie kosten te hoog
en dat breekt eens op.
Er moeten dus andere bronnen aangeboord worden om inkomsten binnen te halen. kwestie van anders denken, en creatief zijn.