Advertentie-inkomsten TMG sterk gedaald

De Telegraaf Media Groep heeft in het eerste half jaar van 2016 zijn inkomsten uit printadvertenties zien dalen met 21,8 procent. Dat is een scherpere daling dan in dezelfde periode een jaar eerder, toen het mediaconcern 15,9 procent minder uit printadvertenties binnenhaalde. Aan de andere kant is de dalende oplage van de krant enigszins gestabiliseerd. In de eerste twee kwartalen van het jaar daalde die met 0,6 procent, tegenover een daling van 2,8 procent in de eerste helft van 2015.
Dat meldt TMG vrijdagochtend in zijn halfjaarcijfers. De totale daling aan opbrengsten is met 4 procent volgens TMG gelijk aan de eerste zes maanden van vorig jaar. Dat die daling niet sterker is, is deels te danken aan een toename van digitale abonnementen op De Telegraaf. Ten opzichte van eind 2015 steeg de digitale abonnementoplage met 16 procent. In zijn persbericht benadrukt TMG de organisatorische veranderingen die in de tweede helft van 2016 worden doorgevoerd. Die moeten de kosten van het concern structureel verlagen.
Daarbij vervallen 75 arbeidsplaatsen bij de salesorganisatie van TMG.
Ook wordt de vestiging Alkmaar gesloten. Die verhuist naar Amsterdam. In Alkmaar zijn de centrale redactie en de directie gevestigd van de Holland Media Combinatie, uitgever van De Gooi- en Eemlander, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad en Noordhollands Dagblad plus een flink aantal huis-aan-huisbladen. Die worden mogelijk verkocht of gestopt. TMG kondigde vanmorgen aan het weekbladenportfolio te heroverwegen.
Praat mee