banner persveilig

— woensdag 1 juni 2011, 15:41 | 8 reacties, praat mee

AD krijgt nieuwe jas

Vanaf vrijdag 3 juni zal het AD zijn voorzien van een nieuwe vormgeving en een nieuw logo. De restyling is begeleid door Mario Garcia, een gerenommeerde, ervaren art-director die al 568 kranten heeft helpen vormgeven. Naast een nieuw logo, waarbij oranje uit het beeldmerk verdween en enkel de 'dynamische' kleur rood werd behouden, moet de krant krachtiger doen ogen. Het aantal kleuren werd teruggebracht, om een rustiger en stijlvoller beeld te creëren. De nieuwe krant kent drie ritmes: nieuws, sport en show. De ritmes hebben een eigen kleur gekregen (respectievelijk rood, oranje en paars) voor meer eenheid en als indicatie van het leestempo. Het koppelen van kleuren aan het leestempo is een idee van Garcia. Hoofdredacteur Christiaan Ruesink noemt de wijzigingen passend voor een krant "die populair is, maar niet plat of ordinair. Het AD moet vooral een optimistische krant zijn."

Bekijk meer van

Praat mee

8 reacties

Ravish, 1 juni 2011, 16:28

Wat wilt het AD met deze restyling bereiken? Een verhoging van de oplage? Het komt nu juist schreeuwerig en druk over. Het AD is een ochtendkrant en die wil je in alle rust gaan doorlezen. Nu komt het heel snel en schreeuwerig over.

Als je op De Telegraaf wilt gaan lijken, dan is dit een prima zet. Maar elke krant heeft toch zijn eigen identiteit? Vraag me af, waarom de abonnees hier geen inspraak in hebben gehad. Want voor die mensen maak je toch de krant!

Gerrit de Heus, 1 juni 2011, 17:19

Inhoudelijk leek het AD al steeds meer op de Telegraaf. Visueel nu ook. De oplage schijnt te stijgen, dus blijkbaar willen veel mensen dit. Zelf heb ik mijn abonnement al een tijdje geleden opgezegd.

Olivier, 1 juni 2011, 17:38

Wat een geweldig detail. Al 568 kranten gerestyled. Nou, dan kan het niet anders dan goed zijn niet? Maar dit proefje vind ik niet heel mooi. Wat er vooral uit lijkt te ademen, is dat het AD nu echt een keurig vanuit België aangestuurde krant is. Want ik vind dit wel heel erg op Het Laatste Nieuws lijken.

Paul Disco, 2 juni 2011, 21:43

Zohee, een onderwerp is een ritme en dat heeft ook nog een eigen kleur. En die kleur is een indicatie voor het leestempo. Het wordt er niet heel duidelijk op zo. Als iemand dit tegen mij zou zeggen, zou ik adviseren om even diep adem te halen en een glaasje water te drinken. En ik zou liefdevol een foldertje in de hand drukken voor een persoonsgebonden budget.

bartebisch, 3 juni 2011, 13:42

Katernen in verschillende kleuren is heus geen idee van Garcia. Dat wordt al jaren beproefd bij de Media Groep Limburg, bijvoorbeeld.

Jan-Jaap Heij, 3 juni 2011, 14:01

Precies! En niet alleen daar. Maar ik zou niet willen uitsluiten dat meneer Garcia dat 542 restylingen geleden ooit wel als eerste bedacht heeft.

#Goos_over_ICT, 7 juni 2011, 12:38

Van een net-niet-kwaliteitskrant naar goedkope engelse tabloid kloon; in een sollicitatiegesprek zou ik vragen: beste AD, vanwaar deze carriere-switch?

Olivier, 7 juni 2011, 16:09

@Goos… als antwoord zou je dan krijgen: Omdat het werkt. Je kan zeggen wat je wil, maar binnen twee jaar is het AD van bedreigd naar succesvol gaan met een groeiende oplage. Wat dat betreft is het toch maar wie er uiteindelijk de echte ‘kwaliteitskranten’ in Nederland zijn. Degene die het inhoudelijk pretenderen te zijn of de titels die de kwaliteit hebben op de langere termijn gewoon te blijven bestaan. Ook iets dat best handig is voor een publieksmedium.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.