mgm nvj maart

— woensdag 19 maart 2014, 13:13

Ad Bloemendaal (1948-2014)

Laatste wijziging: 19 maart 2014, 14:42

Toen ik zondag hoorde van het plotse overlijden van Ad Bloemendaal en even zijn naam op Google intikte, was de allereerste link een tirade tegen “de zionist Ad Bloemendaal die al sinds mensenheugenis de Israëlische propaganda ongeclausuleerd oplepelt’‘. Nu heb ik Ad als Israël-correspondent lang gevolgd, eerst als collega-correspondent en later als zijn chef, maar een zionistische propagandist hebben ik, noch naar ik aanneem de kranten die toch decennia lang zijn verhalen plaatsten, ooit in hem gezien.

Maar het is een lot dat meer correspondenten daar treft: voor de een ben je een zionist, voor de ander een antisemiet. Je doet het nooit goed. Altijd zwart-wit. Stellingnames horen bij het Midden-Oostenconflict. Maar Ad koos juist geen partij, hij zou het daar dan ook nooit 30 jaar hebben volgehouden. Hij was eerder afstandelijk, met oog voor de ingewikkelde geschiedenis van de regio, objectief voor zover mogelijk.

Flegmatiek ook, zelden zicht- of hoorbaar emotioneel over wat hij allemaal meemaakte. En dat was nogal wat. Hij versloeg alle hele en half mislukte vredesprocessen, de intifada’s, de oorlogen in Gaza en Libanon. Hij sprak allen die er in het Midden-Oostenconflict toe deden, van Arafat tot Rabin, van Abbas tot Netanyahu. Zijn voorkeur had het uitleggen, steeds maar weer, van de achtergronden.

Maar hij stond ook – soms letterlijk – met zijn voeten in het bluswater, of beter het bloed, als weer aanslagen waren gepleegd, er weer oorlog was of Palestijnse raketten vlakbij hem insloegen. Ook dan was hij geen avonturier die het gevaar opzocht, maar eerder een koele observator, een buitenstaander. Hij deed het ook het liefst op eigen houtje, zonder collega’s erbij. En misschien - of nee, wel zeker - hij deed het te lang. Dertig jaar op één post, waarvan het grootste deel voor dezelfde media – de GPD-kranten – is veel.

Dan raak je op elkaar uitgekeken. Dat was ook bij Ad het geval. De aandacht voor Israël en de Palestijnen ebde weg, de originele invalshoek was moeilijker te vinden. En er kwam steeds minder ruimte in de kranten voor reportages, en dan waren routinestukjes het logische gevolg, én de ergernis daarover. Uit Israël weggaan was misschien even, begin jaren negentig, een optie – hij wilde graag naar Amerika – maar daarna nooit meer.

Zijn Israëlische vrouw en kinderen kluisterden hem aan het land. Er waren veel discussies over geld, voor zijn oude dag had hij namelijk niet goed gezorgd, en hij maakte zich zorgen over wat er dan van hem en zijn gezin zou worden.

Daarom was het mooi om te zien hoe hij, na de ondergang van de GPD, een nieuwe kans kreeg bij de Volkskrant en die met beide handen aangreep. Een reeks prachtige verhalen was het afgelopen jaar het gevolg. Niks uitgeblust dus, er viel nog zo veel te vertellen over Israël en de Palestijnen.

Het heeft helaas niet langer mogen zijn.

Hans de Bruijn
ex-correspondent en chef buitenland GPD

Bekijk meer van

Carrière

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.