mgm nvj maart

— vrijdag 11 oktober 2013, 08:55 | 0 reacties, praat mee

‘Journalist moet blijven leren’

‘Journalist moet blijven leren’
© Truus van Gog

Nadenken over je loopbaan terwijl je nog een vaste baan hebt, dat is het ideaal. Bij de Publieke Omroep hebben ze daarvoor WerkStation.nl opgericht. De achterliggende gedachte: zorg dat mensen niet vastlopen in het werk, dat ze perspectief blijven zien en zich ontwikkelen. Laatste wijziging: 8 november 2013, 12:26

Marion Jansen (35) zegt over een tijdje de journalistiek vaarwel. Samen met een loopbaancoach heeft ze nagedacht over wat ze het allerliefste wil. Ze gaat het werken voor de omroepbladen voorlopig combineren met een studie haptonomie. Om over een paar jaar met een nieuw diploma op zak de wereld van de gezondheidszorg binnen te stappen. ‘Ik oriënteer me ook op andere banen en studies binnen de gezondheidszorg.’

Elf jaar geleden studeerde Jansen af als journalist. Na twee jaar klussen als freelancer kreeg ze een vaste baan bij de Omroepbladen AKN, nu Bindinc geheten. ‘Bij de omroepen wordt flink bezuinigd. De televisiegids sterft uit. Ik ben gaan nadenken over een carrièreswitch, samen met een loopbaancoach. Ik dacht altijd: “ik ben journalist, dus blijf ik journalist”. Dat beeld heeft mijn coach doorbroken. Je bent nog jong, zei ze, waarom niet een volgende stap maken? Ik heb altijd een hang gehad naar de gezondheidszorg. Van een open dag bij de opleiding haptonomie ben ik heel enthousiast geraakt. Voor de studie krijg ik een kleine financiële tegemoetkoming van de Nederlandse Publieke Omroep. Ik voel me nu veel rustiger en gemotiveerder. Ook in mijn huidige werk.’

Jansen maakt gebruik van WerkStation.nl, het webportaal, bedoeld voor omroepmedewerkers om na te denken over hun loopbaan, eventueel onder begeleiding van een deskundige. Iedere werknemer mag duizend euro in de vijf jaar besteden aan zijn loopbaanontwikkeling, zo is vastgelegd in de CAO publieke omroep.

‘Van schoonmaker tot directeur’, zegt Marc Visch van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). ‘WerkStation is er niet voor mensen die hun baan verliezen, maar juist voor mensen die aan het werk zijn. De achterliggende gedachte is: zorg ervoor dat mensen niet vastlopen in het werk, dat ze perspectief blijven zien en zich ontwikkelen. Wellicht heeft iemand capaciteiten voor een leidinggevende functie of kan een journalist zich beter gaan specialiseren. Let wel, de CAO werd afgesloten toen de bezuinigingen bij de omroepen nog niet aan de orde waren.’

Voor Jansen leverde werken met WerkStation een andere uitkomst op. Zij zal de journalistiek verlaten. Aanvankelijk maakte ze zich behoorlijk druk over de carrièreswitch. ‘Het eerste gesprek maakte meteen helder dat ik iets anders wilde. Maar ik zag alleen maar beren op de weg. Hoe moet dat met het geld? En moet ik dan meteen weg bij Bindinc? Mijn coach gaf me meer zelfvertrouwen. Zij komt uit de journalistiek en had er zes jaar over gedaan om de stap te maken. Ik vond het fijn om met een onafhankelijk iemand te praten over mijn toekomst, in plaats van met mijn familie en vrienden.’

‘Van baanzekerheid naar werkzekerheid’, is de achterliggende gedachte van WerkStation, vertelt Suzanne Daniëls (46), bedenker en oprichter van de website. ‘Werkgevers moet ervoor zorgen dat werknemers hun vak goed kunnen uitoefenen. Zij faciliteren. De verantwoordelijkheid voor loopbaanontwikkeling ligt echter bij de werknemers zelf. Zij moeten blijvend leren. Dan gaan ze veranderingen als minder bedreigend ervaren en sneller de kansen hiervan zien. Mentale fitheid vergroot de kansen op een loopbaan binnen en buiten de publieke omroep.’

WerkStation oogt als een variant op bol.com. Bij de loopbaanwinkel stopt de omroepmedewerker allerhande spullen en activiteiten voor loopbaanbegeleiding in zijn winkelwagentje en rekent af aan de digitale kassa. Sommige activiteiten zijn gratis. De een kiest voor de workshop ‘de kunst van zelfreflectie’ de ander voor ‘ time to move’. Weer een andere maakt onder het motto ‘wie ben ik?, wat kan ik?, wat wil ik?’ een persoonlijk profiel. Dat is gratis, inclusief een koppeling met LinkedIn en een speciale vacaturebank.

De afgelopen 36 dagen kwam er welgeteld één vacature bij - TMG zoekt camjo -, om de sores op de arbeidsmarkt te duiden. ‘Je kunt ook zoeken op vacatures aan de hand van competenties’, demonstreert Daniëls. Ze tikt trefwoorden ‘analyseren’, ‘communicatief’ en ‘onderzoeken’ in. Dat levert een hoop vacatures buiten de journalistiek op, die soortgelijke vaardigheden vereisen. PR-manager en communicatie-heldin, hoofd communicatie en directeur fondsenwerving, meldt het scherm.

Daniëls: ‘Journalisten hebben veel competenties, die breed in te zetten zijn. Daar zijn ze zich lang niet altijd van bewust. Natuurlijk blijven de meesten liever zitten waar ze zitten. Journalisten vinden hun werk leuk. Of ze vinden het lastig om een andere stap te zetten. Ze hebben opgroeiende kinderen en zitten vast aan een hypotheek.’

Bij loopbaancoach Sanne Hoogervorst (58) melden zich geregeld journalisten en redacteuren. Zoals nu, werknemers van bladenuitgever Sanoma, waar het het komende jaar zal blijven rommelen. Titels verdwijnen en daarmee banen. En er zal geschoven worden met functies.

‘Wat opvalt, is dat journalisten zo honkvast zijn. Na ontslag willen ze toch weer aan de bak als journalist of eindredacteur. De groep wordt groter, de vijver kleiner. Dat betekent hard knokken. Vaste banen liggen niet voor het oprapen en sollicitatieprocedures zijn pittiger dan ooit. Het alternatief is ZZP’er. Stel je vooraf een aantal vragen. Ben ik proactief genoeg, presenteer ik mezelf voldoende, en durf ik te onderhandelen.’

José Molenaar (44), voormalig adjunct-hoofdredacteur van Eigen Huis & Interieur en More Than Classic, profileert zich op LinkedIn als managing editor, marketing manager en projectmanager. In totaal werkte Molenaar achttien jaar voor Sanoma in diverse functies. Toen de nieuwe hoofdredacteur koos voor een andere redactiestructuur, voelde zij dat de tijd gekomen was om te gaan doen waar ze al een tijdje over nadacht.

‘Ik wist wat ik wilde: geen vaste baan meer. Gonny Boekestijn van loopbaanbureau C3 hielp me mijn gedachten te ordenen en richting te geven, mijn onzekerheden om te buigen en een plek te geven. Samen stelden we een stappenplan op, van het schrijven van een ondernemersplan tot het uitzoeken van cursussen bij bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel. Gelukkig kan ik gebruikmaken van een interessant netwerk, waardoor de opdrachten tot nu toe gevarieerd zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld voor uitgeverij Hearst de projectcoördinatie gedaan voor twee sponsored magazines, terwijl ik voor een grote woonwinkel in het oosten van het land een tweedaagse fotoshoot van hun collectie organiseer. Het ondernemerschap bevalt tot nu toe prima, maar het voelt ook nog onzeker. Nu gaat het goed, denk ik, maar wat als die opdracht klaar is?, schiet het soms door mijn hoofd.’

Van de 5800 omroepmedewerkers in Hilversum maken er 1800 gebruik van WerkStation. Dat is omgerekend circa 30 procent. ­Daniëls had gehoopt op de helft. ‘Veel mensen komen pas in beweging wanneer de urgentie toeneemt. Bijvoorbeeld nu omroepen gaan fuseren.’

Freelance redacteur Caroline Huber (54) van KRO De Reünie nam twee jaar geleden contact op met een loopbaancoach. Ze had zojuist een boek geschreven naar aanleiding van de succesvolle reeks, naast haar reguliere werk. ‘Ik wilde voor mezelf weten waar ik stond en wat ik wilde. Recent heb ik een persoonlijke arbeidsmarktanalyse laten verrichten. Bij veel programma’s op televisie was ik bij de start betrokken. Mensen vragen mij, omdat ik enthousiast ben en een bepaalde energie uitstraal. Die uitkomst wil ik verder gaan benutten.’

Twee vaste dienstverbanden telt haar inmiddels dertig-jarige loopbaan in Hilversum. Redacteur/eindredacteur bij RTL4 (zeven jaar) en John de Mol Produkties (zes jaar). Tot het eind van dit jaar werkt ze voor het populaire KRO-programma. Een combinatie van ervaring en netwerken moet een karwei opleveren.

‘Na mijn periode bij John de Mol had ik het even gehad met televisie. Ik kreeg een outplacementtraject aangeboden. Er was slechts één conclusie mogelijk: televisie is mijn ding. Ik wil hiermee doorgaan, eventueel in combinatie met les geven bij een journalistenopleiding. Het lijkt me leuk om dertig jaar televisiekennis over te dragen.’

WerkStation heeft er sinds kort een broertje bij; WerkWijzer. Bedoeld voor omroepmedewerkers die op zoek moeten naar een nieuwe baan. Op dezelfde manier opgebouwd, met dit verschil dat deze portal informatie en adviezen geeft over pensioengelden, vertrekregelingen en de mogelijkheden van outplacement, waarvoor vijfduizend euro per werknemer beschikbaar is. Honderd medewerkers maken inmiddels gebruik van WerkWijzer. De grote ontslaggolf moet nog komen. Daniëls: ‘Helaas zal het gebruik komend jaar toenemen.’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.