mgm nvj maart

— vrijdag 3 december 2010, 09:00 | 0 reacties, praat mee

‘Je raakt expertise kwijt’

Reed Business, uitgever van onder meer Elsevier, FEM Business en Misset Horeca is bezig met een flinke reorganisatie. 
Hoewel winst en omzet floreren worden redacteuren ingeruild voor freelancers. Die moeten straks 40 procent van de totale redactionele content voor hun rekening nemen. Laatste wijziging: 17 april 2014, 12:52

Eerder dit jaar verkocht Reed Business zestien vaktitels aan Eisma Media Groep, waaronder Bouwwereld, Aannemer en de Schildersvakkrant. Het bedrijf meldde zich meer te willen richten op een kleiner aantal van twintig marktleidende titels waaronder Boerderij, het Agrarisch Dagblad, Misset Horeca en Distrifood. Voor deze titels heeft de OR recent een adviesaanvraag voor ontslag van vijftien journalisten binnengekregen. Voorzitter Ruud Bergwerff van de OR zegt ‘nog geen standpunt’ erover te hebben. Half december wil de raad met een reactie komen.

Intussen wordt – in etappes – stevig gesaneerd. Want hoewel winst en omzet nog floreren is sprake van een ‘dalende trend’, mede als gevolg van de economische recessie. Er wordt bijvoorbeeld stevig gesneden in de redactie van Misset Horeca. Redactiechef Sander van Werkhoven vertrekt er na achttien jaar, zonder exact te weten wat hij gaat doen. ‘Krantenjournalisten zijn breder georiënteerd en kunnen overal aan de slag. Ik weet veel van bier en cafés; hele specifieke kennis. Misschien kan ik voor relatiebladen van Heineken of Interbrew aan de slag.’

Hij vindt het ‘zonde’ dat de redactie van een toonaangevend en winst makende titel als Misset Horeca wordt gehalveerd (van zes naar drie fte). ‘Je raakt expertise kwijt’. Toch zegt hij ook ‘begrip’ te hebben voor de online strategie die de uitgever hiermee inzet.

Reed heeft de operatie ‘Futureproof’ gedoopt. Het heeft naast een op multimediale grondvesten gestoelde organisatiestructuur vooral tot gevolg dat print langzaam plaats maakt voor online. Zo gaat de frequentie van het Agrarisch Dagblad terug van vijf naar drie keer per week en verschijnt Misset Horeca straks nog tweewekelijks (in plaats van wekelijks) en worden themanummers geïntegreerd. Er komen zogeheten ‘rompredacties’ waarbij chefs de kopij van freelancers en van henzelf in een multimediale mix aan de man moeten brengen.

Nieuwscoördinator Henri Maarse van Distrifood had gehoopt dat er wat meer verzet tegen de plannen was geweest vanaf de werkvloer. ‘Als food-redactie hebben we een brief naar de directie gestuurd omdat we ons niet willoos naar de slachtbank willen laten leiden. Maar verder is er vrij apathisch gereageerd. Zo van: je kunt er toch niets aan doen.’ Maar, zo relativeert hij, ‘we zijn niet uniek. Ook bij de 
Volkskrant en NRC vliegen er mensen uit.’

Wel is hij ervan overtuigd dat de kwaliteit van de bladen zal lijden onder het ‘eruit donderen van kennis, die wordt opgevuld met freelance verhalen. Natuurlijk kun je best veel uitbesteden, maar een freelancer oordeelt in bijvoorbeeld een reportage anders over wat werkelijk van belang is voor een titel. Een redacteur schakelt sneller.’

De plannen van Reed Business stuiten op bezwaar van onder andere secretaris Yvonne Dankfort van de NVJ: ‘Het is goed dat Reed inzet op online, maar print wordt wel erg snel weggesneden. De revenuen uit internet zijn daarvoor nog lang niet voldoende ontwikkeld.’ Ook vreest ze het ‘wegvloeien van kennis’ als gevolg van het feit dat de kopij van vaste redacteuren wordt verruild voor die van freelancers.

Woordvoerder Christel Lammerink van Reed bestrijdt dit: ‘Online rendeert bij ons wel’. De zorg van redacteuren over de nieuwe, Reed Business-breed in te voeren getalsverhouding redacteuren-freelancers van 60 procent tegen 40 procent zegt ze ‘niet te delen’.

Overigens verlaagde het bedrijf vorig jaar de tarieven voor freelance journalisten met 10 procent. Zij moesten zo ‘hun bijdrage aan de kredietcrisis’ leveren. Het ging volgens Lammertink om een ‘exceptionele maatregel in een exceptionele tijd’, die vooralsnog alleen gold voor 2009. Op de vraag of de korting inmiddels is opgeheven stelt Lammertink nu: ‘Wij zien geen aanleiding om het freelance­beleid op dit punt te wijzigen.’


——-

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.