— vrijdag 28 januari 2011, 09:00 | 0 reacties, praat mee

‘Facebook is de nieuwe voorpagina’

Vergeet traditionele krantenredacties of omroepen. De boodschap voor fotojournalisten van de Amerikaanse multimediaman Eric Maierson is helder. ‘Leer meerdere vaardigheden en ontdek de mogelijkheden van internet.’

‘Fotojournalistiek is niet dood. We zien een wedergeboorte, dankzij multimediale toepassingen en nieuwe technieken. Wel zijn de economische omstandigheden veranderd. Bij de traditionele kranten is minder ruimte en minder budget. Maar er zijn nieuwe wegen: facebook is de nieuwe voorpagina.’

Eric Maierson schetst zijn verhaal met trage, bedachtzame dictie, maar de woorden komen met evangelische overtuiging, zodra de ongekende mogelijkheden voor fotojournalisten ter sprake komen. ‘Volg je eigen weg, vertrouw niet langer op omroepen en krantenredacties. Maak je ervan los.’

Maierson is regisseur, producer en staflid Mediastorm, sinds 2005 toonaangevend in multimediale producties van fotojournalistieke en documentaire aard. Zojuist is hij vanuit New York met jetlag geland voor een kort bezoek aan Nederland. Hij is de belangrijkste spreker op een seminar van de Zilveren Camera, dat voor het eerst een prijs voor vernieuwende fotojournalistiek uitreikt.

Voorafgaand aan die bijeenkomst geeft hij zijn belangrijkste adviezen al prijs. Zijn stem is onvast en raspend, zijn ogen staan nog in de slaapstand. Maar in zijn betoog brandt het vuur.

‘Mensen willen altijd verhalen horen, journalisten zijn nodig. Fotojournalisten staan iedere dag op keerpunten in de geschiedenis en mensen willen het horen en zien. Maar op andere manieren dan voorheen. In de VS, en vermoedelijk ook in Europa, kijken steeds minder mensen naar tv op hun oude toestel, wel naar tv op internet. Daar moeten we dus op inzetten. Internet en de computer bieden ons alle kansen. Gewoonten van mensen veranderen. Maar wat ze zien is hetzelfde. De honger naar nieuws zal blijven, ook de komende tien jaar.’

Maierson, werkend in Brooklyn en New York, maakte met het negen leden tellende team van Mediastorm al tientallen multimediale producties. Ze benutten alle denkbare mediale middelen: foto, film, video, interview, geluid, graphics en cartoons. Voor zijn werk ontving Maierson vele prijzen, waaronder twee Grammy Awards. Hij heeft tien jaar ervaring in het schrijven en produceren voor televisie. Korte video’s van zijn hand zijn op verschillende belangrijke festivals getoond.

Ook bedrijven, zoals koffieproducent Starbucks, hebben Mediastorm gevonden. ‘We vertellen hun verhaal, hoe ze op koffieplantages werken vanuit de fairtrade-gedachte,’ zegt hij. ‘Een journalistieke invalshoek, we zijn geen advertentiebureau.’ De multimediale producten zijn op diverse plaatsen te bekijken, in tijdschriften, waaronder Playboy, maar ook via zijn blog op de website van Mediastorm en via RSS-feeds, twitter, you tube, I-phone, I-pad en I-tunes. Met workshops in de hele wereld proberen de teamleden van Mediastorm hun ‘educatieve opdracht’ uit te voeren en ervaringen te delen.

De Amerikaan heeft zelf geen journalistieke achtergrond. Opgeleid als creatief schrijver en televisiemaker sloot hij zich aan toen Mediastorm, een initiatief van Brian Storm, vijf jaar geleden als een groepje bevlogen vrienden de mogelijkheden van internet begon te verkennen. De tijd was volgens hem cruciaal, voor hemzelf maar ook voor de journalistiek: ‘Een interessante periode. Ik kwam uit tv-wereld. Het duurde voor mij even om te begrijpen wat journalistiek inhield. Dat fotojournalistiek iets anders is dan video. Ik moest leren denken als fotograaf. Daar hoorden nieuwe vaardigheden bij. Maar ook voor de fotojournalisten, van wie ik veel leerde, veranderde veel.  Ze werkten met een fotocamera, video was nieuw. Een paar jaar later is er in de VS bijna geen fotograaf meer die niet met video werkt. En wat blijkt: veel fotografen kunnen beter overweg met video dan met de fotocamera.’

Maierson is niet bang voor middelmatigheid van een product als een journalist meerdere vaardigheden inzet. ‘Je hoeft niet alles te kunnen. Je hoeft geen goede geluidsman te worden, maar wel iets van geluid te weten. Mijn advies is: werk in een groep. Daar zit een fotograaf in, een videospecialist, geluidsman, editor, vormgevers en mensen met kijk op financiën. Leer van hun talenten, ontdek je eigen talenten. Maak je vertrouwd met de nieuwe taal van multimedia.’

Mediastorm ziet geen grenzen, het verkent alle mogelijkheden, ook binnen de journalistiek. Het team werkt vanuit eigen uitgangspunten, gebaseerd op zaken als ‘waardigheid onderstrepen van mensen, steun geven aan mensen in nood’. Veel non-profit en niet-gouvernementele organisaties zijn opdrachtgevers, evenals het eerder genoemde Starbucks. ‘We omarmen de advocasy journalism, een genre binnen de journalistiek die bewust een vooringenomen standpunt inneemt, maar wel op basis van feiten. Het videoproduct Rape of a Nation, over diamanthandel in Congo, is een voorbeeld. We laten zien wat de gevolgen zijn van de aankoop van een diamant. Het zijn onze eigen verhalen, we willen een soort van beweging veroorzaken, een kleine verbetering van de wereld.’ Maierson is ervan overtuigd dat ze voor dit soort producties een publiek vinden. ‘Het mooie van internet is dat voor alles een publiek is. En het is tijdloos. Een krant gooi je weg, op internet blijft een videoproductie staan. Op de mediamarkt zijn overal niches. Misschien kijken er honderdduizend mensen, een klein statement. We werken misschien wel in traditie van het vroegere tijdschrift Life: over onderwerpen die je niet kent, waar je nog niet over hebt nagedacht, kleine werelden. Belangrijk is de kwaliteit die je levert. Als je verhaal goed en oprecht is, komt het publiek vanzelf.’

Zijn stem hervindt langzaam zijn oude timbre, de slaapkringen rond zijn ogen trekken weg. Praten over de Nieuwe Multimediale Tijden brengt de energie terug die hij nodig heeft voor het seminar. Wat zal zijn belangrijkste boodschap zijn? ‘Promoot jezelf, zoek een publiek. Ik geloof dat je pas kunt beginnen en succes kunt hebben, als je ergens goed in bent, maar ook in contact staat met anderen. Laat zien wat voor talenten je hebt en dat ze je kunnen vinden. Internet biedt je alle kansen. Zoek het uit, met hulp van anderen. Vertrouw op jezelf, je bent eigenaar van je eigen werk.’

Een uur later herhaalt hij de woorden. Een volle zaal, tweehonderd voornamelijk jonge mensen met iPads en iPhones op schoot, luistert ademloos toe.

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.