4 keer: kassa dankzij de massa
Mooie verhalen maken kost niet alleen tijd, maar in de meeste gevallen ook geld. Wie een dijk van een verhaal op het oog heeft, maar moeite heeft met het rond krijgen van het financiële plaatje vraagt de internetter om een bijdrage. Op die manier zijn de afgelopen jaren steeds meer producten op de markt gebracht. Ook binnen de journalistiek is crowdfunding in opkomst. Villamedia legt uit waar je terecht kan.
Nieuwspost
Nadat onderzoeksjournalist Brenno de Winter voor de zoveelste keer de mankementen van de OV-chipkaart had blootgelegd, voelde hij de bui al hangen. Een rechtszaak zat er dik in. Dus vroeg hij de massa om financiële steun. Dat loonde. In plaats van de gevraagde 2500 euro, streek de journalist van het jaar 2011 bijna het drievoudige op. En zelfs dat valt nog in het niet bij het bedrag dat freelancer Gert Hage op wist te halen voor zijn boek over de harde kern van SCC Napoli. 117 donateurs maakten in totaal 12.500 euro over.
Kickstarter
Toen freelance journalist Peter Treffer hoorde dat striplegende Stan Lee naar Europa kwam, wilde hij maar één ding: de hoogbejaarde bedenker van Spider-Man interviewen. Om dat doel te bereiken wendde hij zich tot het Amerikaanse Kickstarter, dat sinds februari 2014 ook in Nederland actief is. 300 euro vroeg Treffer, genoeg voor de reis en zijn verblijf. Dat doel werd uiteindelijk ruimschoots gehaald. Treffer reisde naar Londen om zijn held te ontmoeten. Het regelen van een interview met de 91-jarige Lee was minder makkelijker.
Crowdpress
Zelfs als soldaten levend terugkomen van een missie, wil dat niet meteen zeggen dat een missie voorbij is. Een deel van de veteranen vindt het moeilijk de opgedane ervaringen een plek te geven. Dat wilden journalisten Laura Klompenhouwer en Victoria Broens in beeld brengen met een korte documentaire, die tijdens de Veteranen Filmdagen in november vertoond moet worden. Via het in april gelanceerde Crowdpress haalden ze daar de financiering voor op.
Indiegogo
De Amerikaanse stad Philadelphia krabbelt weer langzaam op na de wereldwijde economische crisis die in 2008 begon. Reden genoeg voor het lokale nieuwsmedium Hidden City Philadelphia om op zoek te gaan naar de verhalen achter de inwoners van de stad. Met behulp van een beurs werd de site opgetuigd, maar het voortbestaan hing af van donaties van de massa. Via een projectpagina op Indiegogo lukte dat: binnen een maand werd meer dan 20.000 dollar gedoneerd.
Ook interessant
CineCrowd - Richt zich specifiek op films, maar biedt ook ruimte voor documentairemakers.
Symbid - Net als Kickstarter en Indiegogo een breed platform, waar ook journalisten de massa kunnen aanspreken.
1% Club - Speciaal gericht op duurzame projecten. Een uitkomst voor wereldverbeteraars.