‘2010 wordt topjaar voor televisie’
Met het einde van het jaar op de horizon concludeert het kenniscentrum voor televisiereclame SPOT dat 2010 uitdraait op een topjaar voor televisie. De reclamebestedingen nemen toe, mensen kijken langer televisie en zien daardoor meer commercials. Gemiddeld wordt 18 minuten per dag naar reclame gekeken; vorig jaar was dat nog een minuut minder. Naar verwachting komt de gemiddelde kijktijd op 189 minuten - vier meer dan in 2009. Dit jaar kende de introductie of popularisering van een hoop techniek en diensten, schrijft SPOT in het Jaarrapport 2010 [.pdf]. Twitter is ongekend populair, waarbij mensen bovendien graag óver televisie twitteren. Apple introduceerde de iPad, Google onthulde televisieplannen, YouTube experimenteert met live-tv en bouwde een grote interface, die ook vanaf de bank goed te zien is. De winkels staan ondertussen vol met 3D-televisies. SPOT spreekt van 'een krachtig herstel' van reclamebestedingen na het crisisjaar 2009.