— woensdag 20 augustus 2014, 15:31

13 keer: pitchen doe je zo

Het pitchen van artikelen is knap lastig, helemaal voor beginnende freelancers. Zelfs een goéd idee wordt afgeschoten als het niet op de juiste manier gepresenteerd wordt. Villamedia-redacteur en freelance journalist Nick Kivits zet de beste pitch-tips op een rijtje. Want een verhaal pitchen gaat verder dan een mailtje sturen met de tekst: 'Ha chef, stukkie doen?'

Ken de krant…
...of het tijdschrift waar je bij pitcht. Vraag jezelf altijd af: waarom pitch ik dit onderwerp juist bij dit medium? Waarom past het bij hen? Doe je huiswerk. Een epistel van 10.000 woorden aanbieden aan een nieuwssite is zonde van je tijd.

Zoek terug
Hoe geniaal je idee ook lijkt, de kans is groot dat een ander het ook al heeft bedacht. Blader terug in oude edities om te zien of een onderwerp niet al onlangs aan bod is geweest. Zoek niet alleen op de site van het medium, maar blader ook terug in archiefdiensten als LexisNexis of online kiosken als Blendle.

Mailen of bellen?
Mailen. Al-tijd mailen! Het adagium ‘de beller is sneller’ klopt dan misschien wel, maar de beller is ook irritanter. Zelf heb je ook geen zin om twintig keer per dag verkopers aan de lijn te hebben die iets bij je willen slijten.

Rustig aan met herinneren
Na een week nog niks gehoord op je pitch? Grote kans dat je idee toch niet zo geniaal was als je zelf dacht. Pak je pitch er nog eens bij en wees eerlijk tegen jezelf: is dit het gouden ei? Zo nee, lekker laten zitten. Ben je er wél van overtuigd dat je het beste idee aller tijden hebt bedacht? Eerst nog eens mailen voordat je in de telefoon klimt.

Ben to the point
Het schrijven van een pitch hoeft geen uren te duren. Houd het kort. Zie je pitch als een uitgebreide intro die je met wat kleine aanpassingen ook zo boven je verhaal moet kunnen zetten. Voor radio en televisie geldt hetzelfde. Kun je een idee niet in drie korte alinea’s samenvatten, dan heb je het onderwerp niet goed in de vingers. Eindeloos lange pitches verdwijnen vaak snel in de prullenbak.

Pitch geen topic, maar een verhaal
Een veel gemaakte fout, vooral bij beginnend freelancers. Hebben hackers via de virtuele weg een bank gekraakt, dan kan iedereen bedenken dat het ‘interessant is als je medium daar iets mee doet’. Het belangrijkst is dat je duidelijk maakt wát je ermee wilt doen. Pitch dus niet ‘iets over cybersecurity’, maar wel een how-to om jezelf te beveiligen.

Besteed aandacht aan je schrijfwerk
Dit zou een inkoppertje moeten zijn: pitches die vol staan met ellenlange zinnen die niet lopen, werken alleen maar tegen je. Hetzelfde geldt voor taalfouten. Zie een pitch als een eerste kennismaking. Zoals de Amerikanen zeggen: You never get a second chance to make a first impression.

Niet dying to write, maar dying to read
Natuurlijk pitch je een verhaal omdat je het zelf wil schrijven, maar een klant heeft weinig boodschap aan wat jij wil. Maak in je pitch vooral duidelijk wat je lezer, luisteraar of kijker aan je verhaal heeft. Wat houdt de klant van je klant aan het verhaal over?

En wie ben jij dan wel?
Maak in je pitch duidelijk wie je bent en waarom jij dé persoon bent voor dit verhaal. Wat is autoriteit? Wat maakt je beter dan de redactie als het aankomt op dit onderwerp? Verwijs kort naar een studie of vorig werk. Blijf daarbij wel altijd jezelf. Opscheppers vallen snel genoeg door de mand.

Pitch meer dan je kan schrijven…
...maar pitch ook niet te veel bij één medium. Kleine kans dat één klant meteen twintig van je artikelen afneemt. Ben selectief met je ideeën en stuur alleen de beste drie. Heb je meer ideeën? Probeer ze om te buigen zodat ze geschikt zijn voor een ander medium en pitch ze daar. Less is more.

Bedel niet om werk
Een algemeen mailtje waarin je aangeeft wel tijd te hebben voor werk is zinloos en je versterkt daarmee het ‘voor-jou-tien-anderen-gevoel’. Als een redacteur al een gat heeft, dan belt hij wel een van zijn vaste medewerkers om dat gat te vullen.

Netwerken is net werken
Journalisten kunnen niet zonder hun netwerk. Maak daar gebruik van, maar geen misbruik. Kom je tijdens een borrel in contact met een redacteur van een medium waar je graag voor schrijft, stel je dan wel voor, maar begin niet met het afvuren van een pitch. Wat wel werkt: vraag wat voor verhalen zijn lezers willen zien en baseer daar toekomstige pitches op. Bedelen om kaartjes is ook not done. Een beetje journalist weet hoe hij iemand moet kunnen vinden.

It’s not all about the money
In je pitch direct over geld beginnen is uit den boze. Dat wekt de illusie dat het je alleen om de centen te doen is. Gebruik je pitch om te laten zien hoe onmisbaar jij en je idee zijn. Heb je dat bewezen dan wordt ook onderhandelen over geld een stuk makkelijker. Wacht tot je beet hebt voor je in gesprek gaat over geld.

Bekijk meer van

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.