mgm nvj maart

— woensdag 23 mei 2012, 13:53 | 2 reacties, praat mee

‘Herzie taken marktverstorende NOS’

De NOS is marktverstorend en zou zich eigenlijk met andere zaken moeten bezig houden. Dat vinden Telegraaf Media Groep-directeur Frank Volmer en Volkskrant-hoofdredacteur Philippe Remarque, meldt NU. Ze deden dat verzoek tijdens hoorzitting over het persbeleid, dat vandaag in de Tweede Kamer plaatsvindt. Alles dat de NOS doet, heeft invloed op andere media. "Als iemand op de NOS-site zit, zit hij niet op de website van de Telegraaf of de Volkskrant", stelt Volmer - die regelmatig klaagt over de vermeende marktverstorende werking van activiteiten van de publieke omroep. Ondanks dat de NOS-site nauwelijks reclame bevat, is er volgens Volmer toch invloed op de advertentiemarkt. Remarque noemde activiteiten van de VARA - en opiniesite Joop in het bijzonder - eveneens een directe concurrent van zijn eigen opiniepagina's. "U kunt ons wel helpen met subsidies, maar geef ons een eerlijke kans, dan hebben we geen subsidies nodig", aldus Remarque. De VARA betaalt de in 2009 gelanceerde site overigens uit ledenbijdragen, niet met belastinggeld. Ook werden de (internet)ambities van de publieke omroep al sterk teruggebracht. Laatste wijziging: 23 mei 2012, 16:12

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

Thomas Bruning, 23 mei 2012, 17:48

Bij de hoorzitting Persbeleid was tot mijn grote verbazing weinig inzet om de situatie voor de (regionale) nieuwsmedia te verbeteren en veel aandacht om de publieke omroep de schuld te geven van alle problemen. Een gemiste kans, want belangrijke journalistieke functies verdwijnen met rasse schreden uit de regio en het opheffen van de publieke omroep gaat dit probleem echt niet oplossen. In andere landen, waar de publieke omroep geen rol van betekenis speelt, hebben commerciële (regionale) media precies dezelfde problemen om geld te verdienen met informatie online, dus de aanwezigheid van de publieke omroep online is daar echt de oorzaak niet van. Dat neemt niet weg dat het een goede zaak zou zijn als de publieke omroep voor haar digitale activiteiten geen advertenties zou werven en goed wordt bekeken op welke wijze alle commerciële partijen beter gebruik zouden kunnen maken van door de publieke omroep gemaakt materiaal. Voor een wat meer opbouwende aanpak mbt de aanpak van de problemen in de regio verwijs ik graag naar het opiniestuk van mijn hand elders op deze site.

Vincent Verweij, 23 mei 2012, 21:03

De NOS maakt de krantensites kapot. Treinen maken de autobranche stuk. Bibliotheken slopen de boekwinkels. Musea zijn dodelijk voor de kunsthandel. Echt waar.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.