Villamedia Spring naar navigatie

maandag 22 december 2014

Volg Villamedia ook via:
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
  • Nieuwsbrief

Trouw trekt 126 artikelen Ramesar in

Voormalig Trouw-verslaggever Perdiep Ramesar beging ‘een aantal malen een journalistieke doodzonde’. Dat stelt de onafhankelijke onderzoekscommissie die Trouw inschakelde nadat duidelijk werd dat het bestaan van een aantal bronnen die Ramesar opvoerde in zijn artikelen niet bevestigd kon worden. De commissie, bestaande uit hoogleraar Jeroen Smit en oud-rechter Egbert Myjer, presenteerde zijn bevindingen gisteren aan de hoofdredactie. Als resultaat van het onderzoek trekt Trouw 126 artikelen (zie de lijst) in die Ramesar heeft geschreven (zo’n 10 procent van zijn totale productie), waaronder de omstreden artikelen rondom de vermeende sharia-driehoek in de Haagse Schilderswijk. De onderzoekscommissie oordeelt tegelijkertijd kritisch over de leidinggevenden op de redactie, die Ramesar beter hadden moeten controleren. Ramesar zou zijn ontslag volgens de krant aanvechten en niet willen ingaan op inhoudelijke vragen van de onafhankelijke commissie. Meer bij Trouw

Reageer

#FollowFriday: sportjournalisten

Wie op de hoogte wil blijven van het laatste nieuws, houdt Twitter in de gaten. Met enige regelmaat vertelt Villamedia op vrijdag wie je moet volgen binnen een bepaald onderwerp of genre. Omdat eerder deze week bekend werd dat voetbalblad Hard Gras stopt met zijn sportjournalistieke prijs, richten we onze pijlen in deze aflevering op sportjournalisten. Lees verder

Auteur: Nick Kivits

Reageer

NVJ hekelt vaagheid De Persgroep

Annabel de Winter, dagbladsecretaris bij de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), vindt dat De Persgroep in de voorgenomen overname en integratie van Wegener veel onduidelijkheid over laat. “Het voelt alsof je een blinddoek voorgebonden krijgt, je wordt drie keer in de rondte gedraaid en dan mag je daar je handtekening zetten”, aldus De Winter. Dat De Persgroep volhoudt niets te kunnen zeggen over Wegener tot toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) zich heeft uitgesproken, maar tegelijk al gedetailleerde plannen via persberichten en interne documenten worden aangekondigd, noemt De Winter bizar. De Winter: “Wat ik buitengewoon zorgelijk vind, is dat er geen enkel onafhankelijk vanuit de overheid ingesteld toetsingsorgaan bestaat, dat zich bezighoudt met de pluraliteit van de pers op de Nederlandse markt. En dat in een tijd van vergaande centralisatie en fusie en kartelvorming in de uitgeversmarkt. Het is alsof het allemaal maar gewoon mag. Het is volkomen terecht dat ook lokale overheden zich zorgen beginnen te maken over de verdwijning van de pers in de regio.” Meer bij NVJ

NOS stopt met De Avondetappe

Het NOS-wielerprogramma De Avondetappe keert niet terug op televisie. Na twaalf jaar komt er een eind aan het programma. Dat maakt de NOS bekend. Tijdens de Tour de France van 2015 zal de omroep een nieuw programma uitzenden, dat wordt gepresenteerd door Dione de Graaff en Henry Schut. Dat nieuwe programma moet volgens de NOS ‘bovenop de koers zitten’. Mart Smeets, die als presentator betrokken was bij De Avondetappe, zal in het nieuwe programma dagelijks een historische rubriek verzorgen.

TMG-aandeel daalt flink na berichtgeving

Vlak nadat TMG bekend maakte meer dan ooit de nadruk te gaan leggen op zijn hoofdmerken, daalde de aandelenkoers van het mediabedrijf met 10,5 procent. In de eerste beursuren na de bekendmaking zakte het aandeel van 5,89 naar 5,27 euro. Hoewel het aandeel aan het eind van woensdag weer opklom naar bijna zijn oude niveau, daalde het op donderdag opnieuw flink (5,7 procent). Het TMG-aandeel is in tien jaar tijd met meer dan tweederde gedaald (69 procent). Vergeleken met een hoogtepunt half 2007 (op 1 juni 2007 stond het aandeel nog op 26,75 euro) is het aandeel TMG inmiddels bijna 80 procent van zijn waarde verloren.

Open zoektocht Guardian-hoofdredacteur

Journalisten werkzaam bij The Guardian en Observer krijgen de mogelijkheid een voorkeur aan te geven voor de opvolger van hoofdredacteur Alan Rusbridger. De hoofdredacteur vertrekt na twintig jaar om voorzitter te worden van de Scott Trust, het fonds dat eigenaar is de Guardian en andere media-activiteiten. In 1995 werd Rusbridger zelf ook via zo’n stemming gekozen. Het was toen voor het eerst dat medewerkers mochten meestemmen met het bestuur. Datzelfde bestuur zegt wel een eigen afweging te zullen maken, ongeacht uitgesproken voorkeur. “De mening van de werknemers is zeer belangrijk, maar de taak van het fonds is om wat betreft de Guardian over de eeuwigheid na te denken - en dat betekent verder kijken dan de interesses van de huidige generatie journalisten”, aldus het fondsbestuur. Deze vrijdag begint het wervingsproces, waarbij een headhunterbedrijf al begint met het doornemen van de eerste sollicitaties. Meer bij The Guardian

RTL stelt digitale nieuwszender uit

De digitale 24-uurs nieuwszender die RTL in het eerste kwartaal van 2015 wilde lanceren, begint pas in september met uitzenden. RTL stelt in de Volkskrant ‘meer tijd nodig te hebben voor het afbouwen van de nieuwe, technisch zeer hoogstaande studio’. In principe zou het moeten lukken om de zender, die RTL Z gaat heten, vlak voor de zomer te lanceren, maar dat vindt RTL niet ideaal. Livegang staat momenteel gepland op 7 september, enkele weken voor Prinsjesdag. De nieuwe zender moet zich net als het huidige gelijknamige programma voornamelijk richten op financieel-economisch nieuws. Meer bij de Volkskrant

Geen extra papierwerk voor zzp’er

De VAR-verklaring wordt voorlopig nog niet vervangen door de door veel zelfstandigen gevreesde BGL (Beschikking Geen Loonheffing). Daarmee blijft freelance journalisten en andere eenpitters een hoop papierwerk bespaard. De Tweede Kamer heeft de herstructurering op de lange baan geschoven vanwege de vrees dat de BGL een flinke administratieve last zou gaan vormen. Om die reden waren zowel zelfstandigen als werkgevers niet blij met de aangekondigde maatregel. Anders dan bij de VAR-verklaring – die de zzp’er zelf opvraagt bij de belasting en die duidelijk maakt welke relatie de zelfstandige en de klant hebben – zou bij de BGL ook de opdrachtgever medeverantwoordelijk worden voor het invullen van het papierwerk. Meer bij RTL Nieuws

Van Steijn: plannen TMG ‘onverstandig’

UPDATE UPDATE In een interview met zakenblad Quote noemt oud-TMG-topman Cees van Steijn de eerder deze week aangekondigde plannen om onder meer digitale merken als Geenstijl en Relatieplanet af te stoten “niet verstandig”. Volgens Van Steijn is het beter om in te zetten op maximeren van bereik voor TMG-merken. “Van dat pad wordt afgeweken”, aldus Van Steijn. De merken kunnen elkaar verkeer opleveren, stelt de oud-topman. Hij verwijst naar diensten als Twitter en Instagram. Die grote partijen zijn zelf niet bijster winstgevend, maar cruciaal voor het verkeer naar ander materiaal. “Op kleinere schaal zou je dat ook van GeenStijl of Dumpert kunnen zeggen. Die microkosmos van elkaar versterkend verkeer is relevant voor de merken die je positioneert. Dat moet je niet opgeven”, aldus Van Steijn. NRC Handelsblad sprak [Blendle-link] met de huidige topman Geert-Jan van der Snoek, die geen traan laat om digitale initiatieven “die niks bijdragen”. Met “heel veel digitale dingetjes” moet je volgens Van der Snoek gewoon durven stoppen. “Maar eerst bekijken we alle opties. Het zou best kunnen dat we Relatieplanet ook in België gaan aanbieden. Voor GeenStijl geldt: er is geen enkele synergie met de andere redacties binnen TMG. Moeten we daar dan nog mee doorgaan?”

Aangifte tegen ex-journalist om laster

Tegen voormalig Trouw-journalist Perdiep Ramesar is door activist Frank van der Linde aangifte gedaan wegens laster. Ramesar werd in november door het dagblad ontslagen, toen uitkwam dat hij anoniem opgevoerde bronnen bleek te hebben verzonnen. Trouw ging door het stof en kondigde een - nog lopend - intern onderzoek aan hoe de deceptie zo lang onopgemerkt kon blijven. Ramesar schreef meerdere artikelen over de Haagse Schilderswijk, dat hij als ‘Sharia-driehoek’ omschreef. Volgens Van der Linde heeft Ramesar zo “willens en wetens geprobeerd moslims in Nederland in z’n algemeenheid, en in het bijzonder moslims in de Schilderswijk, zwart te maken, hetgeen strafbaar is op grond van artikel 262 van het wetboek van strafrecht.” Van der Linde deed eerder ook - tevergeefs - aangifte tegen weblog Geenstijl, meldt ThePostOnline.

Journalist Tjakko Kars overleden

In zijn woonplaats Groningen is journalist Tjakko Kars op 69-jarige leeftijd overleden. Kars werkte in de jaren tachtig voor Radio Noord, waarvan bijdragen ook door de KRO en Wereldomroep werden uitgezonden. Kars schreef verder voor regionale dagbladen en was correspondent Noord-Nederland voor het Algemeen Dagblad. Daarnaast was hij hoofdredacteur van KIJK op het Noorden, een regionaal blad over het “economische, culturele, maatschappelijke en recreatieve leven in Noord-Nederland”. Omdat Kars zijn lichaam aan de wetenschap heeft gedoneerd, is er geen begrafenis. Meer bij RTV Noord

Leiden moet artikelen op zwart zetten

De gemeente Leiden moet alle door freelancers geschreven artikelen en gemaakte foto’s die het via het Regionaal Archief Leiden (RAL) openbaar heeft gemaakt binnen drie maanden op zwart zetten. Gebeurt dat niet, dan kan de gemeente een dwangsom verwachten die kan oplopen tot 250.000 euro. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag beslist (vonnis in PDF), nadat Stichting Lira en Pictoright de gemeente Leiden voor het gerecht daagden. De gemeente besloot half januari 2012 750.000 gedigitaliseerde krantenpagina’s openbaar te maken zonder toestemming te vragen aan de schrijvers van de artikelen. De rechtbank wees een eis op schadevergoeding van Lira en Pictoright van de hand, maar stelde wel dat tien aangesloten journalisten die in de dagvaarding zijn genoemd wel recht hebben op schadevergoeding van 500 euro per dag (tot een maximum van 50.000 euro) als hun bijdragen niet binnen drie maanden offline worden gehaald. Daarnaast moet de gemeente ook de proceskosten – die inmiddels zijn opgelopen tot ruim 45.000 euro – vergoeden.

Alice Binnendijk weg bij Flair

Alice Binnendijk stopt per 1 februari bij Flair. Na 3,5 jaar vindt de chef reportage het tijd voor wat anders. “Ik heb altijd met veel plezier bij Flair gewerkt, maar de laatste tijd is het steeds meer gaan kriebelen”, aldus Binnendijk in een reactie aan Villamedia. “Voordat ik chef werd heb ik altijd veel zelf geschreven en dat mis ik. Ik haal niet meer zo veel voldoening uit het chef zijn.” Een andere baan heeft Binnendijk nog niet, al geeft ze aan wel in de journalistiek actief te willen blijven. “Ik zie wel wat er op mijn pad komt.” Bij Flair wordt momenteel gezocht naar een nieuwe reportagechef.

VVD kritisch op L1 om nieuwsvoorziening bij brand

De door de Limburgse zender L1 verzorgde nieuwsvoorziening rondom een brand in een botenstalling in Roermond kwam veel te laat op gang. Dat stellen VVD’ers Karin Straus en Ton Elias in een brief aan staatssecretaris Sander Dekker (Media). Het tweetal stelt dat L1 zijn rol als calamiteitenzender niet goed heeft vervuld en vragen zich af waarom er in de nacht geen extra nieuwsuitzendingen waren. “Een regionale zender heeft als taak om ook een calamiteitenzender te zijn. We willen graag weten waarom het niet goed is gegaan”, aldus Straus, die zelf afkomstig is uit Roermond. Meer bij 1Limburg

Peter ter Velde terug naar NOS

Peter ter Velde, plaatsvervangend nieuwschef RTV Noord-Holland, start met ingang van volgend jaar als nieuwscoördinator bij de NOS, een functie die hij in 2012 ook al eens - een jaar lang - vervulde. Ter Velde was verder tussen 1996-2001 correspondent voor de NOS in Israël en de Palestijnse gebieden, voor het Radio 1 Journaal en het NOS Journaal.

Afperser De Mol langer vast

De 70-jarige man die ervan verdacht wordt John en Linda de Mol af te persen, blijft nog 90 dagen langer in voorarrest zitten. Dat meldt het Openbaar Ministerie. De man, die brieven stuurde naar De Mol en daarin flinke sommen geld eiste en bij geen gehoor Linda de Mol en haar familie wat zou aandoen, moet naar verwachting op 3 maart voor de rechtbank verschijnen.

Erepenning voor Gaele Groen

De Friese journalist Gaele Groen (64) is donderdag geëerd in zijn woonplaats Franekeradeel. Dat meldt de Leeuwarder Courant vrijdag. Groen ontving een erepenning uit handen van burgemeester Fred Veenstra na afloop van de raadsvergadering. De gemeente eert de freelance journalist omdat hij al 25 jaar de gemeentepolitiek dichter bij de mensen brengt. Groen schrijft onder andere voor Omrop Fryslân.

Nieuwe site Militaire Spectator

Het militair-wetenschappelijke maandblad Militaire Spectator, dat al sinds 1832 in gedrukte vorm verschijnt, heeft een nieuwe website. Met de lancering ervan is het volledige archief online te raadplegen. Het blad merkt zoals veel printmedia de druk van digitalisering: vanaf 1 januari 2015 wordt het tijdschrift daarom in gedrukte vorm minder breed verspreid. Enkel leden van de KVBK - de Koninklijke Vereniging ter Beoefening van de Krijgswetenschap - krijgen hem nog wel in print. Andere geïnteresseerden kunnen het blad dus nu ook online (en 182 jaar in het verleden) inzien. Meer bij Militaire Spectator

Microsoft betrekt nieuws bij Euronews

De Franse nieuwsdienst Euronews heeft met Microsoft een akkoord gesloten waarmee een selectie van Euronews-programma’s in tien talen en binnen dertig landen beschikbaar komt. Het nieuws wordt verdeeld via de MSN-nieuwsportaal en via diverse apparatuur: van desktop tot tablet, van iOS via Android tot Windows Phone.

Geen Villamedia Agenda 2015

Mogelijk teleurstellend nieuws voor iedereen met papieren organisatiedrift: Villamedia zal voor 2015 geen nieuwe papieren agenda uitbrengen. De productie ervan weegt niet meer op tegen de opbrengsten. Het aantal mensen dat nog een papieren agenda bestelt is simpelweg onvoldoende om de productiekosten te dekken. Excuses aan een ieder die uitkeek naar de nieuwe editie.

De vrouw achter Watergate

{m_afbeelding_alt}

Het was verre van een vanzelfsprekendheid dat Katharine ‘Kay’ Graham ooit The Washington Post Company (o.a. The Post, Newsweek, televisiestations), het bedrijf van haar vader, zou voortzetten. Graham groeide op in een steenrijk gezin en was net als alle andere vrouwen uit haar milieu voorbestemd te trouwen, te baren en feestjes en lunches te organiseren voor de high society in luxueuze buitenhuizen.

Lees verder

Reageer
Community
Community

Blog Claudia van Haeften

Duidelijkheid creëren

Community BLOG, Good vibes are essential Lees verder

Auteur: Claudia van Haeften

Blog Ellen Ter Beek

Marcom-schaapjes tellen voor die ene droombaan

Community Eerder geplaatst als gastblogpost op www.marketingfacts.nl april 2013 Werkt de arbeidsmarkt zelf eigenlijk nog wel? De jacht op marketing- en communicatievacatures begint steeds meer op Russisch Roulette te lijken. Wie… Lees verder

Auteur: Ellen Ter Beek

  • RVDJ_NL: Conclusie in de zaak X / R. Elkerbout en Recht uit Noord-Holland (RTV NH): zorgvuldig http://t.co/eU5bYs1dA9
  • RVDJ_NL: Conclusie in de zaak DELA Holding N.V. / mr. W.G.H.M. van der Putten en Brancheblad Uitvaartzorg: onzorgvuldig http://t.co/DthXijd3Rh
  • RVDJ_NL: Conclusie in de zaak X / M. Boerefijn en Omroep Brabant: onzorgvuldig http://t.co/FHNunDUYVh
  • RVDJ_NL: Conclusie in de zaak X / M. Koster en ThePostOnline: niet inhoudelijk behandeld http://t.co/12q33b8pRx

Workstream

  • 18/12 23:22: Cecile Dornseiffen werkt aan Mobilia: Forbo, co-creatie in de zorg
  • 18/12 23:22: Cecile Dornseiffen werkt aan Mobilia: textieldesign, Nicolette Brunklaus voor EGE
  • 16/12 12:42: Marjolein Welling is op zoek naar opdrachten. Beschikbaar voor achtergrondverhalen, nieuwsberichten, columns, portretten, (reis)reportages, interviews en recensies.
  • Meer workstream

Dagelijkse Nieuwsbrieven

Meld je hier aan voor een van de dagelijkse nieuwsbrieven, door je e-mailadres in te vullen.

Wekelijkse Nieuwsbrief

Elke donderdag verschijnt een nieuwsbrief met daarin een overzicht van eigen nieuwsberichten, opinies, agenda, personalia en laatste vacatures. Meld je hier aan door je e-mailadres in te vullen: