Viva krijgt ook rompredactie
Tijdschrift Viva gaat vanaf april verder met een rompredactie. Dat is althans de wens van de directie van uitgever Sanoma, zo blijkt uit een intranetbericht van de directie dat Villamedia heeft ingezien. Bij de ondernemingsraad is een deeladviesaanvraag ingediend om dit zogeheten focusmerk om te vormen tot rompredactie. Dat zou ten koste gaan van 7,92 fte. De redactie bestaat nu nog uit 17,25 fte. "Als grootste digitale vrouwentitel van Sanoma ligt de focus van het merk de komende tijd primair op de groei van digitaal. [...] Op de redactie is bekendgemaakt dat de "functies van Art Director, Chef Lifestyle, Productieassistente, medewerker Plank & Indeler, Beeldbewerker en Eindredacteur (met uitzondering van Eindredacteur Specials) komen te vervallen. Deze werkzaamheden worden in de toekomst op freelance basis ingevuld, of taken worden elders belegd. Daarnaast is de functie van Redacteur ingrijpend gewijzigd in de functie van Redacteur/Producer ”crossmediaal”. Tot slot komt de huidige functie van Vormgever te vervallen. Hier komt de nieuwe functie van Senior Vormgever voor in de plaats."
Op medewerkers die boventallig worden is het Sociaal Plan van toepassing. Sanoma is bezig met een groostscheepse reorganisatie waarbij 500 banen verdwijnen.
De afgelopen periode is al van verschillende Sanomabladen bekendgeworden dat ze verder moeten gaan met een rompredactie. Zo verdwijnen er banen bij Libelle, Margriet en ook bij bladen die in de etalage zijn gezet zoals Beau Monde, Grazia en Marie Claire.
Praat mee