Rechtbank bekrachtigt oordelen CvdM
De Rechtbank Amsterdam heeft het Commissariaat voor de Media (CvdM) in drie zaken over ongeoorloofde dienstbaarheid door de publieke omroep in het gelijk gesteld. 'Ongeoorloofde dienstbaarheid' houdt in dat publieke media-instellingen met hun activiteiten zich schuldig maken aan het verbod om zich dienstbaar te maken aan winst door derden. Het gaat om de 50.000 euro boete die het CvdM de NPO oplegde in verband met de cd 'The Look of Love'. Radio 2 heeft zich daarbij dienstbaar gemaakt aan het maken van winst door platenmaatschappij EMI. EMI werd toegestaan om zonder vergoeding gebruik te maken van studio en MCO-orkest. Gezien de aanzienlijke kosten die deze inzet met zich meebrengt, had het CvdM terecht geconcludeerd dat tussen de platenmaatschappij en MCO geen sprake was van een marktconforme vergoeding hiervoor.
De rechtbank was het ook eens met het oordeel van het CvdM omtrent het uitzenden van het kinderprogramma ‘Bibaboerderij’. Door het met regelmaat uitzenden van de serie kreeg het format een grote exposure. Hierdoor werd Schuitema N.V., exploitant van onder meer C1000, in de gelegenheid gesteld om haar merchandiseproducten van de kinderserie in de markt te zetten. Overigens ging de rechtbank niet mee in het standpunt van het CvdM dat ook sprake zou zijn van verboden sponsoring van het kinderprogramma. De TROS kreeg een recordboete voor deze twee overtredingen, namelijk twee maal 135.000 euro.
En de derde kwestie heeft betrekking op de TROS-reis ‘Alle fans aan dek’. Van der Valk Vakanties organiseerde de reis. Volgens de media-toezichthouder was de TROS afhankelijk van de verkoop van de cruise-reis door Van der Valk om opnames te kunnen maken, waarmee in feite de cruisereis het middelpunt van de activiteiten was, in plaats van een registratie van een tv-uitzending. De door het CvdM opgelegde boete was 35.000 euro.
Praat mee